AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
11.751

Varning för Dina Försäkringar

Sida 3 av 3
Du har så klart rätt, viktigt att lusläsa allt det finstilta för att jämföra villkor etc jag erkänner att det är något jag själv slarvar med.

Nu är det ju dock Trygg Hansa som just nu ofta verkar vara billigast eller åtminstone topp tre, dvs inte vilket bolag som helst.

Svårt att tro att Trygg Hansa har sämre villkor än övriga. Möjligtvis kan BMW Original och Motormännen ha bättre villkor men några större skillnader ska det väl inte vara?

Skulle vara oerhört intressant om fler börjar jämföra mot Trygg Hansa eller om det bara är för mig i innerstan med 540 som de blir billigast. Jag har varje fall läst om en hel del fall sista året som fått bäst pris från Trygg Hansa.

Är det som så att Trygg Hansa är billigast men har sämre villkor är det så klart en helt annan sak, men jag har väldigt svårt att tro det.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Trygghansa verkar vad jag sett ha bättre villkor på glasförsäkringen i varje fall.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Generellt sett så skiljer det väldigt lite i försäkringsvillkoren mellan bolagen. Dels på grund av att exempelvis trafikförsäkringen till stor del regleras av lag men också att försäkringsbolagen följer varandra för att varken erbjuda för mycket eller för lite mot vad övriga erbjuder. Däremot så är bolagen väldigt duktiga på att försöka få det att låta som att det är stora skillnader för att få kunderna att inte fokusera primärt på pris.

-------
//Lövet
Ja
6
Janne F
540iA Sedan-01
Jag har en 540iA-01, svensksåld. Bytte förra året från Orginalförsäkr till T-H. 1500 mil/år. Full bonus. Barn och hus försäkrat i T-H. helförsäkring 7700:-/år, 55 år, bor i villa 8 mil utanför Stockholm. Har haft Orginalförsäkr i alla år (528, 540-02, 540-01) och ville vara lojal men till sist skilde priset för mkt. Får ytterligare 10% lägre premie om mitt första år är skadefritt (november-13)

Jobbar i City o tråden förstärker min tilltro till beslutet att bo utanför stan är rena sparbössan på hus, bil o hantverkarkostnader :-)

Jan
fb
46
fbkd
330Ci -01
MB190 -88
Ja det märktes tydligt när jag ringde BMW orginalförsäkringar att man ej vill ha att göra med direktimporterade bilar längre. Tråkig inställning då jag varit kund där i sju år med samma bil som jag själv importerat men med en prishöjning på 35% så får man leta nytt försäkringsbolag.
Alexander K: Märkliga uttalanden om 540. Vad då mycket skador och vad då höga priser? Vad då svårt att hitta fina exemplar? Jag är förvånad att Mats får så höga priser de ligger LÅNGT över vad jag betalat i Stockholm och då är E39 billigare att försäkra än E34. Möjligen är det att Mats bor i centrala Stockholm som gör att det blir så dyrt. Flytta till förorten Mats!

Det är relativt lätt att hitta en helt okej 540 OM man inte hakar upp sig på växellåda, kaross, generation etc. En kompis köper på fredag en fin E39 Touring till exempel.

Alexander K: "Just maskinskademomentet är nämligen rätt viktigt på just en BMW" Hur tänkte du här? Även om det finns risk att man behöver byta plastskenorna som kamkedjan går i vid 30000 + mil på M62 så spelar det ingen roll för maskinförsäkringen.

Jag låg på strax under 9tkr med 1000mil och helförsäkring när jag var skriven ca 5km ifrån Stockholms stadsgräns. Nu ligger jag på ca 5500kr skriven i Halland men jag kommer tyvärr (försäkringsmässigt) få skriva mig i Stockholmstrakten igen i och med att jag flyttar.

När jag tog upp varför #774 ligger lägre än vad de andra gör så berättade försäkringspersonen på BMW orignalförsäkring att det var för att den har E39koden i regbeviset. Det var väl besiktningsmannen som gjorde fel 2002.

Vardia som jag har på Passaten försökte två gånger att jag skulle ta över 540bilarna till dem men de kunde inte matcha BMW Original (de var ca 1500-2000kr över) så jag är förvånad att de nekar dig Mats. Går gränsen på 4liter?! De var mer än 1tkr billigare på Passaten än närmsta andra bolag.

Som sagt jag har alltid haft en premie unde 10tkr/år för helförsäkring även när jag körde längre än idag. För övrigt varför finns det inte 100mil eller 250mil per år intervall? Januari 2015 blir det entusiastförsäkring för #774 och #768!

Mvh Stephan
Re
15
Reine w
Bmw 120d coupe -08
Bmw 330d cab -09
Fbkd, kan bara hålla med dig om att det är tydligt att Bmw orginal inte vill ha ha importerade bilar, skull försäkra min 330 d-09 som är importerad. De skulle ha över 6000 kr mer än Länsförsäkringar. Förstår bara inte varför importerade skulle vara så mycket värre än svensksålda exemplar. Det blir inte så svårt att välja bolag i det läget,trots att jag hade Bmw orginal innan i 4 år på min andra bil.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.