AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
33.249

BMW hittar inte felet 523-08

Sida 3 av 5
Karl-Hilding
Wilma:

Sätter en tjuga på att det är högtryckspumpen! Fast den bara är 6 mån gammal!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det som verkar slående chockerande är att de aldrig MÄTER någonting elektriskt för att hitta ett fel?? Det kan ju vara skitgrejer som att bränslepumpsreläet är kass eller vad som helst.

Tom i gamla verkstadsinstruktioner för E39 finns beskrivet hur man ansluter diagnosutrustningen för att mäta hur gnistan ser ut, hur spridarnas elpulser ser ut, hur man tittar på vågform för kamaxel, vevaxel, lambda mm mm.
Har man slutat med detta? Eller är det så att verkstäderna aldrig riktigt har behärskat detta?

Visst, det tar ju timmar att göra en riktig felsökning med mätningar i elsystemet och eftersom många verkstäder tar 1000-2000kr/h är det nog inte många som vill först betala 10000kr för en dags kvalificerad felsökning och sedan 73kr för den felaktiga givaren. Bättre då att få nya prylar för 10000kr och förhoppningsvis hängde prylen för 73kr (som var den enda trasiga) med också eller? :)
Wi
24
Wilma01
520D-11
318 cab-94
320(8) cab-95
Audi A6 Q-02
Håller med både Karl-Hilding och marin849.
efter lamda bytet så tar jag själv smällen och byter HT-pumpen, med mina erfarenheter efter förra bytet så kan det inte vara så mycket annat nu om inte det är fel på något som redan är bytt.

Manuell felsökning verkar överhuvudtaget inte existera längre.

"bytt är bytt, kommer alldrig tillbaka", typ

//Micke
Dom borde koppla in en "flight recorder" som sparar bilens uppförande under en period så dem kan pinpointa vad som händer när den ballar ur.
ma
7.450
marin849
Som jag förstått det finns denna möjlighet redan om man har BMWs egna grejer? Men de används sällan.
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Vad har hänt?

Wi
24
Wilma01
520D-11
318 cab-94
320(8) cab-95
Audi A6 Q-02
Äntligen så har jag fått tillbaka kärran, lamdasonderna var det sista som har bytts.
Jag är på bilsemester nu och har kört ca 100 mil och den går fortfarande som en klocka, peppar peppar, ska ju ta mig hem också :-)
De långa ledtiderna på reparationen kan till viss del bero på att BMW Sverige har haft det lite turbulent med personal samt att leveransen av reservdelar har dröjt tack vare att BMW i Tyskland har bytt datasystem för reservdelsleveranserna i hela Europa, men ändå lite väl låååång tid har det tagit.

//Micke
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Så felet berodde på lamdasonderna?

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Tycker synd om alla som har en e60/61 med N53 motorn. Vilken j...a skitmotor!
ma
7.450
marin849
Problemet är bara det att den är förmodligen den bästa bensinmotor som någonsin konstruerats för en serietillverkad bil när man tittar på vad den presterar i form av det extremt breda och fantastiskt jämna registret , den korta responstiden (sugmotor!) och den riktigt låga förbrukningen i förhållande till prestanda och bilens vikt.

>84% av maxvrid mellan ca 1500-varvstopp!
>90% av maxvrid mellan ca 1850-6600rpm!
Turbomotorer och oljebrännare kan slänga sig i väggen.
Tänk på att den kom 2007...

Men den mår inget bra av av att köras 5 km till ICA, precis som moderna dieslar. :/

"Ogynnsam körprofil" förklarar dock "bara" problem med tändstift och spridare (sot pga. magerdrift), där problem med NOX-sensor och NOX-kat är ett följdfel av detta och övriga fel (bränslepump etc) är "bara" oturliga kvalitetsbrister ej relaterade just till N53 som sådan.

"Gasa rejält" verkar inte riktigt vara lösningen om jag tolkar TIS rätt, eftersom det oftast i praktiken betyder "plattan i mattan" typ upp till 200 km/h och sen har man "blåst ur den färdigt".

Man ska köra 120km/h i 3 mil/20 minuter en gång per tank (minns ej exakta formuleringen!), dvs man måste ligga en viss tid med tillräcklig hastighet både för motorn och för rengöringen av NOX-katten, i någorlunda jämn fart, inte tokgasa tillfälligt, även om 200km/h i _20_ minuter säkert har bra laxerande verkan! :)
J-
534
J-A
325i T -08
marin849:

Har du möjligen länk eller bild till nämnda TIS?

Rengöring eller avsvavling av NOX-kat bygger på uppvärmning som vid rengöring av partikelfilter. Funkar bara i motorvägsfart.

Självklart skulle det vara omöjligt att tala "offentligt" om att man måste köra på motorvägen varje tank för att bilen ska fungera långsiktigt.

Inte konstigt att tillverkarna inte inför eller överger denna känsliga teknik.

_m
274
_martin_
BMW 523iA LCI M-Sport Touring -07
Ingen som haft felkoden missfire cylinder 5&6 samt att bilen går dåligt på tomgång när den är kall? Har bytt spolar och stift men det har ej hjälpt...

/Martin

//BMW-För dig som älskar att köra
Dr
252
DrDazed
420DA,F36 GC, M-sport -15
_Martin_: Hur gick det för din bil?

Jag har fått bytt pump,nox sensor,lågtrycksgivare och sensor.

Bilens tomgång är nu knas vid kallstart, normal när den är varmkörd enligt verkstaden.

Än så länge ingen ny felkod än.. Troligen tippade både dem och jag på ngn spridare..
_m
274
_martin_
Den är på verkstad nu och troligtvis kommer spridare, Tändstift och tändspolar bytas nästa vecka..
Din går alltså inte bra trots dessa byten?

/Martin

Dr
252
DrDazed
Aha.. nope. De fmlyckades få fram nytt larm iaf. De kommer byta en spridare på måndag vad jag vet.
Borde kanske bytt alla men de sa att försärkingsbolagrn aldrig går med på det .
_m
274
_martin_
Aj då...det är det som jag väntar på att försäkringsbolag ska godkänna bytet av rubbet ..

/Martin

_m
274
_martin_
Byte av rubbet på min bil nästa vecka..självrisken får jag naturligtvis betala..hoppas att den blir bra efter detta nu!

/Martin

Dr
252
DrDazed
Skönt att de gick med på det!
Skadar ju inte o få bytt allt, tror du har 2 års garanti på delarna sen också så.

Jag fick tillbaka min igår, bytte även 1 spridare,spolare,stift.
Nu går den som en klocka :)

Måst inflika med att Theanders Bil i Lund var väldigt bra.
Bra kundservice och åtgärdade allt så snabbt det bara gick.

Dock har jag fått massa fågelskitsfläckar i lacken som inte gick bort i tvätten..!
Aldrig får man vara helt nöjd :P

Lycka till!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har inte råkat ut för något av vad som skrivits här, på min 523-07, och den har gått 25000 mil.

BMW CS #5206
Dr
252
DrDazed
Skönt att höra Christer :) Får man frågar hur du kör? långa/korta sträckor,lagligt/rally :)? 98/95 oktan? Det är säkert många som har fungerande bilar. Man skriver ju oftast bara om man har problem, så länge man inte är en "bilnörd"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.