|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har idag en 525 touring -96 som andrabil, typ skjutsar ungarna till dagis och åker till jobbet med den. Blir nog ca 600 mil per år, mest kortkörningar tyvärr. Fick ett infall häromdan, varför inte ha en lite skojigare bil som man kan ha som "pysselprojekt" samtidigt! (Tror det är en tidig 40-årskris som kommer smygande...) Har funderat på två alternativ, BMW 540 (E39, årsm 98-00) eller Audi S6 (årsmodell 96-97), skulle helst vilja ha manuell låda..är lite rädd för äldre bilar med automat + att bränsletörsten lär bli ännu värre. Ubudet av manuella 540 och även S6 är rätt begränsat (så även budgeten tyvärr, säg ca 35 000) så frågan är; "vågar" jag köpa tex en 540 med automat som är 15 år gammal och har gått 25 000 mil eller ska jag vara försiktig? Är det rent allmänt idiotiskt att köpa en gammal, hk-stark, möjligen plågad och misshandlad bil som andrabil när man har tre små kids att ta hand om? Vad säger ni om valet mellan Audin och BMW då? Jag har haft många BMW i mina dar men ingen Audi. V8 (det är den jag tittat på) och fyrhjulsdrift lockar ju faktiskt en del. Kan det vara nån vits att importera en bil själv med ovanstående sagt? Fler tips på "roliga dagisslädar/projektbil" tas gärna emot! | |
|
Inget vetenskapligt belägg för detta men visst är Audi V8a ännu törstigare än den m62tub44 motor som sitter i E39 årmodell 98-00? Jämförde min förbrukning med en bekants Audi (V8a) och fick åtminstone detta intrycket. |
|
| Låter inte otroligt, 4-hjulsdriften lär ju dessutom hjälpa till. För min del spelar faktiskt soppatörsten mindre roll, skillnaden i pengar mellan 1,5 eller 1,6 l/mil på 600 mil kan jag leva med :) | |
| Audis V8or är faktiskt rätt snåla de med. Det jag inte gillar med Audi är att de har kamrem. Men BMWs V8or med vanos har iofs en viss risk att kedjeskenor som går sönder, men köper du en som inte gått så långt är det nog inga problem. | |
| För övrigt kan jag rekommendera en 540. Bekväma och snabba bilar som är väldigt billiga i inköp idag. | |
| 540'n på sommaren och S8:an på vintern :) | |
| Noel: Risken att kekjeskenorna går sönder är dock mycket liten mig veterligen? Knappt ens något man kan kolla ett typfel? | |
| Hur är automatlådorna på 540, stabila pjäser eller finns det svagheter? Hur är det med oljebyte, ska det göras eller är det sk "livstidsolja"? | |
|
Jag tycker att dina behov lite grand utesluter varandra: ordet "pysselbil" utesluter ju liksom "dagissläde". Den första (pysselbilen) är ju en bil man pysslar med och som ibland står stilla isärplockad, medan "dagissläden" är en bil som man kör varje dag och som man har behov av skall funka jämt utan krångel. För övrigt så är ju de flesta 540:or sönderkörda vrak som utnyttjats ganska hårt. Satsa i så fall på att hitta en riktigt fin - vilket är svårt. Nu låter det som jag gnäller på 540 men det gör jag inte, har haft en själv och det var en av de trevligaste bilar jag kört. |
|
|
AlexanderK: Snack om att märka ord och det klart att det går att hitta en 540 i tillräckligt bra skick. Det farligaste/fulaste med E39 är kanske rosten, så man får granska bilen noga. ferlin: Angående automatlådor på >10 år gamla bilar som gått >20 000 mil så är det väl alltid lite läskigt. Osäker på hur många kassaskåpssäkra varianter av automater det finns, sannolikt inte särskilt många. Mitt intryck är att de flesta seriösa här antingen fixar själva eller lämnar in för filter och oljebyte i automatlådan. Det är väl ZF 5HP30 som lider av klastkuleproblemet under vissa årgångar som beskrivs här. Däremot har man koll på klastkuleproblemet eller fixat det kanske det inte är så mycket att oroa sig för, vet inte? Folk i 7 forumet har mera erfarenhet. Länk Vilken låda beror på årgång av bilen: ZF 5HP30 Länk ZF 5HP24 verkar stabilare generellt. Länk Gillar man aktiv körning eller kör hårt och kanske t.o.m. vill trimma sin bil är det säkert värt att försöka hitta en manuell även om dessa 540 är mera sällynta och dyrare. Den håller helt enkelt avsevärt bättre för hård behandling. Automat är dock oerhört bekvämt i stadstrafik och tex under motorvägstrafik så är det ingen större nackdel med automat. S läget i automatlådan är däremot väsentligt mycket sportigare och bättre än D läget. Bilen får två totalt skilda karaktärer. I D läget blir det mera som en sävlig vridstark komfortmaskin med viss gubbvarning. I S läget, ja då sjunger V8an fint och motorn tillåts varva mera samt med mera direkt gasrespons, grymt. ;-) |
|
|
Tack för bra info mats_epost! Manuell lockar mer men är som sagt sällsynt och klart dyrare. AlexanderK: Håller inte med dig, man kan ha olika ambitionsnivå för en "pysselbil". Allt från att tvätta bilen en gång i veckan och tycka det är kul till att plocka ner den i molekyler... Jag är nog närmare det första :) |
|
| Går automaten åt skogen så finns det ju ganska gott om ex på skrotarna runt om i Sverige, värt att tillägga. Men visst, billigt blir det ju inte ändå. ;-) | |
|
Ah pysselbil=tvätta en gång i veckan. Då har vi inte samma uppfattning om "pysselbil". :) Mats: Att hitta en välskött 540=enkelt. Då har vi inte samma uppfattning om "välskött". :) Men det finns faktiskt rätt gott om automatlådor till 540:n. Både i Sverige och Tyskland. Big smile! |
|
|
ZF 5HP30 uppdaterades i spetember 1995, efter detta så är "plastkuleproblemet" inte ett problem längre. Det är ren okunskap där folk hävdar att automatlådor är ett rent lotteri efter 2000 mil. Ofta går automatlådor längre än manuella, iallafall på bilar som körs och servas normalt. Sedan så klarar ju ingen låda burnouter och misshadel i all oändlighet. Med 5HP30 ska man passa sig för kraftigt gaspådrag i backen, så polisvändingar och annat kanske man ska undvika,men rätt körda går dom mycket länge. Känner till bilar som rullat 40-50K mil utan problem. |
|
|
AlexanderK: Tror inte jag skrev att det var enkelt men att det går? Känns dock inte som om trådskaparen söker ett prickfritt ex för en högre summa så det är lugnt. En manuell 540 E39 dock är dock svårare att finna. royalcruiser: Låter bra med automaterna för jag vill att min ska vara med minst 10000-15000 mil till. :-) (gått 19000 nu) också bra att känna till att ZF 5HP30 efter september 1995 inte lider av plastkuleproblemet. |
|
|
Sånt här avskräcker ju från långmilade och äldre automatare... Länk En manuell vore som sagt finfint på många sätt, utbud och pris dock ett litet "hinder"... |
|
|
Ja, det här med automatlåda på mångmilare är inte helt enkelt och åsikter går i sär. Har dock pratat med flera som resonerar som royalcruiser och tonar ned problematiken, att de ofta håller bilens livslängd ut. Sedan går väl åsikterna också isär lite om oljebyte och filterbyte på ZF automaterna är nödvändigt eller inte. Relativt många (inkl. mig själv) tror dock att detta förlänger livslängden. Själva lådan verkar man kunna få tag på för mellan ca 5000-10000 på skroten men jag har sett dyrare upp till 20 000 kr. (Verkar vara oerhört stora prisskillnader på ZF automaterna på begmarknaden just nu.) Länk Hmm, skulle katastrofen vara framme och man lämnar bort jobbet får man väl räkna med ca 15000 kr kanske (i runda slängar)? Gör man allting själv så är det så klart en totalt annan sak, då är det mera hanterbart. Räkanr då med lådan + olje/filterbyte + avmontering av gamla och montering av "nya". |
|
|
Jag tycker det är väldigt enkelt att hitta en fin 540:). ferlin: Den länkade har rullat normallångt. Dock är den rejält stylad vilket får mig att tänka att någon/några ägare kan ha varit lekfulla. Lådorna kan hålla väldigt länge så här skrev ägaren till en 740iA E32-4/93 "Mein Getriebe hält schon 370TKM, ohne Probleme. Erst vor 10TKM Öl und Filter gewechselt. Allerdings hatte ich das Auto 1999 mit 70 TKM von einem älteren Herrn gekauft und das erste Getriebe war mit 90TKM am Ende. Auto hat also bereits 460TKM gelaufen." 9/95 var ett nytt datum för förändring av lådan för mig. Jag har hört 10/94 och 5/95 som två uppgraderingstillfällen. Vad ska ha ordnats 9/95? (gäller det även E34:or?) De äldre datumen förstärkes backventilen. Mvh Stephan |
|
|
Ang. årsmodeller och 540: Visst kom vanos på V8:an med årsmodell -00? Ska man sikta på en -00 och nyare pga den uppgraderingen eller har det ingen större betydelse? Sen kom det ju en facelift -01, förutom andra framlyktor vad gjordes mer i den faceliften, är det något som gör det värt att sikta på -01 och uppåt? 02:or har ju kromringar runt mätartavlorna, något mer som finns på -02 och nyare? |
|
| M62TÜB44 kom -98 till 540 E39. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
9/98 =) 99 årsmodell kom Vanosen för att vara mer exakt ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.