AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
15.977

Är det värt det att skaffa låsbultar till fälgarna?

Sida 1 av 2
och i så fall ska man köpa BMW eller något annat märke?

På BMW kostar de 600 kr men det verkar inte vara speciellt svårt att få tag på nycklar till dem så jag undrar om det verkligen är värt det.
Hur gör ni andra?

Tacksam för svar.

Hej, jag tycker inte det är värt det. Den enda det krånglar till för är dig själv när du ska byta däck :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Håller med. Vill någon stjäla fälgarna gör de det ändå.

-------
//Lövet
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, allt beror väl på hur pass "säker" du vill vara att behålla fälgar och däck.

Har du eftertraktade fälgar typ dyra fräscha BBS Split eller liknande så kanske det kan vara en idé, och om du har hört eller vet om att dina frekventa parkeringsställen tenderar att hysa ett visst klientel på nätterna..

Men visst, låsbultar försvårar både för dig och för tjuven, dock inget hinder om tjuvarna verkligen vill åt fälgar/däck.

Och sedan gäller det såklart att ha koll på var du har adaptern när du ska lite snabbt byta bromsklossar el. dylikt :)

Mvh Janne.
Innan man avfärdar låsmuttar/skruvar så kan det vara smart att läsa vad som står i försäkringsvilkoren. Vissa bolag(alla?) begränsar ersättningen om fälgarna stjäls och hjullås saknas.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag köpte BMW låsbult till min 540, visst kan man ha en nyckel men jag tvivlar starkt på att de går att dyrka upp. Nya sorten med en smal kontur.

Sådana här Biltemalåsbultar och andra av samma sort är totalt värdelösa, man slår utan problem på en 18mm hylsa och skruvar bort dom.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ingen större idé att ha lås till fälgarna finns verktyg för att ta bort dom Länk
gto80: De där hylsorna fungerar inte på den senaste varianten av låsbultar från BMW. På de låsbultarna roterar ytterkanten på låsbulten bara runt om inte rätt adapter används. De är ett sattyg att få bort om adaptern saknas alt. om huvudet på låsbulten är trasigt.
GTO 80
Varför ha larm på bilen när den ändå går att stjäla?

Det handlar om att försvåra för tjuven.
Att banka på en hylsa mitt i natten gör man knappast ljudlöst, sen finns det som Chris säger roterande hylsor.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Dom nya låsbultarna har som sagt en roterande ring utanpå bulten. Dessutom är den så pass stor så man får inte in något runt den i en vanlig aluminiumfälg med försänkning.

Nackdelen med dessa nya är att våra bekväma däckskiftare slår sönder nyckeln när de bosar järnet med muttersmacken.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Delorian; Man bankar inte på man sätter på en vänsterskärande hylsa.
Ja.
Gto80 så du tycker fortfarande att det är onödigt?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag tycker också det är onödigt, om man nu inte har flera olika låsbultar.
Förstår inte riktigt vad är det man krånglar till det för sig själv som nån skrev.
vad är det som skulle bli krångligare, den lossas på samma sätt bara att du har en nyckel till en mutter.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, just det där att man alltid ska ha denna nyckel till hands uppfattar jag som krångligare än att slippa ha en..dvs fler hylsor/nycklar liggande blir "krångligare" :)

Men som någon också sa så finns det försäkringsbolag som kräver låsbultar för att få full ersättning och då är det såklart en annan femma OM man har en dyr uppsättning..

Men som jag skrev tidigare>>>>Det beror alldeles på vad man har för fälgar och däck, kanske ingen vits om uppsättningen man har inte kostade mer än 8-10 papp eller något i den stilen...köpt begagnat t.ex.

Trådskaparen har i skrivande stund inte förklarat sig närmare i just den frågan!

Mvh Janne.
Det är inte ett problem då det finns ett speciellt fack för dem i backluckan där man har verktyg och varningstriangel.
Du har rätt 8-10 papp är ingeneting det kan man slänga i sjön, begagnat lika så.
gto80: En vänstergängad hylsa fungerar inte på de nya låsbultarna. Runt låsbulten sitter en ring som roterar runt, tänkt dig ett kullager. Om du bankar på en hylsa över låsbulten kommer det bara snurra runt runt utan att det lossar bulten.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Har låsbult på mina relativt nya eftermarknadsfälgar. Inte för att jag tror att det hjälper om någon verkligen vill ta dom, men jag slipper i vart fall amatörtjuvarna/spontantjuvarna.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan väl tillägga(som jag också skrev tidigare) att om man parkerar sin vagn på ställen där man mer eller mindre "vet" att det finns en stor risk så bör man skaffa låsbultar för att vara säkrare...oavsett kostnaden för fälguppsättningen.

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.