|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Åter på forumet efter att glömt mina iloggningsuppgifter. För att göra en lång tråkig historia kort införskaffade bilen Feb-12 den hadde då gått ca 5700 mil(523ia T-08LCI) Maj -12 så tändes motorlampan och bilen gick på 4-5 burkar Tändspolarna byttes då på garanti juni-12 återkomm problemet, då kom man fram till att det troligen var spridarna men man kunde inte göra någonting pga att dom behövde ha en skanner för att skanna spridarna innan dom fick byta dessa på garanti. två månader senare(Augusti) skannades dessa vilket då resulterade i byte av alla sex. under den perioden så fick jag tillfälle att läsa runt på AP och andra forum om N53 motorn och påtalade då att dom även skulle kolla högtryckspumpen. men standard svaret kom då "det finns inga felkoder" Hämtar bilen på verkstaden och hinner inte mer än 500m så är felet tillbaka bara att vända och lämna in igen.(nu är det i början av september) efter några dagar så "hittar verstaden att det är fel på, märkligt nog HÖGTRYCKSPUMPEN. efter mycket tjat så tar BMW den på goodwill(bra gjort) Bilen funkar hyffsat, lite små ryck i bland. Olje service utförs på BMW. fungerar fortfarande OK 10 Mars-13 slutar helt plötsligt Joysticken att fungera då bilen skall backas ut ur garaget. det tar två veckor för BMW att komma fram till att det är växelspaken i sig som är paj, men dom är inte hundra på att det är det men den byts ändå,som tur var var det den som hadde pajjat. Nu till det nuvarande problemet som kom ca 10 mil efter byta av vxl spak Motorlampan lyser och bilen går pissigt på tomgång och ryker svart samt att hela bakändan blir svart prickig av sot. Bilen felsöks i två och en halv vecka utan att dom hittar något fel. Verkstaden får tipps ifrån BMW centralt att byta ut katten för bank2(det finns en felkod "fuel to lean bank 2") samt Nox-katten, jag trodde inte själv så mycket på det med tanke på att bilen beter sig exakt lika dant som då det var spridar samt ht-pumps fel. Sagt och gjort kattarna byttes och dommen kom i dag, INGEN SKILLNAD. Där står bilen nu på en auktoriserad BMW verkstad med två nya kattar för ca 48000 skr utan att felet är åtgärdat. Fick precis ett telefon samtal i från den tidigare verkstaden där bilen har varit servad förut, hör och häpna högtryckspumpen är bytt en gång tidagre(miltal ca 3500) samt nox givaren även uppdatering av motorstyrenhet utfördes då Min lekmannatolkning är att detta problem har följt bilen sedan länge tillbaka. All mjukvaruuppdatering är gjord hösten 2012 till den senaste som fanns då. Bilen har i skrivande stund gått 7300 mil frågan är om det kommer att bli så många fler:-) Är det någon anna BMW-fantast här på AP som har stött på samma problem på era N53 spisar tacksam för tipps, tålamodet börjar naggas lite i kanten //Micke | |
|
De får väl helt enkelt sätta tillbaka de gamla delarna. Varför skall du stå ekonomiskt till svars för deras okunnskap och utbildningskostnader? Detta hade jag frågat verkstadschefen, alt. platschefen på verkstaden där bilen lämnats in. Tipsa dem även om vad du har kommit fram till själv. Önskar lycka till! Mvh Håkan |
|
|
Håller med det är bara sätta tillbaka den gamla katten och kreditera fakturan. Har de klantat sig och inte lagt den på en hylla just in case, ja då får de stå för den tycker jag. Ärligt så har du varit inne så många rundor att du ska inte gå med på att de står för arbetet och du delen eller vad det nu kan vara. Hoppas för dig att detta går på maskinskadeförsäkringen? |
|
|
Hej! Var nog lite otydlig kanske BMW står för kattarna, det är avgasreningsgaranti kvar bå bilen, 5 år 8000mil men felsökningskostnaden får jag stå för själv ? ca 5000skr än så länge. problemet är att dom fortfarande inte har hittat något fel. Ja jag har tippsat flera gånger om min teori, det känns lite som att dom måste få komma på det själva. sent i går eftermiddag så pratade jag med verkstaden och dom var då inne på att det kanske kunde vara typ spridarna eller HT-pumpen igen, suck! just nu så är det BMW centralt som nu är uppkopplad på bilen och felsöker, inte verkstaden. återkommer med resultat av detta. //Micke |
|
| Vad menar man med "BMW centralt som nu är uppkopplad på bilen och felsöker, inte verkstaden." ? | |
| Tydligen så är det Tekniker som sitter "någonstans" och har kontakt med bilen och kör tester "by remote" | |
| Min far köpte en 520e60 som kort efter köpet började rycka. Bilen kördes in på verkstad och spridarna byttes på garanti. Efter bytet fortsatte den rycka så åter igen in på verkstad. Denna gång byttes tändstift. Fortsatte rycka, mest i uppförsbacke. In på verkstad igen och de bytte några delar till. Kommer ej ihåg nu. Men ryckningarna var fortfarande kvar. Då häver dem köpet och köper sig en e60 med v8. Den har aldrig krånglat. De 4cyl motorerna verkar ha rätt mycket problem. | |
|
Har dom kodat in dom nya spridarna är min första fråga.. Har varit med om ett antal bilar som fått spridarna bytade på garanti men inte inkodade i styrenheten, verkar som detta missas av bmw i tid och otid. Varje spridare har en kod som beskriver spridarbilden - dessa ska alltid läggas in i motorstyrenheten så bilen justerar rätt! Bara en tanke.. Hoppas det löser sig! |
|
|
Kom och tänka på en sak till - bilen har ett såkallat "lean mode" som innebär att pumpen sänker bränsletrycket till strax under 100 bar, många bilar har problem med småryckningar när bilen är riktigt varm. Lösning? Optimera/chiptrimma bilen så funkar den biten bättre eftersom man justerar tändning och bränsletryck bland annat. |
|
|
Hej! Mugellorot! N53 är en 6 cylindrig motor med "lean bearn teknik, fyrorna är inte samma familj, men tack ändå. mj! jag frågade lite om det vid bytet och dom sa att det var välldigt viktigt att spridarna kodades in var och en, så det borde vara gjort:-) Tack för tipset |
|
Karl-Hilding |
"mj! jag frågade lite om det vid bytet och dom sa att det var välldigt viktigt att spridarna kodades in var och en, så det borde vara gjort:-) Tack för tipset " Hahaha....det är verkstadskolelever som gör detta. Läs mellan raderna... |
|
Satt och blev lite irriterad när jag läste ditt inlägg Karl-Hilding. Jag gav bara ett par tips, att sen påstå att jag är någon verkstadselev utifrån detta är ju ett märkligt sätt att se på saken. Ska försöka hålla detta sakligt och på en acceptabel nivå. Kort och enkelt du kan hålla dina konspirationsteorier för dig själv, |
|
|
Hej! Trist med paj kastning på ett annars så eminent forum Åter till tråden. Inget nytt under solen, bilen vilar på verkstaden till nästa vecka Hoppas att "proffsen"hittar problemet till nästa vecka. Jag måste faktiskt ge lite kredit till BMW som verkligen vill lösa problemet samt att de tar en hel del på goodwill vilket i min värld tyder på att det inte är något nytt problem med N53 spisarna som har dykt upp. In i dimman vänner nu är det fredag, det är ändå bara materiella ting det handlar om, fast vi älskar våra bimers, //Micke |
|
Karl-Hilding |
mj......... Vad du kan missförstå eller så skrev jag på det sättet. Vad jag naturligtvis menar är att många bilmekare kommer direkt från sk fordonslinje och saknar erfarenhet. Byt och byt igen. Till sist kanske det blir bra. Och kunden betalar. När många sk. byten av "felkoder" sker så är det många tjänstebilar som är objektet och ekonomiansvarig går inte in på detta forum och beklagar sig. |
|
Då är jag med, ber om ursäkt för mitt missuppfattande av ditt inlägg. Åter till bilen i fråga; Det är så många frågor man vill ha svar på för att kunna ge mer input; vilka värden håller givarna (bränsletrycksgivarna framför allt, luftmassemätare osv) |
|
|
Hej! En uppdatering Samma fel kvarstår, verkstaden testade att skifta spridarna i från Bank2 till Bank1 för att se om felet följde med till Bank1, men icke men dom har verrifierat att det är cylinder5 Bank2 som sätter felkoden spridar bilderna är inlaggda i motorstyrdonet samt att det är uppdaterat.Dom tror att det är motorstyrdonet som är paj även fast dom inte får ut några felkoder. Tror gör man vell i kyrkan. Forsättning följer //Micke |
|
|
Det är möjligt att de har rätt. Det kan även vara kabelbrott. De får väl försöka att tänka till lite och använda de små grå... Mvh Håkan |
|
| Det där vetifan om jag tror på. BMW ska inte byta spridare mellan bankarna då packningarna inte håller för ett byte. | |
|
Grannens 530iA -08 var stamkund på verkstaden. 4 eller 5 besöket hittades felet, motorstyrdonet. Då hade de bytt spridare, tändspolar och tändstift minst en gång. Samt felsökt lådan. Felet var att den ryckte vid svagt gaspådrag kall. Allt gick på garantin, annars hade notan slutat en bra bit över 40k. Lokala verkstaden klarade inte att lösa det, blev ett case som löstes via BMW i Tyskland. |
|
|
Känner till en lång historia där reparationerna på BMW uppgick till cirka 80k. Det visade sig slutligen att ett tändstift var dåligt trots att det var nytt. Åtminstona ganska billigt att kolla. cme "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
|
Hej! 80k. har säkert passerats nu med tanke på det som är bytt under mindre än ett år Som tur är så har det mesta gått på garanti, aktioner och goodwill. men bilar är till för att köras inte stå på verstadsgolvet. Inne på fjärde veckan nu, suck! Kan hoppas på att det är motorstyrdonet, börjar bli lite less nu |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.