|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Lysande snabba svar :) Är Vanos något som tillför något till v8:an eller ska man se det som något som "kan strula"? |
|
|
En ny kandidat har dykt upp, Mercedes E55 AMG (99-00) Verkar vara en trevlig kärra, vet dock absolut noll om Merca och deras motorer/växellådor. Nån som har lite info om V8:an och lådan som sitter i den? Har förresten läst en del om problem med glidskenor som havererar på 540:n, måste säga att jag blivit lite avskräckt, hur stort problem är det egentligen? Är det nåt man ska räkna med behöver bytas på "alla" motorer? |
|
|
Har du inte köpt någon bil än ? :) den e ju riktigt ful om du jämför med en E39:a...tycker jag i varje fall...men smaken är ju som baken :) dessutom har jag hört att den karossen har stora rostproblem. Jag har kört många mercor i den karossen, då jag körde taxi extra början 00 talet och de är väldigt bekväma och har en god kvalitetskänsla i inredning etc. Men designen och sportigheten som en E39 med V8 erbjuder finns inte, har haft en 540 själv.. Jag har även kört AMG versionen (dock inte som Taxi..:) och visst den går bra. Men den är ju snarare jämförbar med M5 i prestanda, eller den ligger någonstans mellan 540 och M5. Vad man ska tänka på med deras motorer etc vet jag inte dock. |
|
|
Nix, har inte kommit till skott än. Samtidigt som jag är sugen på en V8 så sitter förnuftet och knackar på axeln... Billigt, enkelt och kul att mecka i en gammal E34, sen börjar ju den bli rätt fin nu också. Går "nåt större" sönder i en 540 eller E55 är det ju liksom inge kul längre, men så ska man väl inte tänka kanske :) Ang. bilval: Var ju helt inne på en manuell 540 men grejen med glidskenorna till kamkedjan har fått mig lite tveksam, en S6 av årsmodellen jag kollar på känns gammal jämfört med en E39:a, sen har ju den kamrem som ska bytas och det vill man slippa, 4wd är ju iofs trevligt. En E55 98-00 känns ju duktigt lockande, grym prestanda till rätt kurs! Rostproblem samt att jag har noll koll på Mercas grejor avskräcker dock, vore kul om nån här hade lite info om modellen. |
|
|
Om du vill köpa en bil utan problem med kamkedjeskenan så kan du köpa min. Skenan är bytt och även alla packningar i fronten av motorn så inga oljeläckage som annars är rätt vanligt på dessa motorer. Men det beror väl också på vad du är ute efter för bil och i vilken prisklass. Du kan väl skicka ett PM om du är intresserad :) |
|
|
En poolare har en e55 amg -00 sedan många år. Den är nu i princip sönderrostad på delar som måste bytas och det kommer kosta duktigt att byta ut så han kommer nog skrota den... Den hade inte gått så jättelångt heller, under 20k mil. Nästan skandal på en sådan bil. Jag säger, skippa dessa och titta på en 545 e61 eller så, modernare och roligare än e39. Har kört bägge v8 för dessa modeller och tycker skillnaden i design, känsla etc är markant bättre till e61:ans fördel. Men det är min personliga synpunkt, många på forumet här gillar e34 och e39 mer vet jag. |
|
|
Motorn i 545 med 47 hästar mer är såklart roligare, men designen på E60 slår inte E39...men det är mitt tycke. E61 med m-paket är dock ok :). Nya F10/11 är är ju sjukt snygg och en mer rättvis efterföljare till E39. Hittar du en fin E39 med V8 som är korrekt underhållen så tror jag inte du blir besviken. |
|
|
E60 blir flera prisklasser över min budget, blir det BMW så är det E39 som gäller. Idealet för mig vore en bil där motor och drivlina mm är i "toppskick" men bilen i övrigt behöver lite kärlek, jag gillar att mecka men hålla det på en rimlig nivå sas :) Att Mercorna rostar så är ju tragiskt! Dom som ligger ute på Blocket nu ser dock rätt fina ut, gissar att många fått rosten fixad på garanti, men helt klart avskräckande är det ju. Har ev en spekulant på 525:an så det kan bli affär på ngt inom kort! |
|
| Såg inte att budgeten endast var 35k, i så fall är det e39 som gäller, då 540 givetvis! För ca 100k kan du hitta en tidig och långmilad e61 v8 med lite tur. | |
| Kör på 540, du kommer inte bli besviken. | |
|
Tror också jag skulle bli nöjd med en 540, nu har jag dock blivit helnojig över problemet med glidskenorna...imorrn tänker jag ringa en BMW-verkstad och lyssna om de har något att säga. OM jag kan komma över min noja över ovanstående och OM min bil blir såld innan helgen (har spekulant som verkar intresserad) så är det inte omöjligt att jag kör en 540 på lördag, har hittat en intressant bil :) Dock slits jag mellan mitt sunda (?) förnuft och det totala vansinnet att köpa en Merca E55 AMG kombi, fattar inte varför jag inte får den ur skallen... |
|
|
Du behöver ej ringa till ngn Bmw verkstad för att oftast har dem aldrig hört talas om vare sig problem med glidskenor, lösa oljepumpsbultar, dåliga vv etc. Det där med glidskenor verkar vara ett lotteri liksom läckande kylrör på 545, 735, 745, X5 4,8 etc. Har man tur så klarar man sig annars får man bita i det sura äpplet och antingen skrota bilen eller reparera den. Har också alltid vart svag för MB E55 sen den kom till marknaden av någon anledning, det är något speciellt med den bilen och karossen :) BMW M-POWER |
|
|
Lite synd det där med glidskenorna på en i övrigt grymt stabil motorkonstruktion. Att det ska behöva svärta ner ryktet. Singel vanosen i m62b44tub har nämnts som annan svaghet och kan ge ifrån sig lite missljud på tomgång men tror aldrig någonsin jag läst om ett ras?? Frågan är hur vanligt det egentligen är att glidskenorna ger sig samt om svagheten enbart gäller just m62b44tub eller även tidigare m62or? Kan ju faktiskt vara som så att det ändå är sjuuukt sällsynt att det inträffar? |
|
|
Blev smått chockad när jag läste detta men här har vi en kille på forumet som både renoverar singel vanos och byter glidkedja på m62b44tub motorn på 10 timmar, själv. ,-) Verkstäder tar mig verkligen mer än 20 000 kr bara för byte av glidkedja. Länk |
|
|
Händig kille :) Hade jag haft plats att vara på, tid och en förstående hustru hade jag nog vågat mig på att försöka. Nu är det tyvärr så att jag har inget av detta så ett haveri på glidskenorna vore = obra. Det är då själva fn att detta skulle dyka upp, har en 540 inom rimligt avstånd som verkar riktigt fin... Iofs är min bil inte såld än så jag kan inte hårdspekulera. |
|
|
ferlin: Frågan är dock hur vanligt eller ovanligt det egentligen är att glidskenan ger upp i m62b44 och m62tub44 motorerna??? Här går nämligen åsikterna i sär på forumet, själv vet jag inte. Finns ju faktiskt en möjlighet att det är mycket, mycket ovanligt. Vet flera här som inte tycker det är en risk man ens behöver bry sig om. Men visst finns det en del som drabbats? Startar du upp motorn på tomgång både helt kall och även drifts varm på tomgång så bör du kunna lyssna efter missljud. Låter motorn mjukt på både helt kall och varm motor vid tomgång har du nog hittat ett bra ex. Du kan även försöka lyssna lite efter kedjerassel när motor startar, lite ljud är ok men inte föör mycket. Problemet är att det också kan komma lite (ofarliga) missljud från singel vanosen när den står på tomgång (m62tub44 motorn). Att skilja dessa olika ljud från varandra, det är nog inte särskilt lätt. ;-) En bra sak för dig som bor i Norr är att m62 motorerna i 5 och 7 serien är mycket stabila i bistert vinterklimat, inga problem. |
|
|
Jag vet inte hur vanligt det är egentligen. Men jag tror att det börjar bli allt vanligare nu allt eftersom bilarna har gått längre, blir äldre och plasten åldras. Har sett en del inlägg om det här. Men som sagt så verkar det endast vara på bilar som gått över 20k mil. Det är inte säkert att det går att höra på motorn om plasten är på G att gå sönder. Min hade inga missljud alls innan. Plötsligt när jag startade bilen en dag så hördes kedjeljudet. Stängde förstås av bilen direkt. Jag hade även bytt ut kedjespännaren ett halvår innan för att undvika detta, men det hjälpte inte. Ett bra sätt att kontrollera hur plasten mår är att lyfta ner oljetråget och kolla efter plastbitar. Men det är inget man vill göra när man köper en bil :) I övrigt har dessa motorer motorer inga riktigt svara punkter och kan nog gå hur långt som helst. |
|
| Nu lägger jag alla funderingar åt sidan och hoppas på det bästa, om allt klaffar imorrn så blir jag ägare av en 540 Touring -01(tillverkad 0111), svensksåld, 23300 mil, automat (ville ha manuell men...), utrustad med det mesta, navi 16:9, dubbelglas, sportstolar, mm mm. Må bilguden vara mig nådig... | |
|
Nu är jag ägare av en 540 Touring -01, det blev affär i lördags! Började med en bussresa på 6 timmar och en minst sagt spänd förväntan på att få se bilen...slutade att jag åkte hem med ett leende på läpparna :) Bilen är fräsch för sina mil/ålder, finns lite lite rost på en skärmkant bak och några småbubblor på en kant på bakluckan. Det enda större i rostväg är ramen som bakrutan sitter på, den var rätt ful faktiskt..det syns bara med bakutan öppen men känns inte så bra, hamnar på åtgärdslistan! Sen diggar jag färgen skarpt, BLUEWATER METALLIC (896). Motorn lät i mina öron bra, inga "hårda" ljud etc, inget vanos- eller kamkedjerassel vad jag kan säga, lyssnade med huven öppen när jag kallstartade och det lät OK. Mina föräldrars 525 E39 -03 lät som ett tröskverk första sekunderna så jag hade att jämföra med. Växellådan kändes också bra, växlar mjukt, inga ryck när man lägger i D eller R osv. Ett svagt svagt "transmissionsljud" hörs men det anser jag vara OK, i jämförelse med den Saab 9-5 automat vi hade tidigare låter det ingenting. Dock tänker jag byta olja och filter i lådan innan vintern, tror inte att det är gjort nån gång. Sen måste jag bara säga herrejösses vilken långfärdsvagn, vansinningt stabil på vägen, tyst och bekväm. Sen är det ju trevligt att köra om också... Det känns verkligen som mkt bil för pengarna, nu hoppas jag bara att jag klarar mig från större problem så jag får känna mig nöjd lääänge :) |
|
|
Grattis :-) Ja, 540 är sjukt bra bilar på motorväg, härliga autobahn lok. Antar att du redan hunnit märka hur totalt överslägset S läget i automatlådan här, bilen får en annan bättre karaktär, mera direkt gas respons och lådan väljer en lägre växel samt tillåts varva ur betydligt mera. Sedan är det speciellt med en V8a, just att den har både vrid och topp. Men det gäller väl de flesta bilmärken, inte bara BMW. Ungefär som att förena de bästa fördelarna med diesel och bensinare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.