AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.586

Köpa rolig andra-/sport-/pendlarbil - Z4, TT eller ngt annat?

Sida 1 av 2
An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
Har "lyxproblemet" att var på jakt efter en kul andrabil då 520-in nu ska användas av sambon. Sportbil i ordets rätta bemärkelse är kanske inte det jag egentligen är ute efter. Men den ska vara rolig att köra, snygg och sportig med bra kraft under huven. Behöver inte vara särskilt stor, tvåsitsig eller liten fyrsitsig. Kommer köra 2-3000 mil per år, så den får gärna vara hyffsat snål också, helst bensin. Relativt ny (< 3 år), budget kanske max 350'. Helst BMW förstås, men det finns ju andra märken också har jag hört...

Har alltid drömt om en roadster/cab och har därför länge varit inne på en Z4. Har dammsugit tyska marknaden (28i i första hand) under vintern och varit nära att slå till men inte riktigt kommit till skott. Har nu börjat fundera på om Z4 kanske inte är det enda (och smartaste) valet. Testade en Audi TT 211 hkr och gillade den. Gillar verkligen utseendet både ut och invändigt på den. Inte riktigt samma körkänsla som i Zan, men riktigt bra acc i alla fall. Fyrhjulsdrift och bra bagage för storleken och t.o.m ett litet baksäte är plus. Men ingen cab förstås... (TT finns ju som tygcab men den är inte så snygg + att baksätet försvinner). Cab är ju alltid cab, men hur många dar per år blir det egentligen, frågan är om inte fyrhjulsdriften alla snöiga dagar kommer uppskattas mer?

Så vad vill jag med detta inlägg? Tja, lite hjälp att bestämma mig typ - kom gärna med synpunkter/erfarenheter Z4 vs. TT. Eller kanske är det något annat alternativ? M135i lockar lite, liksom nya MB CLA.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Jag har ju lite pervers böjelse men ändå.
Länk
Länk
An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
Hm, riktigt snygga båda Alforna du länkade till ju, tack för dem. Men hur är Alfa i kvalitet jämfört med sina tyska (store)bröder? Har tyvärr ingen erfarenhet själv av märket.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Angående Cab kommer du bli förvånad hur ofta du kan köra nercabbat. Att det inte är medelhavsvärme gör inte så mycket då det finns värme i bilen ;)
Jag skulle lätt säga att känslan att cabba ner slår fyrhjulskraffs alla gånger.

Z4'an är helt klart den sportigaste av de som nämnts. Mercedes är nog den glidigaste. Har inte kört Alfan men den känns inte som ett lika säkert kort.
Vill du ha lite mer race så provkör en Boxster S.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
BMWs tygcabbar kan ju kompletterqas med hardtop om man vill köra året runt och vara lite rädd om tyget. Så gör jag med min e36a och svar varje vår över hur mycket saltet ätit av plåt nertill. På Z4 är det väl plast nertill.
Som sagt nercabbat med rutorna uppe, vindskyddbakom och stolvärme på så kan du cabba ner tidig vår och sen höst - och det är härligt.

För din budget får du mycket Z4.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Porsche Boxster?

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
En sen E87 125/135i Cab?

Den här tycker jag är superläcker:
Länk

/Jonas
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Ops... E88 förstås.
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Utifrån ditt beskrivna behov: Z4 alla dagar i veckan! J-a trevlig bil. Inga problem att köra vintertid heller. (TT är ju för övrigt en tjejbil, hur tänkte du där ;-)

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Själv funderar jag på en rolig sommarbil och mina tankar går just nu till Z4, Porsche Boxter, Mercedes SLK eller Mazda MX-5.

Helst vill jag nog ha en med nedfällbart plåttak.

Per L
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Miata om pengar är en issue. Annars Boxster.
Pe
2.342
Per L
Miata också om man vill ha en driftssäker och hållbar bil! Har jag hört!

Boxter (och även andra Porschebilar) har fram till runt 2009 en svaghet i kamdrivningen (tror jag det var). I alla fall är det en hjälpaxel med för klen lagring. Och går det sönder så lär det göra så utan förvarning. Kanske ingen jättestor risk men råkar man ut för det så blir det garanterat "Porsche-dyrt". Dvs många tiotusentals kronor.

Per L

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Det där är något som blåsts upp på internetforum runt om i världen. Visst, många byter IMS om de byter koppling numera för att vara på säkra sidan men problemet är inte vanligt. Det rullar många Porschar och det klart att någon går sönder.

Porsche är en stridsvagn i jämförelse med Ferrari... Min Boxster S har varit billigare i allt jämfört med min tidigare E90 330i. Väldigt lättmekade dessutom.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
heltsonika: Håller med dig. Det finns även många Porsche-ägare som kör luftkylt och vill blåsa upp problemen med motorras.

Boxster är en väldigt duglig allround-bil till vettiga pengar. Ser ingen fördel med plåttak. "En riktig" cabriolet har sufflett och en riktigt sufflett fungerar utmärkt även på vintern...

MVH Christofer
Pe
2.342
Per L
Ni som har erfarenhet av båda vad är för- resp nackdelar med tyg-sufflett resp plåt-"sufflett"

Jag har bara erfarenhet av tyg-sufflett. Om man ens kan jämföra suffletten på en Triumph Spitfire 1968 med dagens konstruktioner

Per L
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Har ingen erfarenhet av BMW:s suffletter, men nyare BMW har väl bra isolerade suffletter..?

MVH Christofer
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Fördelen med tyg är att de väger mindre och tar mindre plats. Har även hört om plåtcabbar som skaver i lacken när de ligger nerfällda. Det finns ofta hardtop för den som önskar. Minus för dessa är att de tar plats när de inte används.

Fördelen med plåt: Ser ut som en vanlig bil med taket på, stryktåligare och eventuellt bättre isolerade.

Tygsuffletterna har blivit betydligt bättre än de manuella knäppertälten som fanns tidigare.
An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
Nu är det nära. Har en Z4 20i 2012 som gått 1100 mil, premium selection, reserverad för mig hos BMW själva i Tyskland t.o.m måndag. Spacegrå med canberra-beige inredning, fullsmetad med det mesta i utrustningsväg förutom M-sport, ej hyrbil. Ca 290' SEK med dagens eurokurs.

Känns som en bra deal, oroar mig förstås lite för att jag kommer sakna de extra hästarna i 28i, men de flesta är minst 50' dyrare och det känns lite väl mycket.

Någon som har bra argument till att jag ändå borde skippa denna och leta vidare?
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Klart du skall ha en Mini :) Länk

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Eller spara en slant och få en härlig sexcylindrig motor (som går snålt) i 30i 2011!
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
En sportbil ska ha lite pulver tycker jag. Jag tror det blir lättare att sälja också. Fast det klart, har man en fyra vill man ha en sexa, har man en sexa vill man ha en åtta ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.