|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag åkte idag från Gbg till Jönköping (Bilhuset) för att titta på följande bil: Länk Lite dumdristigt kanske men jag frågade aldrig om det var en tyskimport, vilket jag upptäckte när jag kom ner. I vilket fall som helst, bilen var i fantastiskt fint skick. Hittade inte en skavank, men så detta med tyskimport då. Den har väldigt mycket utrustning. Tog chassienumret och kollade snabbt på utrustningslistan på BMW. Mycket utrustning som sagt, men däremot en konstig sak "S884A Fordonsdokumentation Italienska" ? Jag har ingen som helst erfarenhet av detta. Han visade serviceboken med fyra tidigare stämplar och försäkrade att bilen kom från en mkt pålitlig källa (UngerBMW?). Om nu ett köp blir aktuellt här så skall jag byta in min BMW Z4 -2011 sDrive23i (3000mil) och lägga 60 mellan. Och då ska han självklart stå för regisreringskostnad (bilen är inte svenskreggad ännu) och skrotningsavgift. Sen antar jag att det endast är en aningen högre kostnad på försäkring (importbil) och eventuellt svårighet att sälja den, som blir i o m en tyskimport? Eller har jag fel? Tankar och tips mottages gärna. Vågar man köpa? | |
Ja 153 Mercedes C63 AMG kombi 2011
BMW M3 E46 "CSL" ESS 2002 BMW 320d x-drive M-Sport E91 2010 |
Känns som en italienimport iom att den saknar stolsvärme. De brukar de tyska bilarna ha nu för tiden. Har själv en tyskimport e92 m3 2010 dkg försäkring 900kr i månaden med alla tillägg. Jag hade dock gjort en koll på bmw innan jag skulle köpt den bilen. |
|
Ok. Skall kolla upp om det är en italienimport. Tack för tipset. |
|
| Kollade själv runt på ett par import e92:or innan jag köpte min (i onsdags=), men det som störde mig mest var att dom flesta import Italien eller tysk mm ligger kring 6500 med några hundra mil emellan. Känns lite skumt att alla ligger på samma milantal? | |
Ja 153 Mercedes C63 AMG kombi 2011
BMW M3 E46 "CSL" ESS 2002 BMW 320d x-drive M-Sport E91 2010 |
Den är italienimport från första början det kan jag garantera. Sen kan den rullat i Tyskland ett tag, inte helt ovanligt att det är så. Du har dock fått väldigt bra för din i inbyte! |
|
Ja det är lite synd detta. När jag funderat idag så har jag i princip accepterat att att våga slå till på en tyskimport, men om den nu kommer från Italien dessutom så börjar man tveka igen. wassen: Blev det en tyskimporterad eller en svensk till slut? Hur ser den ut? |
|
| Erkända skruvare av mätare | |
| Blev en svenks lågmilare till sisst, dock bara 2008. Bilder kommer till helgen =) | |
| Är den vita verkligen en MY10? Bakljusen borde vara LCI. Luktar MY09 i min näsa men jag kan ta fel...när är den producerad? | |
| Lci-uppgraderingen kom på 2011. Men det går ju lösa för en 4-5 tusen | |
|
Enligt serviceboken så var alla servicarna gjorda i Tyskland. Kommer inte ihåg namnet på firman nu tyvärr dock. Jag kan inte göra en carfaxsökning på chassienumret, det är skumt? Varken på .se eller .eu-domänen. What's up with that?? |
|
|
Har du googlat firman ordentligt, rätt mycket slantar det handlar om. |
|
|
Yes jag googlar runt allt jag kommer på här. Försöker komma ihåg vad firman hette som stod på alla servicearna.. Iaf, "Unger BMW" som det stod på skyltarna verkar iaf vara riktigt seriöst. Det ser ju ut att vara typ Tysklands svar på svenska BMW Group: Länk Har skickat dem ett mail om bilen, om det går att få ut nåt av dem med chassienumret. Jag vill ju veta exakt vart bilen kommer ifrån och om allt stämmer. |
|
|
Hmm, .at är ju Österrike?? |
|
|
Firman ligger i Österrike, 25 mil från Italienska gränsen. Kanske har något logiskt samband? Har de inte reggat den ännu så har de kanske kvar regbeviset/briefet eller kopia på det så du kan se vart den kommer ifrån? Annars kan du få kopia från Transportstyrelsen när den väl är i registret. Tycker dock inte 6500 mil låter mycket för en 2010. LCI kom väl från produktionsdatum 05/2010!? |
|
|
Tack för infon Mange. Jag har skickat ett mail till Unger och frågat om chassienumret samt skickat ett mail till säljaren med mera frågor. Fast han verkar inte så intresserad av att svara längre. |
|
| Tänkte närmast på firman i Sverige, det finns inte mycket men små hintar om att de hanterat några tvivelaktiga bilar. Läste inte så mycket, såg bara att de figurerade i sammanhang, så ta inte det jag skriver som en sanning men kolla. | |
| Yes. Jag har fått lite mer info och pratat med säljaren. Bilen är tagen från Italien till tyskland av en herre vid namn mattias unger. Det är tydligen en pålitlig kille. Någon som känner igen namnet? En Carfax rapport skall jag få så fort han svenskreggat bilen. Jag är fortfarande intresserad. Den var väldigt fin. | |
| Yes. Jag har fått lite mer info och pratat med säljaren. Bilen är tagen från Italien till tyskland av en herre vid namn mattias unger. Det är tydligen en pålitlig kille. Någon som känner igen namnet? En Carfax rapport skall jag få så fort han svenskreggat bilen. Jag är fortfarande intresserad. Den var väldigt fin. | |
|
Just den firman i Jönköping har varit på tapeten innan när det gäller mätarfifflade bilar. Jag skulle ALDRIG gynna en bilhandlare som sysslar med sådant, särskilt inte när det gäller en bil i dessa priser. Vem säger att Hr Unger sysslade är pålitlig och sysslade med välgörenhet när han plockade hem italienbilen? Är det den svenska säljaren? Klart som f-n att säljaren kan intyga muntligen hur seriöst allting är men till slut rör det sig ändå bara om en begagnad bil och när saker börjar strula är det ett annat ljud i skällan :-) Förlåt om jag verkar negativ men jag vet själv hur sjukt svårt det är att tänka kritiskt när man väl fastnat för en bil man vill ha - och efter att ha hängt på detta forumet i drygt 10 år och läst om alla som blivit lurade (och inte minst själv blivit tokblåst på ett objekt) så skulle jag tänka om ett par gånger. Varför inte åka ned själv till tyskland och plocka hem en Premium selection M3 från en tysk BMW handlare? Lite dyrare men du kan sova gott på natten istället... |
|
| Du har rätt i det du säger. Man hoppas och vill tro det bästa och är allt för godtrogen. Det Kan ju faktiskt också vara en schysst bil. Vad kan man se i Carfax rapporten? Kan man se servicarna också? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.