|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Har du kört mest motorväg med din..gissar och tror att det är stadskörning som ställer till det :/? /Martin //BMW-För dig som älskar att köra |
|
|
christer silvén : Din är ingen LCI så jag tror inte ni har samma motor.. |
|
|
Länk Nästan samma :) |
|
|
Min har inte direktinsprutning som de nyare har, vad jag förstår. Bilen går oftast 2 mil till jobbet och 2 mil hem igen, men på helgerna blir det ibland långkörningar. BMW CS #5206 |
|
| Kan inflika med att min larmade igen, orsak: okänd. | |
|
Hämtade min bil idag efter bytet av spridare, tändstift och spolar. Ny mjukvara installerad även den.. Den verkade ok på tomgång vid kallstarten så jag körde hem den i gladan ro och gången på motorn verkade bättre än tidigare. MEN när jag kommer hem och lägger i parkeringen ser jag hur varvtalsnålen dippar till och sedan börjar den gå ojämnt på tomgång med varm motor dessutom...suck. Den har ju gått bra när den varit varm innan jag lämnat in den så ett nytt fel är skapat efter reparation :(!! Ska lämna in den igen efter helgen för vidare felsökning! Man blir så besviken/förbannad att inte ens en BMW verkstad med sina avancerade felsökningsverktyg kan fixa en så i grund och botten dyr och fin bil, utan att det ska mer eller mindre chansas att byta komponenter för runt 30k. Har dom gjort sina bilar för avancerade för sitt eget verkstadsfolk?!?! /Martin |
|
| :( Vi borde elda upp varandras bilar :P | |
|
Haha.. Ja.. Varför inte :) ? Har betalt min självrisk så nu ska sätta mig i en solstol utanför verkstaden och invänta catfighten mellan bmw vs försäkringsbolaget :) /Martin //BMW-För dig som älskar att köra |
|
|
Måste ju vara bränslerelaterat |
|
|
Har liknande fel som många av er, hoppas på lite feedback. Problemet: Motorlampa och felkod P0305 (misständning cylider 5). Detta har jag gjort: Skiftat tändspole, bytt samtliga stift samt bytt spridare 5. Inget hjälpte. Idag gjorde jag kompressionstest med följande värden: 1=210 psi 2=208 psi 3=200 psi 4=193 psi 5=201 psi 6=197 psi Cylinder 5 ligger på bra värde, snarare cylinder 4 som är lite låg även om den också är ok. Känner att jag fastnat i felsökningen, ngn som har tips hur jag bör gå vidare? |
|
| Trist..Några nya larm också då? Vad sade dem? | |
|
Inga andra felkoder, endast cylinder 5 som misständer. Felet verkar komma mest när bilen är kall och har stått ute hela natten. Har den stått i varmgarage så är det sällan jag får motorlampa. /Simon |
|
|
Du bör koppla ett oscilloskop till tändspolarna och titta på gnistan. Då ser man direkt om något är onormalt, tex för kort gnista pga defekt tändspole eller defekt slutsteg i styrdonet. Det är lite pill men det ger ett direkt svar på om problemet är i tändningen eller ej. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Har tyvärr varken kunskapen eller utrustningen för att kolla tändspolarna och gnistan på det sättet. Pratade med en mekaniker på BMW i Solna och han tror att ventilerna har koksat igen och behöver rengöras. De tar ca 6000kr att blästra rent allt. Problemet är bara att jag inte har lust att betala så mycket utan garanti på att det löser problemet. Har någon gjort rent ventilerna och kan tipsa hur man går tillväga och vilka medel man ska använda? Läst endel på nätet där man påstår att man ska spruta in vatten i insuget medan motorn är igång. Ska tydligen göra rent ventiler, kolvar och cylndrarna. Någon som provat? /Simon |
|
|
Vattendimma, kanske ska förtydligas. ;) "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Helt rätt marine849 :-) Vet att flygplansmotorer tvättas på det sättet även om det handlar om helt andra mängder vatten. Men motorerna går bättre och bränslesnålare med regelbuden motortvätt. |
|
|
Hej! Många drabbas av misständning på en cylinder eller flera cylindrar på M54 motorn, även jag. Kan främst vara tändspole men i mitt fall hände det att tändsiftet gängat loss sig lite.... ger felkod för misständning (P030X) pga jordfel för det kommer olja på gängor och i stiftsätet (oljeslukarbil) , torka rent och dra dit igen! Men även ett problem med glappkontakt till motorstyrenheten, fixas med att lossa och återansluta kontakterna till styrboxen så går motorn rent och fint igen! VARNING: Testade innan med startgas och letade tjuvluftsläcka, VARNING LMM tål inte direkt insprutad startgas, hade stora problem med att få igång bilen igen sen, fick tvätta LMM med elektronikrengöringssprej innan den ville starta igen. ROMEL ROMEL |
|
| Fina tips, ROMEL, men detta gällde de notoriska N53-spisarna. | |
| Jo men tipset är menat som ett generellt tips, kontaktdonen är förmodligen de samma på alla BMW till elboxarna och lossade tändstift har hänt på äldre maskiner också. Ett annat generellt tips... kolla så att jordningen är fullgod. | |
|
520 Touring 2008 Har haft de berömda symtomerna som nämns i tråden, växlar som tappat orken, motorn skakar (som när man lägger i för hög växel), den gula motorlampan som tänds flera ggr etc. Har provat - Redline + massa andra additiv - Börjat tanka endast 98 eller X-Power - blandat lysfotogen i bränslet allt ovanstående ger endast tillfällig förbättring men problemet kvarstår. det som gett mest effekt men inte löst problemet var en hel tank X-Power och 4 liter diesel. Kör motorväg till jobbet 5 mil och 5 mil hem, har kört på 3:an och 4:an försökt hålla 5500-5800 varv i en kvart 20 minuter. När jag kommer fram till jobbet kör jag 2 km smågator och då går motorn fantastiskt. Nu har den dock börjat med symptomerna när motorn är kall, innan var det mest när den var varm. I motorvägsfart får motorn bra, tomgången är också ok, det är bara när jag typ ska axla i 3:an som normalt borde gå men den kräver 2:a (skakar) och insisterar man så blir det gul lampa. Idag har jag sprutat vattendimma med en blomspruta i insuget har inte hunnit köra motorväg än. I veckan ska jag kolla tändstiften, försökte ta ut de idag men det var inte så lätt som jag trodde. Funderar på att rengöra spridarna. FRÅGA: Om man tar ut spridarna, gör rent och sätter tillbaka PÅ SAMMA CYLINDER. Måste de kalibreras? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.