AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
11.754

Varning för Dina Försäkringar

Sida 1 av 3
Dina Försäkringar verkar nu plötsligt höjt års premien med 35-40% för min E39 540iA 2003 (jag är just nu helförsäkrad).

Trafiksskadefria år för mig "Minst 15 med 75% bonusrabatt".

Bor på Södermalm i Stockholm, står i flerbilsgarage, efter höjningen årsavgiften hamna på 14 762 kr...

Om jag förstår Dina Försäkringar korrekt så är det här något de hittat på för motorstarka BMW.

Jag tycker det känns orättvist att de gör sådan här höjningar generellt och ger blanka f-n i hur man skett sig som kund och antal skadefria år?

Det här är över min smärtgräns. Får väl kolla runt med andra försäkringsbolag eller i värsta fall börja halvförsäkra bilen i stället, åtminstone temporärt.

Ringde först till Vardia Försäkringar men tydligen är min motor/biltyp för stor för att de överhuvudtaget skulle vilja försäkra bilen, miljöpartister, vad vet jag? Vissa av försäkringsbolagen försöker väl ta bort alla typer av risker för att tjäna mera stålar och de grundar sina bedömning strikt på statistik, de ger blanka f-n i vem just du är.
Känns lite si så där med Autopower och dess Vardia reklam när man får nej från dem från dem att försäkra en BMW med för stor motor? *garv*

Vilka tomtar.

V8 = motor, jag förstår inte problemet.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
På 535:an smyghöjdes premien med 700:- på 2 år, tills vi fick nog och lyckades förhandla ner premien från 9600:- till 7900:-. Och det är halvförsäkring med högsta bonusklass samt garage, 1500 mil om året hos LF. Bor på andra sidan vattnet sett från Södermalm.

Har du prövat att förhandla med ditt förs. bolag? Är iof inte förvånad över premien du har fått, har inte kollat vad min bil skulle kosta att helförsäkra, men jag gissar på att det skulle hamna i samma regioner som det du betalar nu... Om du hittar något bolag som erbjuder en vettig premie får du gärna dela med dig :)
Aktsam går ner till ca 11500 om jag höjer självrisken till 6000 kr (på Vagnskadan tror jag). Med självrisk 3000 kr ligger Aktsam nästan på kronan lika som Dina (efter Dinas höjning), ca 14700 kr.

Jag har dock inte kollat med Dina än vad de är beredda att göra om jag höjer självrisken till motsvarande (tror jag har 4000 i dag för vagnskadan hos dem).

Solid, Moderna och Gjensidige, minnst inte riktigt men över 20 lapp för samtliga. "Den här bilen är väl inte superbra för våra tariffer, vi föredrar motorsvaga miljöbilar och att du bor i Sveg." typ...

Ska också kolla upp Länsförsäkringar samt låter compricer ringa runt.

Lutar väl åt antingen höjd självrisk + helförsäkring eller halvförsäkringar.

Med halvförsäkring så tvingas jag alltså betala skadan själv om frugan smäller bilen och är vållande själv? ;-)
Orka bo i storstan ;-)
Jag köpte nyligen en -04 330i och tecknade försäkring på Dina där jag även har haft M3an sen -08.
Betalar för 330in drygt 400:- i månaden helförsäkrat, 4000 i sj.risk och ingen sj.risk vid djurkollision. Tycker det kändes hyffsat prisvärt, LF ville ha närmare 700 för motsvarande försäkring.

M3an har jag haft halvförsäkrat på sedan köpet -08 och då kostade den ca 700/mån kan jag minnas, är nere på knappt halva den summan nu. Har väl delvis att göra med att jag klev över 30-strecket för nåt år sedan.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej Mats,

Jo, du vet det är ju så. Har du inte råd med försäkringen så sälj bilen. Så enkelt är det.

Att de höjer premien när en bil blir äldre är ganska enkelt att förstå. En tio år gammal bil körs inte lika försiktigt som en ny bil-->Mycket skador och mycket försäkringsersättningar. Att du råkar tycka du är en stjärnbilist spelar ju inte så stor roll. Om premien för en BMW sattes efter ägarens självuppfattning om sin körduglighet så skulle ju alla BMW-ägare ha gratis-försäkringar. Vad är det som är orättvist? Att prissättningen är fri?

Sedan är det ju rätt lätt att förstå när det gäller just 540. Tittar du på de flesta 10-20 år gamla 540i så är det nämligen påfallande svårt att hitta ett välskött och välvårdat exemplar. De flesta är sönderkörda vrak - vad säger det om hur bilarna har körts? Jo en hel del. Och vad säger det om vilka försäkringsersättningar som bolagen fått betala ut där modellen varit vållande? Jo, också en hel del.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Mats, det finns väl rätt bra rabatter via BMWCS och BMW originalföräkring. Kan vara värt att kolla.
AlexanderK:

Du var mig en spydig jävel. ;-)

Haft hur många skadefria år som helst och att det en vacker dag dyker upp besked om en höjning på 40% för min BMW 540 E39, ja, jag tycker att det är magstarkt.

Ca 15000 kr/år i försäkring för en bil, jag gillar det inte även om jag har råd.

Dina Försäkringar förtjänar varje fall att förlora mig som kund.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag vet inte riktigt vad det är att varna för egentligen? Detta är standard i försäkringsbranschen och man _måste_ leta nya alternativ varje år. Så har det varit länge.

-------
//Lövet
andreas_lofgren: Förstår inte riktigt det konstiga?

Dina Försäkringar "upptaxerar" plötsligt BMW 540 ägare i Stockholms innerstad med ca 40% och jag uppmärksammar det hela, vad är problemet?

När man har autogiro kan det ju finnas ökad risk att man slarvar lite, att räkningarna rullar på.

>Har man Dina Försäkringar och BMW så bör man läsa nästa försäkringsbrev / årsförslag lite nogrannare nästa gång. Frågan är ju vad de hittat på för övriga BMW modeller också?

Sedan är det väl trevligt att vi med motorstarka BMW i storstäder försöker hjälpas åt att hitta vettiga alternativ. Varför kasta bort 5000 - 10000 kr / år helt i onödan om det finnas vettiga alternativ. (Många bolag ligger över 20000 kr i årspremie samt vissa strax under.)

Kollade precis med BMW Original och de ligger på mellan 18000-19000 kr (dock innan eventuell 10% rabatt om man går med i BMWCS).

Men ja, jag har väl varit onödigt hård mot Dina eftersom de fortfarande med Aktsam verkar vara de som ligger lägst (även efter 40% höjningen).
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Premier räknas om varje år, skadestatistiken ändras, bilar åldras. Jag ser faktiskt inget konstigt med detta (men så har jag halva foten inne i försäkringsbraschen i perioder). Det jag tror att du missar är att det inte går att uttala sig generellt kring bilförsäkringar. Det som gäller för dig (40% höjning) behöver inte alls gälla för någon annan. Som sagt, outgrundliga är skadestatistikens vägar.

-------
//Lövet
andreas: Ok :-)

Plötsliga höjningar av årsavgiften på 35-40% för en viss biltyp är inget ovanligt utan snarare kutym, underlig bransch? ;-)

5-10% fine... men 40% bara så där, ja, jag reagerar...

Inget extra konstigt med mig trodde jag? ;-) Bostadsrätt, Södermalm, flerbilsgarage med diverse larm. Inte kostat Dina Försäkringar några extra pengar under de här ca 3 åren jag haft dem mig veterligen.

>Jag tror det är biltypen/motorstorleken i kombination med innerstad Stockholm som försäkringsbolaget nu upptaxerat. Det var det intrycket jag fick efter samtalet med Dina. Fick också intrycket att de fått en hel del liknande telefonsamtal sista tiden från snopna kunder. De hade en del "automat" svar på lager innan jag blev lite jobbig i mina frågor då de fick gå och fråga kollegor. ;-)

Jaja, man lär sig alltid något om branschen varje fall och att alltid lusläsa nästa årsförslag ytterst noga för att se vad försäkringsbolaget hittat på då.

Kan dock tycka att det är synd och tragiskt att försäkringsbolagen mobbar BMW 540, denna underbara bil. :-(
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ingen "mobbar" någonting. Det är helt enkelt så att om inget annat fb-bolag kan erbjuda en billigare försäkring så är det den premien som motsvarar kostnaderna som försäkringsbolaget har för biltypen.

Om du inte orsakar några kostnader så är det bästa att trafikförsäkra. Läskigt, absolut. Men om du tillhör en lågriskgrupp (på riktigt alltså, inte bara som du säger) så är det mest lönsamt.

-------
//Lövet
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är ju standard att det smyghöjs varje år, men några 35-40% känns lite väl.
Du har inte fått någon bra välkomstrabatt så premien innan detta var väldigt låg?
Södermalm är ju ett ganska dyrt område så att säga att äga en bil i :-)

Just nu har jag gratis försäkring ifrån bmw, men annars kör jag alltid trygghansa. Har samlat alla mina försäkringar där och får därför 20% automatiskt i rabatt hela tiden.
Värt att kolla lite på kanske?

Bmw originalförsäkringar erbjuder ju också rabatt om man flyttar över tex hemförsäkringen till dom.

Jag larvar mig så klart en hel del när jag skriver så, glimten i ögat.

Självklart kan jag smälla min bil lika gärna som någon annan. :-)

Min fru använder dock bilen mer än mig i dags läget (jag cyklar till jobbet).
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Som medlem i Motormännen betalar jag 9200 helförsäkring i Sthlm på min 535d med fria mil närmaste bolag 25 tusen kr för fria mil
gto80: Tack, jag ska kolla upp.
ma
90
marauder
325da -08
Sen kan man ju fundera på om det verkligen behövs helförsäkring på en 10 gammal bil.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
marauder: Har väl snarare med marknadsvärde på bilen kontra försäkringspremie, inte hur "gammal" bilen är.

Tycker personligen det vore surt att gå miste om ersättning på ~70-80´ om man kvaddar bilen, även om vagnskadeförsäkringen kostar 6-7000:- per år. Tar många år innan man sparat in det, så att säga...

MVH Christofer
Vi får se.

Ska kolla upp vad motormännen erbjuder först.

Annars tar jag antingen halvförsäkring eller helförsökring med högre självrisk (sannolikt halv).

Det är kanske framförallt vintern som gör att jag tycker det känts tryggt med helförsäkring. En bakhjulsdriven bmw på ca 300hk byggd 2002 är trots allt inte helt optimalt under en sträng vinter. Jag och frugan bruksar vår 540 i vått och torrt, året om, inklusive små skidresor norrut.

Nokian Hakkapeliitta 7 gör dock att vintern fungerar helt ok. Men miljö folket i Stockholm och Södermalm i synnerhet lär väl snart införa utökat idiotiskt dubbdäcksförbud eller liknande, vi får se, tragiskt det hela. Hur kan en liten skara gröna idioter få bestämma över den massan? Demokrati, glöm det.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
mats min 540 helförsäkrad på Trygg-Hansa kostar mig 11 655 kr per år 1500 mil självrisk vagnskada 3000. Jag har då en samlingsrabatt på 20% då jag har flera försäkringar i samma bolag. Bor i Sollentuna, parkering på egen uppfart och är 42 år gammal. Tycker det är helt ok pris.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.