|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hejsan! har nyligen införskaffat mej min första bmw och är väldigt nöjd. är en 330ci och när jag köpte den satt de orginal 17 tummare på och jag ville ha den lite snyggare till sommaren och köpte 19 tums fälgar. har profil 265 30 19 9,5tum bak och 235 30 19 8,5tum fram. köpte allt nytt och fick de monterat på en däckfirma å det ser riktigt fint ut :) men sedan när jag kör hem så märker jag att de skrapar lite i skärmarna bak. i svängar å på gupp hålor. allt som gör att de fjädrar lite mer. när jag kommer hem märker jag att de är i skärmarna bak de tar i. min fråga är om jag kan styva upp fjädrarna eller vad jag ska göra ? har orginal fjädring å stöttor på å jag får ungefär in fingret i mellan däcket å skärmen. kör jag själv eller med en kompis i bilen funkar de okej men så fort nån sitter bak så sjunker den för mycke. vad kan jag göra? mvh robin | |
| Rulla skärmkanterna! | |
|
kan de räcka med fjädringvägsbegränsare eller om man kan sätta dit styvare fjädrar? annan tanka va om man kunde köp coilover så man kunde vinklat in däcken lite "tyskstuka" så man kommer innan för skärmen. men vet inte om man kan göra så med alla coilovers. och alla coiloverkit jag kollat på sänker bilen å de vill jag ju helst inte om de nu inte hade räckt med att vinkla dom |
|
|
här får ni en bild på hur de ser ut Länk |
|
|
kan man lämna en bilen för att rullla skärmarna eller måste man göra de själv? |
|
| Ser grymt ut men inte konstigt att det skrapar efter att ha sett bilderna. Montera smalare däck kan du ju göra, 255 skulle funka bättre. Men visst skulle du kunna köpa galet hårda fjädrar och på ben som inte tillåter så mycket fjädringsväg. Är nog ingen höjdarlösning dock. =) | |
|
ja kanske hjälper med smalare däck med :) de är ju bara när jag har folk i baksätet problemet kommer. så antingen om man höjer den lite bak eller om man kan styva upp den en aning bara så e jag glad. är ju inte så ofta man kör runt folk men de är bra tt kunna göra :) ja jag tänkte styvare fjädrar och kanske något högre. men kan man inte köpa ställabara ben så kan kan stuka in den lite bar? krävs inte så mycke tror jag. skulle man som gory säger rulla kanterna så hade problemet varit löst dirket men är de svårt att hitta nån som gör det och vad brukar de kosta? |
|
|
Men va e de för knäpp firma som sålt hjulen till dej? Reklamera!? /Jonas |
|
|
volleypro89: Den mest uppenbara lösningen borde vara att införskaffa fälgar och däck som passar bilen. Det syns tydligt på bilden att fälgarna sticker ut utanför hjulhusen så smalare däck lär inte lösa ditt problem. Att montera hårdare fjädring är inte heller någon vidare bra lösning eftersom att du kommer behöva en nästintill stum fjädring vilket lär göra det olidligt att åka i bilen. Varför köpte du inte fälgar som passar bilen? |
|
|
ne bestälda dessa till min bil å hn sa att de skulle passa. en jobbarpolare tror att dom har tagit fel fälgar å slängt på en uppsättning som ska va till en 5 serie. han sa att ETn e fel så därför dom sticker ut. har lört med dom i två veckor. vet inte hur de funkar om jag kan lämna tillbaka dom å få de fixat nu :/ |
|
|
Snyggt är det när de är tajt i hjulhusen. Men det ska fungera också. Nja..5-serie fälgar är det nog inte, med den bredden hade dom stuckit ut ännu längre. Du har inte kollat vad de är för et på fälgarna? |
|
|
Nej du vill inte begränsa fjädervägen! Det verkar vara bak du pratar om och där är de inga mc-pherson fjäderben utan dämparen och fjädern är var för sig. Vet inte om originaljusteringen för camber bak räcker till för att de skulle gå fritt, annars får man byta till så sk. "camber-stag"! Men detta är också en rätt korkad lösning att lägga till samlingen ifall man inte har nytta av den extra cambern.. Antar att du inte kör på bana för då hade du inte köpt dessa mackor från början.. Risken finns också att de tar i hjulhuset också! En annan kostsam metod är att ändra ET på fälgen, genom att ta av lite på centrum. Om detta går att göra på just denna fälg får man ju kolla upp. Problemet som kan bli är att centreringen på navet bottnar och eller som tidigare nämnts att de tar i hjulhuset Man kan även fråga sig varför man skulle vilja ha smalare spårvidd. Jag tycker de ser ut som att de skulle kunna gå att lösa genom att rulla in skärmkanten lite. Man skulle ju kunna hissa lite i däcket för att se hur mycket som behövs. Du hittar en som kan valsa/rulla skärmar ifall du söker! Finns även en ghetto-metod som går ut på att man stoppar in ett baseballträ i mellan däck och skärm madens en annan kör bilen bakåt. Länk |
|
|
på annonsen strår de att det är ET 15/35 vet inte hur ETn funkar alls :S |
|
|
Kolla vad det är för ET på fälgarna, det står nästan alltid ingjutet/instansat på dem. Brukar stå på baksidan och/eller i närheten av navet, men det kan även stå ute på fälgkanten på baksidan så kika noga. Du bör har ett ET-mått kring 40-48mm. Skulle tro att de fälgarna du har köpt har ET kring 15-20mm...dvs. anpassade för t ex 5-serien. Om så är fallet skall du självklart reklamera dem eftersom de inte ens är lagliga till din bil då max tillåten spårviddsförändring är 15mm (dvs. 7,5mm utåt eller inåt per fälg i förhållande till original ET som brukar vara 42 eller 47mm). Tar däcken i skärmkanterna vid fulla rattutslag och full nedfjädring är de inte heller lagliga. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
jag har bara problem bak vet inte om man ser de på däcket med det är bara i skärmen som tar. ne precis kör inte på bana. de ska se snyggt ut men man ska kunna busa på lite utan att man skrapar söner något eller att man kan ha folk i baksätet som dom gånger man måste.nu värkar du mycke kunnigare än mej gory men cambern. går de att ställa den orginala själv? för tror inte det är mycke man hade behövt ställa de för att det ska gå friare från skärmen. kan man få in den ex 3-5mm å sedan rulla skärmarna så borde det räcka |
|
|
okej men de jag ska göra först då är att kolla upp så att säkert ET är fel å sedan prata med verkstan så att dom fixar på rätt fälgar på min bil då |
|
|
Ett förslag på ET som funkar: 38 fram 45 bak |
|
|
Kan omöjligen vara så lågt som ET15-20 på dom fälgarna du har fått. 9,5" med dom måtten skulle sitta betydligen längre ut på en 3-serie. Du har antagligen fått ET35 på bakfälgen vilket är för lågt med den bredden. ET35 på 8,5" sitter rätt så bra fram. |
|
| Ingen del av hjulet får ju sticka utanför skärmen så en valsning här är enda utvägen utan att byta fälg | |
| Kommer bli att jag valsar skärmarna. Tror de är de smidigaste :) tack fär alla tips å råd :) | |
| Kommer bli att jag valsar skärmarna. Tror de är de smidigaste :) tack fär alla tips å råd :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.