|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Man blir lite les på att läsa sådant här om och om igen. Det är ju därför man lämnar in det till märkesverkstaden för att de ska kunna testa omd et är det som är felet, i med en annan, komer felet tillbaka så är det inte databoxen då monterar man tillbaka den gamla och jobbar vidare. Man kan tycka att fel på databoxen borde generera en felkod med lysande motorlampa som följd då det är en del av motorstyrningen i alllra högsta grad. |
|
|
Snart passerar du kanske mitt rekord? 19 ggr under ca 7 veckor varav ca 10 för N53 fiaskot. |
|
|
Ni menar att ni återkommer till samma ställe om och om igen fast de inte har löst felet? |
|
|
Håller med om att det vore enkelt att jacka i en styrenhet bara för att verifiera om det är den, om inte annat så borde BMW centralt ha lite vanliga burkar liggande för test då det blir sådana här surdegar, det borde spara en hel del tid. Efter alla åtgärder så tänds motorlampan omgående efter återställning av felkoden och bilen går pissigt på tomgång, däremot så går den bra på högre varv? Jag jobbar på rekordet:-( //Micke |
|
|
Ja delorian, som det är nu så har jag inget val med tanke på garantier på tidigare jobb, om det ex vis skulle vara spridare eller ht-pump. Verkstaden i fråga är en aukt BMW verkstad annars så hade det nog vart omöjligt att få några garantier eller goodwill. |
|
| Det här känner man ju igen alltförväl... Har haft samtliga problem som trådskaparen på min 523iat med N53. Min smala lycka var att nybilsgarantin täckte samtliga kostnader (45000:-) Tordes dock inte behålla bilen när garantin gick ut. Notera att min bil endast hade gått ca 4000mil när problemen uppstod. Aldrig mer N53 för min del. | |
|
Hej! Nästa strategi i från BMW experterna centralt är ett "leak down test"som förhoppningsvis görs i morgon då verktyget har kommit(kontroll av täthet på ringar, kolvar och ventiler) även fast ett komprov är utfört med godkänt resultat, jag är skeptisk..... |
|
|
...väntar forfarande på Leakdown verktyget för testet suck! |
|
|
Testet genomfört med ett mycket bra resultat(BMW centralt hadde inte sett ett sådant bra resultat tidigare)Motorstyrdorn är nu beställt, eftersom det är det som BMW vill byta i nästa steg. BMW har i alla fall tagit på sig allt hitintills på goodwill. det måste jag säga är hederssamt av dom(Bilen är ändå fem år gammal), tidsmässigt så är jag inte så imponerad. lämnade in bilen den 5/4-13 och nu är det 10/6-13. Vi får se om det är styrdornet, jag tror fortfarande att det är HT-pumpen. Återkommer förhoppningsvis denna vecka:-) //Micke |
|
| BMW -Centralt uppkopplat är att BMW support via verkstadens internetuppkoppling och utrustning kollar igenom loggar databox osv remote, som en IT tekniker, Alfa Romeo (FIAT Supporten) gör lika dant på nyare bilar. | |
|
Ska man skratta eller gråta, den här följetongen börjar bli ett stort skämt. Bilen står fortfarande kvar på verkstaden och dom har inte lyckas konstatera vad det är för fel. det som är gjort efter de övriga åtgärderna är: -Byte av motorstyrdon -Byte av spridare(igen) -Byte av EGR-ventil samt en massa j-la felsökning och otroligt långa ledtider för BMW kundrelationer och tekniker. Nästa steg som "proffsen" tror att det är, byte av Lamdasonderna? (Det hade varit billigare att byta ut hela motorn snart) Bilen går lika pissigt på tomgång samt att motorlampan tänds direkt vid start efter återställning av felkoden "fuel to lean bank 2" jag har föreslagit att det är HT-pumpen som är boven många ggr men BMW teknikerna menar att det inte kan vara den, den är ju bytt förut???, Och? Jag har nu beställt hem en pump och vill att dom ska byta den samt sagt att jag tar kostnaden själv, även fast den var bytt för drygt 6 månader sedan. Som det är nu så måste man nog tänka lite utan för lådan. det finns inte på kartan längre att bilen ska stå så länge på en auktoriserad verkstad för ett sk premium märke. Det är nu i dag 2013-07-15 bilen lämnades in 2013-04-05. Det här är inte rimligt. Jag har försökt att få tag i BMW Sveriges kundrelationer, lämnat meddelade att dom ska ringa upp, ingen respons alls. Kostnaden har säkert i skrivande stund passerat 100kk med råge Finns det någon på detta forum som har liknande erfarenheter eller har ett bra tips på orsaken till felet, jag har fått intrycket att BMW har slut på idéer. //Micke |
|
|
Fy fasen, trodde tråden ledde till en lösning, kräv hävning av köpet, lämna tillbaka bilen eller gör vad som helst för att slippa den. Om nu avgasgarantin gäller så är det väl solklart att de får ta tillbaka den centralt... Kanske dags att kontakta advokat....? |
|
|
Det är nog lite svårt att häva köpet då jag köpte bilen privat men man kan tycka att BMW centralt kan lösa in bilen om dom vill ha den som "labb"för det är det som det känns som dom har haft:-( //Micke |
|
|
Vad dom än byter och där du får betala se till att du får de gamla delarna med dig, det blir då lättare att reklamera man har den gamla att sätta tillbaka med motivering, "men det var ju ni som felsökt och påstått att delen är felaktig, men ni gjorde en felaktik bedömmning så då är det bara kreditera faktura alternativt sätta tillbaka gamla delen och kreditera arbetskostnad" Problemet här bland alla experter är att de litar för mycket på servicebulletiner, och diagnosutrustning. Men är nog en brist på riktig mekkunskap hur en förbränninhsmotor fungerar. Tror de att lamdan är dålig trots att man får blandningskoder, ja då är det bara å testa dem man byter dem inte i felsökningssyfte. Har de gjort enkla grejer, mätt bränsletryck, bytt filtret etc? |
|
|
Wilma01, jag förstår, men vad händer om de inte löser problemet då? Skall den bara stå utan fungerande avgasrening, om de har ansvaret men inte klara att lösa det vad händer då? Det borde bli återköp/skrotning...? |
|
|
Mycket tråkigt.. Har själv en 530 i -08 som det varit liknande problem med. Nu har den dock rullat 1000 mil sen senaste reparationen och går som en klocka. Det här är gjort på min: 17/9 2008 byte av spridare (1600 mil) 20/2 2009 byte av Lambda sond 14/5 2009 byte av spridare tändspole och tändstift 22/7 2010 byte högtryckspump till spridare 20/6 2012 byte batterikabel samt tändspolar 19/11 2012 byte tändstift samt omprogrammering 20/11 2012 byte 6:ans tändspole och 6:ans spridare 29/11 2012 byte av 4:ans tändspole samt 4:ans tändstift, byte av knoxsensor, 2 st spridare 7/1 2013 byte av 5:ans tändspole, 5:ans tändstift samt 5:ans spridare 3/4 2013 byte av 3 st spridare samt 3st tändstift, cyl 1,2,3 Nu är goodwill förbrukad så nästa omgång får jag betala delarna och repkostnad själv, om jag inte hinner byta ut bilen innan dess :) /FF |
|
|
Jaadu Henke det vette i f-n vad dom har för planer, det är det man skulle vilja ha reda på vad som är den röda tråden hos kundrelationer. delorian, allt som är gjort hitintills har gått på BMW:s konto centralt. |
|
|
Bränsletrycket i railen kan enkelt läsas av och loggas med appen Torque under körning. Ska vara ca 200 bar med varm motor. Kontakta Vi Bilägare. De har på senare år skrivit flera artiklar om BMW kundvård, rost och tekniska problem. Har nu för första gången sedan 2009 kört >1000 mil utan att besöka verkstad. Tyvärr ser jag att lagringskapaciteten i NOX katalysatorn sjunket med ca 50% på 1000 mil sedan byte trots flera avsvavlingar. |
|
|
Nu är beslutet tagit, Lamdasonderna skall också bytas på garanti det är inte mycke kvar att byta nu förutom HT-pumpen. Är skepptisk till lamderna också, det finns inga felkoder på dom. det borde finnas mätvärden för att se om de är hela eller inte, tycker man //Micke |
|
Karl-Hilding |
Jag bytade i tur och ordning. 1. Nox-sensor hjälpte inte. 2. Eltermostaten, hjälpte inte. 3. Högtryckspumpen. Det var den som krånglade hela tiden. 4. Har sedan bytat samtöiga tändspolar på goodwill/accord. Förste ägare bytade 2 spridare. Jag är ägare nr 2. Tankar numera endast 98 okt plus gasar rejält ibland. Bilen 530 LCI går som ett skållat troll utan felkoder de senaste 25 månaderna! Att fisköra en N53 med 95 okt ställer bara till elände pga den sk mager blandning. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.