|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det någon som gjort på E46? Kanske rekommendation firma som gör detta i skåne? Tycker glasen är lite mjölkiga, eller börjar bli. Besiktning har inte anmärkt, men kanske en tidsfråga. "Istället för att köpa nya strålkastare som kostar mycket pengar kan du nu renovera dina gamla för en mycket lägre kostnad. Slitna och gulnande plaststrålkastare går att återställa genom att man noggrant rengör plasten, polerar bort repor och beläggningar och sedan förseglar ytan. På detta sätt förbättras ljusstyrkan och trafiksäkerheten ökas." Tack. | |
| Detta funkar bra, Länk | |
|
Tack för tipset. Man kan ju starta där - utsidan. Vet inte om plasten 'gulnar' rakt igenom eller om utsidan är nog? |
|
| Jag använde det på en e39 (bara på utsidan) och det blev bättre än förväntat. | |
|
Tack. Amazon godtog inte order till europa nu verkar det. Eller så missade jag ändra leveranssätt eller liknande, då det var fri frakt som standard- Försökte hitta annan agent utan framgång. Det jag hittade var Sylvania Osram mot nord- och sydamerika. |
|
| Finns på fler ställen, jag köpte här Länk | |
|
Utmärkt, tack. Kollade något annat kit på svenska marknaden, 750 kr skulle dom ha - det kan dom ju glömma. |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ditec (och flera and rekondare såklart) gör detta jobbet. Såg själv resultatet på en Jaguar för inte så länge sedan, blev en markant förbättring (hållbarheten får jag återkomma om - det var bara ca 6 månader sedan arbetet gjordes). |
| Har hört att det kan fungera med Autosol...ngn som vet? Mvh | |
| Funkar att polera med Autosol eller Meguiars Plast-X. Fördelen med Sylvanias kit är att det är med UV-skyddsmedel också. | |
|
Jag köpte ett kit till plastglasen på min E46 för 400 kr (minns inte märket med röd paket) men det var pengar rakt i sjön - de blev lena och fina på utsidan men det var invändigt som plasten var mest förstörd och jag polerade inte invändigt utan köpte nya lyktglas istället. Bilen såg genast mycket nyare ut med nya lyktglas. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
@325cabrio: Du hade tydligen en som går att bara byta glaset då - då är det kanske annorlunda och bortkastat. Tror strålkastaren är odelbar enhet som kostar typ 4000-5000/st på min. Ej xenon heller på min. Det är ju den kostnaden man gärna drar ut på om man kan. Tack övriga för input också. |
|
|
Jag använde Dr. Headlamp, vilket också funkade riktigt bra. Amazon finns i Europa med, prova amazon.co.uk i stället för amazon.com så kan du säkert få varorna skickade till Sverige. |
|
|
ta loss strålkastaren och polara med roterande svamp/maskin med ett medel som slipar lätt. ungeffär samma som rekondare/lackerare använder när de polerar bort mindre repor i lacken. de är väll bara att springa in på någon lackfirma annars och fråga va de använder förnått. BMW ownz |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Finns nya glas för 6-700 kr inklusive packningar till både Xenon och halogen strålkastare till E46. Fick hem ett set igår. Även BMW säljer glas dock är de betydligt dyrare. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
@hasso: Det där var ju intressant. Pratade med en firma som hävdade att BMW bara säljer hela strålkastarinsatser kompletta. Vad jag förstod bl.a för att det var så svårt att få tätt och det blev lätt fukt och kondens efter byte - så att inte ens BMW-verkstäder gör det längre. Det är inte olika versioner - före facelift, efter facelift eller liknande? Förbryllande med så olika besked. |
|
| Jag körde Turtles Headlight Lens Restorer kit på brorsans 44kmila Audi A6, blev nästan som nya efter. Kitet kostar typ 120:- och det tar 30-60 minuter att använda. | |
|
Nip; Jag har bytt på min Touring från 2003, 700 spänn/sida som hasso skrev. |
|
|
Är väldigt stor skillnad beroende på modell. Men just e46 har simpla strålkastare som är mycket enkla att byta på. Tar inte många minuter ta loss/montera glasen. Gjorde det senast i helgen. Dock om jag förstått det rätt är det lite mer komplicerat på facelift till coupén? |
|
|
Finns annars ett komplett set hos schmeidmann för 855:- Att köpa på bmw är rena rånet då dom vill ha över 1000:-/st!! |
|
|
Tackar - pratade just nu med BMW-verkstad och de behöver veta vilka som sitter på min - ZKW, Bosch eller ev. Hella. Och vissa för de olika går att byta, andra inte. Har bilen på rekon idag, så jag kan inte kolla. Skall stå i kanten någonstans. Tydligen mycket man behöver kolla - och eftersom den firman jag pratat med förut har jobbat på BMW själv, så visste kanske han att mina inte går eftersom han sa det direkt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.