AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
33.248

BMW hittar inte felet 523-08

Sida 5 av 5
V-Power ska vara och inget annat.
Varför kan bilen endast köras på V-power?
jag menade att i min långa text ska vara "V-power" och inget annat (skrev fel).
Inte att bilen endast kan köras på V-power. Sorry.

Sist jag servade bilen och pratade med firman om problemet nämnde min mekaniker att dessa motorer ska tankas med 98 och inte med 95 som jag gjort tidigare. Hans svärfar hade haft de berömda symptomerna (igensatta spridare?) som försvann när han började tanka 98 och sluta fisköra.

Så gled vi in på V-power och han nämnde att han hade provat men inte märkt någon skillnad mellan 98 och V-power (när det gäller symptomerna). Jag bara tog det säkra före det osäkra och tankade V-power, sämre än 98 kan inte det väl vara ....

Glömde att säga att högtryckspumpen är bytt i samband med sista service.
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Lider med dig. Finns bra och finns dåliga BMW-verkstäder.

Jag hade en måndags-BMW som slukade pengar utan att den ( numera nedlagda) MECA-verkstan kunde hitta felet...snacka kunde de och ta betalt kunde de med.

Härär några taknar:
1. Ventiltätningarna slut..oljalåckerut den vägen
2.kolvringarna har koxat fast...olja läcker ut den vägen
3. fel på vevhusventilationen...olja pressas ut bakvägen genom kolvringarna...

Låter inget bra...hitta en ny verkstad och bestrid reparationerna

Izzy
Tack Izzy

Det är inte så djävligt egentligen (beroende på hur man väljer att se det)

Generellt kan man säga att det har blivit mycket bättre sedan jag bytade högtryckspumpen i samband med service. Jag hade varit innan servicen och påpekat symptomerna och jag såg direkt (i bakhuvudet hade jag alla skräckupplevelser från skribenter i detta eminenta forum) att han började köra valsen med att byta dyra komponenter.

Förvånande kanske, då verkstaden som drivs av en känd profil som tävlar med BMW (det var honom jag pratade med) blev varmt rekommenderad som bra.

Det enda vi gjorde var att byta högtryckspumpen som enligt verkstaden hade gett alarm i datorn och att byta plats på en spole för att se om "gul motor" varningen kom från en annan cylinder.

Sen slutade jag fisköra, slutade tanka 95, och började med en del additiv samt fotogen, och slutligen diesel som gav mest effekt.

Läget idag: problemet har inte försvunnit helt men är kanske 10-20% av originalproblemet.

-) Motorn vibrerar om man t ex efter en gupp läger in 3:an som normalt borde gå, men nu kräver motorn 2:an, tar man i för mycket blir det "gul lampa".

-) Man kan säga att motorn "klagar" i nedre delen av växelns register, speciellt 1-3:am den vill gärna att man växlar ner när jag menar att det inte borde behövas.

-) Om jag från stilla lägger in 1:an och gasar fullt så blir det "gul lampa".

I övrigt är tomgång fint och i högre farter inklusive motorväg går det finfint.

Nästa åtgärder blir:

- ) Byta tändstift
- ) Ockulär besiktiga och rengöra spridarna, åsikterna går isär om det är lönt eller inte, även om det finns massa instruktioner på nätet om hur man rengör de.
Förstår inte riktigt hur orsaken skulle kunna vara 95 oktan.
enligt verkstadsägaren (han tävlar med bmw och kör bmw privat) ska man aldrig tanka 95 i dessa bilar utan alltid 98. i min bok hänger det samman om man tänker på den dåliga bensinkvalité i Sverige och igensatta spridare. Flera har bekräftat denna tes bl a en annan mekaniker.

just nu är problemet 10% av vad det var innan jag började troubleshoota. Det enda bytet jag gjort är högtryckspumpen. Om några dagar byter jag tändstiften, köper original bmw. äterkommer med resultatet.

mina åtgärder hittills har varit som nämnt ovan:
- tanka bara 98 eller V-power
- sluta fisköra/gubbköra
- minst en ordentlig 20 min motorvägskörning på 4:ans växel per tank
- blanda 4-5 liter diesel för varje full tank (gett helt klart mest resultat)
- använt Red line, STP, fotogen med marginell resultat om ens det.

Perfekt tomgång samt perfekt i motorvägsfart. Problemet yttrar sig i den nedre delen av 2:ans och 3:ans register (motorn kräver gärna 2:an när jag tycker att 3:an borde räcka) samt om jag tokgasar på 1:an från stillastående. Gul motorlampa direkt. Samt att förbrukningen har hoppat upp till 0.9 l/mil (detta sa verkstadsägaren kan bero på körstil, årstid, bilens åldrande, etc jag är inte övertygad)

Nu sist sa verkstadsägaren när vi pratade tändstift att han haft massa problem med og tändstift i sin privata (trimmade) bmw vilket löstes när han blandade etanol i bensinen vilket delvis talar emot förbud mot 95 oktanig bensin ...... GO FIGURE!
något annat alla jag pratat med anmärker på (och kan läsas på innehållsförteckning) är att samtliga tillsatser består till 80-90% av diesel
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tillsatserna innehåller oftast stora mängder fotogen (eller liknande kolväteprodukt) men den har bara funktionen att fungera som bärare av de aktiva substanserna.

Vissa produkter innehåller mer aktiva (och verksamma) ämnen än andra.
Oftast är det så att man får vad man betalar för.

RedLine Si1 är en bra produkt som innehåller ca 40% Polyeteramin (PEA) som är ett effektivt ämne för att rengöra injektorer, ventiler och andra delar i motorns bränsle/förbränningssystem.
Snåla inte utan slå en hel flaska i en tank - det brukar göra stor skillnad när man har ryckningar och liknande.

Ett annat preparat som jag har fått tips om och även testat med stor framgång är Briggs & Strattons "Fuel Fit", som främst är avsett för att användas som bensinstabiliseringsmedel (förlänga lagringsförmågan).
Har testat att slå i 500 ml i en tank med bensin och det fick motorn att gå mycket mjukare och få den att dra mindre bensin - effekten har hållit i sig fem- sex tankar efter behandlingen.

Däremot har jag vid olika tillfällen provat t ex. STP:s röda och svarta flaskor utan att ha märkt någon skillnad alls...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Att det skulle vara problem med 95 oktan på en omodifierad standardbil är en skröna då motorn är optimerad för bränslet, det brukar stå på tanklocket från 91 oktan eller liknande, om det vore så kännsligt så skulle de flesta nästan alla bilar ha problem med 95.

Läget idag: problemet har inte försvunnit helt men är kanske 10-20% av originalproblemet.
Detta beror 99% på att felet ej beror på bränslet pga orsaken är något annat.
efter en ordentlig rengöring av 1:ans spridare blev bilen som ny.

den cylinder som gav ERROR.

Har dessutom bytt stift vilket gjorde en liten del till kanske 10% svårt att avgöra

Ska följa rådet att alltid tanka 98 från och med nu. förbrukning ner i 7.9l/100km igen! den hade varit uppe och nosade på 10,2

besviken på verkstaden som aldrig nämnde detta utan började med den kända visan "jaaaa vi måste byta delar löpande så vi kan ringa in var felet ligger .... katalysator, lambdasonden, spolar, spridare .... " jag såg framför mig hur många sköna tusenlapparna skulle slösas till ingen nytta ....
Och sedan skyllde man på 95 oktan när argumenten började ta slut.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skönt att det löst sig! :)

HUR rengjordes spridaren?
Kan vara intressant för kommande läsare och framtida problem.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack Johan B.

Det var enligt flera instructional videos på youtube, ut med spridaren och spruta en massa brekleen + andra likvärdiga rengöringsprodukter, medan signalen från 'fördelaren' får den att spruta tills spridaren får den fina spridningsbilden den ska ha. Mycket skit i dåligt bensin, mer än man tror.

Söker man på injector cleaning får man massor av tips, jag kollade en hel del innan, var väl förberedd, var faktiskt inte så jefla svårt.

Verkstaden hade rekommenderat att byta spridarna, är arg och ledsen på de och de hade alla argument klara såklart ....... Because potato.
Det enda som behövs är en burk bräcklen med slang och 2 sladdar som man ansluter till 12 volt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.