|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Imorse så tänkte jag byta mina angeleyes och för att göra det så måste man ta bort de främre däcken. Varje däck har en låsningsbult, alltså en special mutter som man måste använda för att kunna skruva loss den. När jag försökte skruva loss ena så råkade jag på något sätt att förstöra specialmuttern. Så nu kan jag inte få loss den bulten. Vad ska jag göra för att få loss den? | |
| Om du har svets, dra dit en mutter på bulten, eller skär en skåra i den och lossa med en grövre mejsel. Om det inte funkar borde en däckfirma kunna hjälpa dig. | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Du kan ta en hylsa som är precis lite för liten dimension än vad trasiga låsbulten är och knacka den hylsan över låsbultens trasiga skalle, och sen dra den med fälgkorset. |
| Om det är BMW original låsbultar så kan du köpa en ny adapter hos din närmsta BMW återförsäljare. | |
| Köp en sats på biltema för att lossa dom, man slår på en hylsa och sen är det bara att lossa.....när jag hade samma problem skulle däckfirman ha 1200 och satsen kostade 350. | |
|
Vad jag förstod är det bulten som är rund och inte hylsan? Om du har möjlighet, svetsa dit en mutter på bulten. |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Även om det är bulten som är rund så borde principen ändå funka att med en klubba slå på en lite för "trång" Biltema-hylsa och sen dra med korset. |
| Jag tror fortfarande på lösningen med att ta vinkelslipen och fixa en skåra i bulten där man kan använda en grövre mejsel är ganska enkel och funkar. Nästan så jag är sugen på att gå ut och testa :) | |
|
Hur når man in i fälgen med en vinkelslip? Min däckfirma drog sönder bulten när dom skulle lossa hjulet så då fick BMW-verkstaden hjälpa till och använda sig av "tjuvarnas metod". Det blev dyrt men i slutänden fick jag BMW att betala alltihop för att det var första gången hjulen skulle lossas på bilen (dom hade suttit på över ett och ett halvt år). |
|
| Tänkte inte på det....:( :))) | |
| Har du bmws nya låsbult glöm sån felgängad hylsa! Sitter en lös ytterring som snurrar! De smidigaste e att svetsa på en mutter! M14 brukar funka bra | |
Men säg att bultarna sitter ganska djupt in i en snygg aluminiumfälg? Kan man ens svetsa då? (utan att skada fälg etc med svetsen) /Sb. |
|
Borra bort skallen på skruven och ta resten när fälgen är demonterad. Har själv fått göra detta och det funkar bra utan att skada fälgen. Niklas |
|
|
Borra bort skruven som Niklas föreslår. Börja med ett tre mm borr och gå uppåt 1 mm i taget till skruvhuvet är borta. Välj borr med omsorg. Det är förhållandvid hårdt material i skruven. E |
|
| Tydligen gick det att beställa special muttern från BMW så nu har jag beställt. Gick på ca 90 kr för en mutter. Funkar det inte får jag väl borra som ni säger! | |
|
Jag sitter i samma sits nu, dvs jag har dragit sönder en nyckel till låsbultarna och Bmw skulle hjälpa mig men dom drog sönder sin nyckel också. Med förhoppning om att "tredje gången gillt" skulle gälla även för mig så köpte jag en ny nyckel som även den har gått sönder. Jävla bultar till att sitta. :( Bmw vill ha ca 2500-3000:- för att lossa 1st bult vilket jag tycker är ett rån. Jag har duktiga killar på jobbet som kan hjälpa mig med att svetsa på en bult utanpå låsbulten. Min fråga är nu vad som gäller vid svetsning i bilen? Räcker det att koppla ur batteriet eller måste andra saker kopplas loss för att man inte ska skada någon elektronik? |
|
|
Det borde räcka att koppla ur batteriet , se till att du har en brandsläckare tillgänglig i fall oturen är framme..gummi brinner bra och det vore dumt att elda upp bilen. Lycka till.. |
|
| BMW tog 1500 för att ta bort min trasiga låsbult, sjukt värt för att slippa besväret. | |
|
Jag ska kolla med några andra firmor innan jag rockar loss med svetsen men priset som BMW i Malmö ska ha kommer jag inte betala förrän det är absolut nödvändigt. Är som sagt var mest orolig för att någon elektronik ska ta skada. |
|
| När man svetsar vid hjulet så jordar man också i bromsskivan, dvs det är ingen större risk för strömmar in i bilen. Svetsning sker med ganska låg spänning. Men man skall inte ha t.ex. batteriladdare eller motorvärmarkabel inkopplad. | |
|
Sabbade också min nyckel(McGuard) men känner en som jobbar med däck och han fixade det. Hans råd var att INTE dra låsbultar hårt om man ska ha det överhuvudtaget. Sen hjälper ju lite aluminiumpasta långt också. BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.