|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Fast värdet på bilen är en ganska marginell faktor i beräkningen av en försäkringspremie för er som inte vet det. Eventuella utbetalningar på ett vagnskademoment för en tio år gammal BMW blir sällan högre än 50 papp, för i så fall löser bolaget in bilen. MEN utbetalning från trafikmomentet när någon gör sig illa och får bestående men blir väldigt snabbt miljonbelopp. Vad tror ni att "Nedsatt rörlighet i höger ben till följd av trafikolycka" kostar försäkringsbolaget om det är en ung person som drabbas? Jag kan tala om för er att det inte finns någon BMW i hela världen som kostar lika mycket. Även en måttlig livränteutbetalning får en BMW att framstå om felräkningspengar. Och en äldre bil körs slarvigare än en ny och dyr. Så enkelt är det. Åtminstone statistiskt. Bra inlägg av Andreas - om du nu kör som en gud så är väl trafikförsäkring det självklara valet? |
|
| Men statistiskt kör en äldre lugnare än en yngre, så var ligger då logiken i att höja så mycket för en gubbrackare som redan visat sig vara en bra kund? Gissar att statistiken du lägger fram bygger på det faktum att det oftare är just yngre som har äldre bilar. I och med att bilens värde inte är någon avgörande faktor borde väl premien bli billigare i takt med att värdet sjunker. Speciellt om åldern på den som försäkrar stiger. | |
|
Robert Lundberg skriver :"I och med att bilens värde inte är någon avgörande faktor borde väl premien bli billigare i takt med att värdet sjunker." Om bilens värde inte är en avgörande faktor borde priset knappt ändras när värdet sjunker. Om bilens värde ÄR en avgörande faktor, så stämmer ditt påstående. __________ Mvh Grelle |
|
| Uttryckte mig lite slarvigt, menade att om försäkringstagaren som varit prickfri i 15 år dessutom blir äldre borde inte premien stiga. Bilens värde var ju en marginell faktor, men äldre bilar skulle tydligen köras slarvigare, vilket säkert är riktigt men som jag tror beror på att yngre oftare kör äldre bilar och ordnar den statistiken. I det här caset har väl egentligen inga förutsättningar ändrats förutom att försäkringstagaren kört ytterligare ett prickfritt år samt blivit just ett år äldre. | |
|
AlexanderK: Jag upprepar, det var en form av misslyckad sarkasm/skämt som inte gick hem riktigt hos alla. Jag kan smälla min bil lika gärna som någon annan, surprise. Dessutom använder min fru bilen mer än jag nu för tiden eftersom jag cyklar till jobbet. Det är väl framförallt för vinterkörningens skull jag tyckt det varit tryggt med helförsäkring men det finns gränser för vad är beredd att betala för denna ökade trygghet. I morgon ska jag kontakta Motormännen och höra vad de erbjuder. Trygghansa kan få en signal de också. |
|
|
Kollade via Internet: Trygghansa bäst hittills med 13335 kr med självrisk 3000 kr vagnskada (4000 kr med min nuvarande Dina försäkring). Fast då tror jag det är inklusive 5% internet rabatt första året. Hemförsäkringen har vi via Trygghansa men står i fruns namn, ska ringa och kolla upp med dem i morgon. Kan jag får ytterligare rabatt via hemförsäkringen samt med något högre vald självrisk kanske jag väljer ligga kvar med helförsäkring. |
|
| Vi hade samlingsrabatt via Trygg Hansa trots att vi hade olika personer som stod på bil och hemförsäkring, tror det räcker med att det är samma hushåll för att det ska gillas. | |
|
Nu börjar det dra ihop sig till ett beslut: Visade sig att Trygg Hansas Internet sajt var såpass smart att den kände av per automatik att vi hade hemförsäkräkring via dem. >Motormännen ville inte ha bilen den alls (!) "Den är tyvärr för högt klassad för oss så vi kan enbart erbjuda trafikförsäkring.", ungefär samma svar som Vardia. En liten besvikelse med tanke på vad jag trodde Motormännen står för som förbund, detta är sannerligen vad jag kallar dålig marknadsföring för ett Motorförbund. Länsförsäkringar "erbjöd" en kostnad på >2000 kr i månaden, runt 25 000 / år. Sammanfattning för BMW 540 Stockholm (Södermalm) i flerbilsgarange: Helförsäkingar: *TryggHansa lägst med 13335 kr / år med 3000 kr självrisk för vagnskada (inkl. min rabatt för hemförsökring) *Dina Försäkringar och Aktsam ungefär lika på knappt 14800 kr år med självrisk 4000 kr. Skulle man ha hemförsäkring hos dem så gissar jag att de är extremt lika Trygg Hansas priser. Slutsats: Det är ju varje fall positivt att det försäkringsbolag med kanske bäst rykte i hela Sverige ligger lägst, Trygg Hansa. Lägger jag mig på helförsäkring med självrisk 6000kr får jag en årskostnad väldigt likt tidigare. Men jag ska också ta mig en funderare på om jag nöjer mig med halvförsäkring. Precis som många här påpekar är ju trots allt bilen drygt 10 år gammal och är väl värd någonting mellan 55-75 lapp (sannerligen inte lätt att veta med en 540, man måste ha tur). |
|
| Samma för mig "för hög klassning" på MRF för min 550 så de var inte intresserade. | |
|
Robert: Det är ju en mängd faktorer som samverkar som tillsammans utmynnar i en slutpremie, där vissa faktorer har större vikt än andra. Det finns ju vissa premiesänkande faktorer (föraren blev 1 år äldre och hans körkort likaså) och premiehöjande faktorer (ny statistik) eller bara försäkringsbolagets lust att höja eller sänka (nu höjer vi rejält för att dryga BMW:ar eller nu rabatterar vi 15% på alla BMW). Mats: Jo, jag misstänkte att du försökte vara lite extra rolig - det var därför jag drygade mig lite extra. :) Som sagt: När det gäller just 540 så tycker tyvärr de flesta bolag (och nu är jag helt saklig, jag drygar mig inte) att det är en rätt sur bilmodell som varit inblandad i mycket skador. Det är ju som så att det faktum att bolaget säger "För högt klassad vi erbjuder bara trafik" eller "Din premie med 9000 i vagnskadesjälvrisk blir 23400 kr, ajust ja, jag glömde att du haft två skador på din hemförsäkring under de tre senaste åren, då blir det 15% extra i premie på bilen, och sedan har du visst en gammal betalningsanmärkning, då blir det 40% extra och endast helårsbetalning". Sådana här saker är ju liksom försäkringsbolagens sätt att själva säga "Nej tack, vi är inte intresserade av dig eller din bil". För övrigt måste jag säga att jag själv tycker att 540 är en grymt skön bil. Hade en e34 540 för drygt tio år sedan och det var en ruskigt skön bil! Det är ju tråkigt bara att försäkrignsbolagen tycker desto sämre om dem. |
|
|
Sätter punkt för denna tråd med att det blev Trygg Hansa och att jag med stor glädje lämnar Dina Försäkringar. ;-) Dina Försäkringar höjde avgiften med 35-40% och verkade det minsta intresserade alls av att sänka denna avgift för att ha kvar mig som kund. Försökte inte ens informera mig om att det kanske skulle bli billigare om de också tog min hemförsäkring. För att få ungefär samma årspris som innan Dinas höjning så lade jag mig på självrisk 1000 kr, vagnskada 6 000 kr. (Skillnaden mot min gamla försäkring är att jag höjt självrisken på vagnskadan från 4000 till 6000.) 11377 kr / år blir det. Halvförsäkring skulle blivit 7869 kr, får väl se om jag byter till det så småningom ändå. Ca 3500 kr/år dyrare med helförsäkring. Tycker att bemötanden från Trygg Hansa generellt var proffsigare och mer personligt. Telefonkön till Dina är också ofta irriterande lång. Så för alla med motorstark och/eller äldre BMW i Stockholm (speciellt innerstaden) så rekommenderar jag att man jämför priser med Trygg Hansa. |
|
| Gick också över till Trygghansa efter att BMW originalförsäkringar genom höjd premie klargjort att importbilar är skit. | |
|
Turbovin: Synd med BWM original men bra att du bytte till Trygg Hansa. Möjligt att detta är en medveten strategi från dem nu eller sedan något år, att de försöker ta så mycket kunder som möjligt. Kan ju inte vara så lätt för konkurrenterna i så fall eftersom Trygg Hansa i konkurrens med BMW Originalförsärkingar och IF är de med bäst rykte i hela Sverige. >Det är ju inte så ofta som det bästa alternativet är billigast nu för tiden? ;-) (Just för BMW är dock kanske BMW Originalförsäkring trots allt nr 1.) Tragiskt om BMW Originalförsäkringar och BMW Sverige höjt premier för just importerade bilar, men inte överraskande. De har ju uttryckt sig negativt om import vid ett flertal tillfällen? Tex när den här bristen med vevhusventilationen uppmärksammades, vad skyller BMW på då? Jo, de kör ner huvudet i sanden och skyller på de importerade bilarna. Tror att BMW Sverige skulle tjäna på i längden att även vara på importörernas och entusiasternas sida, att ta hand om alla kategorier av potentiella kunder. Privatpersoner, företag och entusiaster (som ofta importerar). |
|
|
Tycker originalförsäkringar ska dumpa IF och börja sammarbeta med Trygg hansa i stället :) Även om nu de är trist att originalförsäkringar har den synen på import så kan man ändå på samma gång förstå att dom tycker så. Dom tjänar ju på att bmw säljer bilar. Det ingår ju alltid 3 månader fri försäkring, samt 3 månader till mycket låg kostnad. Finns nog många som bara låter försäkringen rulla på efter det. Jag har betala precis in för mina sista 3 månader nu. Ska bli kul och se vad dom erbjuder för premie sen. Känslan säger att de nog kommer bli trygg hansa igen :-) |
|
Lasse Karlsson |
mats_epost! Skit i vad alla så kallade förståsigpåare på detta forum skriver! Kolla upp andra bolag! är helt säker på att du hittar flera stycken, där du kan få ner priset markant! Kan ta min nya 523IT-07, som jag köpte i November förra året som exempel. Fick då en prova på-försäkring hos Folksam, helförsäkrat i ett halvår för 1200 spänn, vilket jag tog, men i dagarna fick jag förslaget på kostnad, om jag fortsätter hos Folksam. 11000/helförsäkrat/helår, ville dom ha! Det är nästan 4000 mer än jag pröjsar för M5:an hos Trygg-Hansa! Har tecknat fortsatt försäkring för 523:an hos Trygg-Hansa, och kommer att betala 4700 helförs/helår. Diffen blir 6300 mellan 2 bolag! LÖJLIGT! vissa bolag ratar vissa märken, andra verkar skita i vilken bil du har, men är du i fel ålderskategori, går du bort osv, osv! Leta på i "djungeln" det kommer löna sig! Lycka till! HA DET! modolasse |
|
Lasse Karlsson: Ja, jag kollade upp de allra flesta. Trygg Hansa blev bäst för mig med Aktsam och Dina Försäkringar relativt tätt efter. Helt extrema skillnader mellan bolagen, många bolag ligger ca 10 000 kr över i årspremie jämfört med ovanstående tre. Det som var orsaken till denna tråd och som störde mig en hel del var Dinas chock höjning på ca 35-40 % av årspremien. |
|
|
Fick precis hem nya papper på Dina och fick sänkt min premie med typ 8-9% på min 325ci-04 och ja e 24år så tycker de va riktigt härligt ! |
|
|
Det är ju ganska fascinerande att ni resonerar i tankebanor som "bäst för mig=billigast premie" och inte "bäst för mig=bäst försäkring". Att säga att en försäkring är "bäst för mig" bara för att den är "billigast för mig" är ungefär som att säga att en Huyndai I10 är "bättre för mig" bara för att den är "billigare för mig jämfört med BMW". Nicklas: Grattis trevlig! |
|
| Ni som inte tror mig får jämföra maskinskademomentet hos de olika bolagen, och lusläsa noga. Just maskinskademomentet är nämligen rätt viktigt på just en BMW. | |
| Den biten känns lite irrelevant då de flesta bilar i tråden är över 8 år och/eller gått över 10-12k mil. Har läst igenom villkoren lite snabbt och jag kan inte se på vilken punkt Trygghansa skulle vara nämnvärt sämre. Inte ens den lokala BMW-handlaren kunde rekommendera BMW Originalförsäkringar framför något annat bolag, snarare var det Dina försäkringar som nämndes då jag frågade. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.