AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
17.432

Verktygssats vilken?

Sida 1 av 3
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Har för mig att jag läste att man diskuterade olika verktygssatser men hittar inte den så jag ställer frågan här då jag inte hittar en avd för de kanske trimning?

Jag håller på renoverar garaget hemma och tänkte skaffa mig en ordentlig verktygssats vilka tycker ni är mest prisvärda och bra ?

Har kollat på dessa Länk Länk Länk Länk
Åsikter och tips?
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Hade inte köpt någon av dem där du länkar till! Du får högkvalitativa satser för dom pengarna om du beställer från ebay tex! Facom,stahlwille m.m
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Fast dom innehöll många delar nu när man kikar extra noga! Om man räknar bort blocknycklarna från dom satserna så får du iaf ett stahlwille hylsnyckelset för 2tusen! Har själv köpt mycke från ebay, men då har de blivit tex blocknyckelset 6mm-24mm stahlwille 3st 3/8 spärrskaft Snap on!
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tack för tipset hittar inte varken Facom eller stahlwille satset som motsvarar tex Ironside eller Kamasa..Skicka gärna nån länk om du vet att det finns.

Sen har jag hört och läst att Ironside skall va riktigt bra grejer..Men tycker det är för dyrt
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Ska kika upp de strax...brukar surra med lokala verktygshandlaren på ahlsell! Ironside är bra grejer! Bahcon du länkar till är inte svensktillverkad utan i taiwan el kina och håller ej så bra kvalla! Kamasa har jag inte hört nåt speciellt bra om! Bahco har varit bland de bästa, men inte nå mer tyvärr sen SNAeurope äger de! Men såg nu att kamasasatsen kostar 4tusen och de borde du få en riktigt bra sats för! ska kika lite
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Gör gärna det..Men riktigt sugen på Ironside
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Gå ut på ebay och prova sök! gå på avancerat och välj tex tyskland och så söker du land för land, brukar vara enklast! Tyskland,frankrike,usa och UK brukar jag kika på och de finns set med tex den här facomsatsen! Länk Däremot har jag inte kollat om de finns billigare! Brukar alltid kolla upp tex denna satsen överallt i världen vad den kostar! Bahcon du länkar till hittade jag nyss för 1100kr:)
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
denna ovan var bara ett exempel...finns garanterat billigare o bättre än den
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Köp ironside om du e sugen! På jobbet så är de många som kör med ironside och de verkar hålla bra kvalite(grov industri med mycke misshandel)! Ska du ha verktyg som håller livet ut och inte syns att dom blivit använda oavsett hur du spöat dom så är de stahlwille iaf!
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tack Mackan ska kolla runt lite på nätet..
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Ett hett tips är att gå på www.farnell.com och gå in på handworking tools el nåt sånt! dom säljer kvalitetsmärken! De bästa med sidan är att de står vilket land dom tillverkas i! Till min stora fasa så är ju hälften av mina verktyg gjorda i taiwan! fyfan. I princip dom flesta märkens vertyg som har spärr på typ spärrnycklar m.m görs i taiwan! Dock inte stahlwille!
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Länk nu har jag inte hört så mycke om kamasa, funkar säkert bra för hemmabruk! Har man ett mekintresse i bilar så känns de så mycke roligare med grejer man vet har toppkvalite och är smidiga så man kommer åt på trånga ställen! Biltema funkar säkerligen, men har man ett stort intresse i att skruva o samla på sig verktyg så vill man ha de bästa även fast man kanske inte behöver de! Så om du inte har så stort intresse för att skruva så duger ju de mesta! Hoppas du förstår mig rätt! De jag har gjort på bilen skulle säkert fungerat med biltema, men jag ser de som 100gr roligare om man använder sig av kvalitetsverktyg!
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Jag köpte största kamasasatsen för 18 år sedan. Funkar helt lysande.
Har endast bytt kvart tums spärrskaftet (livstidsgaranti) då jag tog förlängare
så som man inte får göra. Det är min grundsats. Sedan kompletterar man hela
tiden.......nu har man en bra verkstad.

Mvh Jonas B.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Brynet Nu vet jag inte om kamasa, men jag "tror" att dom sänkt sin kvalite! En bahco sats för 20 år sen var ju de bästa som kunde köpas på marknaden inom alla kategorier! Nu idag är de inte samma sak när endast sågblad och skiftnycklar görs i sverige! Taiwan gör i princip allt med spärr!(Spärrskaft,spärringnycklar,spärrblocknycklar m.m.) och håller ganska låg kvalite! Vissa blocknycklar görs i tyskland, vissa i spanien och argentina! De jag vet är att när snap on köpte bahco så sänkte dom kvaliten med flit jävligt mycke för att bahco kunde ju inte vara bättre än världens bästa handverktygstillverkare snap on! Blocknycklarna i tum görs av jh williams i usa(snap on ägd), Man ser ju oftast på finnishen vilken världsdel den är gjord i! Spegelkromad finnish= kina el taiwan. oblank industriell finnish som typ stahlwille,gedore m.m har så är de gjort i europa! Har stämt hittils iaf!
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Mackan man märker att du uppskattar kvalitets verktyg och jag har fullt förståelse för det finns ju en poäng med ställa frågan till proffsen här på AP. I Många år har jag gått o sagt att jag ska fixa garaget och nu är tiden inne då ska det vara fint fint..
Men jag mekar men min och frugan bil som amatör så byta bromsar, olja osv lite små fix helt enkelt..Darför känner jag att jag inte behöver ha den dyraste men inte heller skit grejer ursäkta språket. Försöker hitta nåt mitt i mellan
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Catch_me: Nu är de jag som är lite av en verktygsnörd(absolut inget mekproffs, bara grymt intresserad) och uppskattar verkligen att bara veta att man har bra grejjer i vagnen även fast de inte behövs så känns de så mycke bättre bara av att veta:) Men jag tror du är ute efter verktyg som gör sitt jobb s.a.s! Vi börjar om, hur mycke har du tänkt spendera på en verktygssats? Och måste du ha tex blocknycklar och de mesta i lådan eller räcker de med bara tex spärrskaft,hylsor,förlängare m.m alltså en ren hylsnyckelsats? blir så himla mycke lättare om man har lite mer att söka på
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Japp jag vill ha det mesta hylsnyckelsats och självklart blocknycklar oxå..Jag har det mesta idag handplockade i butik efter behov helt enkelt och finns ingen ordning liksom och dåligt kvalite vissa är trasiga och borttappade i garaget osv.Hade tänkt att lägga ca 3500
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
ok tack ska försöka hitta en hylsnyckelsats med blocknycklar! En polare köpte största ironside väskan med 217 delar! Den har allt, bokstavligen verkligen allt! De bästa med hela väskan är att även 12 blocknycklar med spärr o flexhuvud finns med i väskan(8mm-19mm). Nu köpte han den till inköpspris och massa rabatter så han fick betala 2500! Tror den skulle kosta typ 5000 annars! Men denna sats är nåt utöver de vanliga! Om du kan el vill betala lite till så har du allt du behöver och massa mer:)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
Trodde 148 vart störst men tydligen så finns det större bilder kanske på den härliga väskan? Den här funkar fint Länk men lite större skadar inte dock känns 5000 för mycket för mina behov..
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Ja alltså den du länkar till duger nog alldeles utmärkt! Har ju även de mesta!
Köp den och sen köper du till en spärrblocknyckelsats typ 8-19mm så är de fulländat:) När jag använde spärrblocknycklar första gången så blev jag frälst! Öppnar ju för en ny dimension inom mekandet! Inget man "måste ha" men underlättar o snabbar upp de du gör nåt jävulst:)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tackar för tipset Mackan ska kolla lite det blir nog en Ironside så småning om
mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.