AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
30.968

Omöjligt att sälja bilen!

Sida 9 av 10
fredde 7
nikasp:
1) Jag har inte skrivit som du förstått det.....Det jag ville få fram var att ALLA
försäkringar går mot att bli som bilförsäkringar(privata) där man i allt högre grad
särskiljer grupper från varandra. Jag tycker det är olyckligt och skulle vilja se att man spred risken över större grupper.
Detsamma inom arbetslöshet, sjuk och tandvård.. Detta är i allra högsta grad en politisk fråga och detta är min syn på saken. Alltså finns inget rätt och fel här.

2)Jag tycker du verkar bitter eftersom du är livrädd att ngn annan ska få ha lite
glädje för ngr av dina kronor. Men jag acepterar vad du tycker i frågan.
Jag hade kanske tyckt likadant ifall jag bodde i Stockholm, var tvungen att lägga halva lönen på sjysst boende, Köa till jobbet, köa från jobbet, köa till affären, mm

3) Jag är snart 37år gammal. Samtliga familjens fordon står jag som ägare på och även försäkring då såklart.
Jag kan inte minnas att jag i min ungdom hade ngn bil skriven på mina föräldrar
heller. Däremot var jag skriven på fel adress(föräldraadressen) vilket jag tror
gjorde att premien blev billigare.
Jag hade även bara trafikförsäkring, vilket var surt vid ngr tillfällen.
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag ser inte fördelen med att sprida risken till andra grupper vad gäller försäkringar. Det är bara så att folk mognar med åldern och ställer inte till med onödiga saker för att man ska race:a och liknande. Det är ju inte så att det är en mänsklig rättighet att köra 3-liters BMW billigt när den gruppen man tillhör statistiskt bevisat orsakar mest skador av alla. Det är ju samma med motorcyklar: mycket motor, kille och hyfsat ny lapp = stora risker. Där slutar det ju tyvärr inte bara med plåtskador. Där finns det ju mellanhoj vilket jag tycker är rätt vettigt.

Jag känner mig inte så bitter men jag har något emot av att betala för andra som kör dåligt. De pengarna kan jag helt klart ha till annat. Jag har det inte alls knapert och har bara 9 km till jobbet så jag cyklar som träning så det är inte något jag gnäller över heller. Men att sprida mina pengar till unga killar som inte har råd och inte kan vänta tills de har råd har jag stora problem med. Jag vet att man kan vara grymt sugen på att ha vad "alla andra" har men alla har inte råd och då får man vackert spara och gneta. Dagens filosoferande :)
fredde 7
nikasp: Jag accepterar att du har den åsikten...jag tycker till och med att den har vissa poänger.
För mig är försäkring synonymt med att sprida just risker oavsett om det gäller bilar, sjukvård...jag tror på individen, och att man växer och tar ansvar om man
får förtroende....

Du har helt klart rätt i att vissa grupper kostar mer än andra, det är inte det jag argumenterar, det har du förstått nu märker jag, jag kanske var otydlig innan.

Att tycka olika är en rättighet vi har.

Nu drar det ihop sig till Moto GP så vi får väl kolla på de som kan åka hoj nu.
undrar vem som vill försäkra Lorenzo Rossi o kompani;)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det som händer när man bakar ihop för stora grupper är att lågriskindividerna kommer att inse att de ganska fort betalar mer i premie än den risk de orsakar. Detta gör att de hoppar av och exempelvis trafikförsäkrar istället för helförsäkrar. Kvar i kollektivet är då individer med högre risk. Sen hoppar nästa grupp och av. Risken i kollektivet i förhållande till premien höjs för varje avhopp. Och höjs. Och höjs. Kvar blir bara de med extremt försäkringsbehov. För varje lågriskgrupp som hoppar av måste premien höjas. Det blir ett väldigt olustigt självspelande piano av sämre och sämre risk och högre och högre premier.

Googla "insurance adverse selection" så har du läsning i timmar.

-------
//Lövet
Facinerande att man bli betraktad som tråkig och bitter... för mig är det helt världsfrånvänt, jag betalar mer än gärna för tandvård och sjukvård, även om jag själv inte nyttjar detta nu för tillfället. Däremot vill jag absolut inte betala för någon ynglings rätt att köra motorstark sportbil, jag kör själv inte en motorstark sportbil till vardags just på grund av ekonomin...då är det väl helt naturligt att jag inte vill att den premie jag betalar skall subventionera gasglada ynglingar? Det finns, tro det eller ej, ungdomar som kör gamla sura Opel Kadett och liknande, varför skall man ha en absolut rätt att köra sportbil vid unga år om man inte ens har råd med det?
Att Bmw har hög premie kan inte enbart bero på andel högre olyckor bland ägare till Bmw bilar ?
I så fall skulle Volvo leda stort över de flesta bilmärken i Sverige.

Sett ur ett perspektiv där andelen yngre väljer märke efter kostnad så blir effekten att Volvo,Saab borde toppa valet för en yngre,och vad är det som säger att de bilarna körs lugnare i trafiken ?

Har man tung högerfot så kvittar märket.

Tror mer på att premierna styrs av de kostnader för reparationer (ej trafik-relaterade) som inte tillverkarna stor för,dvs där maskinskada träder i kraft.
Med Bmw's undermåliga garanti åttaganden där good will förekommer mer än skrift på papper så står försäkringsbolagen för en alltmer större kostnad.

Detta i kombination med ålder där risk inkluderats i premien talar mot Bmw.
Intressant diskussion.

TS: Om det är din pärla, varför ger du försäkringsbolaget rätt att neka dig ersättning? Fråga dig själv, har de någon anledning att neka dig ersättning om du smäller? Trots att du betraktar den som "din", och du kör 950 av de 1000 milen de gått i din ägo. (Som exempel)

Jag själv är i din ålder, (22), är rädd om min bil, och försäkring är en trygghet för mig då jag vet att jag inte blir utan ersättning om jag smäller den. Hur kan man gambla så mycket att man ger försäkringsbolaget fingret?

Jag betalar 14000 hel/hel. Hellre det än halva kostnaden och 0 i ersättning.
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Har ringt runt och tjatat angående försäkring nyss. I år var Gjensidige billigast med 9513 kr/hel/hel och BMW Originalförsäkring 11015 kr/hel/hel på nya försäkringsbeskedet. Fick snabbt ner den till 9975 kr med kommentar om det är värt att byta f-bolag för 500 kr. Inte helt säker hur jag gör. Har haft Gjensidige tidigare och de är också bra. Tycker att jag får tjata ner BMW Original varje år sedan 3 år tillbaka.

Ursäkta OT men vad gäller min motorsvaga diesel så är X-modellerna enligt en försäkringssäljare populära bland biltjuvar som tar dem till något Östland. Därav dyr fast det inte sitter någon stor snurra i den.
Alex: det är inte så försäkringar funkar. Att Volvo är relativt billigt att försäkra beror på att det rullar så otroligt många på våra vägar. Så även om antal olyckor är fler med Volvobilar så finns det en enorm massa bilar som aldrig krockar eller orsakar andra skador. Därför är tex en V70 T5 billigare än en 540 Touring. Detsamma gäller även Golf GTI som inte heller är avskräckande dyr att försäkra jmf med motsvarande BMW.

Rekomenderar dig att titta på VAD som är dyrt på försäkringen. Hade du gjort det hade du sett att det framförallt är vagnskadegarantin som är dyr på äldre BMW. På äldre BMW är ju inte längre maskinskadeförsäkringar aktuella.
Svårt att veta hur f-bolagen lägger upp sin strategi men LF påvisade i sin rapport vilka märken som hade flesta brister i olika kategorier så detta menar jag styrker mitt påstående.
Har svårt att tro att försäkringbolagen blundar inför denna statistik?
Likväl om exvis Volvo påvisade stora brister mekaniskt skulle få en lägre premie bara för att antalet var fler än ett annat märke?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Alex84,

du måste skilja på andel och antal. Gör du inte det så så blir dina slutsatser helt orimliga.

En annan sak du bör undersöka är hur stor del av försäkringsbolagens kostnader som maskinskadeförsäkringen står för. Efter lite googlande fann jag att Länsförsäkringar betalar ut 80 miljoner per år i maskinskadeförsäkringsärenden. Det verkar som om Länsförsäkringar har ungefär en tredjedel av marknaden, vilket skulle peka på att det totalt betalas ut runt 250 miljoner per år i maskinskadeärenden. Slå ut det på de närmare fem miljoner bilar som finns i Sverige och du kommer att se att maskinskadekostnader måste vara en väldigt liten del av försäkringspremierna. Studerar man Länsförsäkringars statistik ser man också att BMW 3-serie ligger nära medelbilen i kostnader för maskinskskador.
Okej,ge en rimlig föklaring då varför Bmw alltid har högre premie än andra märken?
Verdi
Alex84,
För att BMW är skit och håller dåligt. Alla borde köra Volvo.

Snark. Ge dig!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Alex84, därför att BMW är mer stöldbegärliga, därför att BMW lockar till sig en större andel gasglada.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rimligtvis är det så att BMW-bilar lockar till sig mer gasglada förare och därför sker det fler olyckor med BMW-bilar generellt än om man jämför med t ex Toyota...därmed har försäkringsbolagen större kostnader för gruppen "BMW-bilar" och måste därmed ha högre försäkringspremier för att täcka de kostnaderna.

Den totala försäkringpremien är ju resultatet av den sammanslagna blandingen av vilken bil man vill försäkra och vem det är som står som försäkringstagare (ålder, bostadsort etc).

Tar man exemplet med extremt motorstarka "sportmotorcyklar", räknar försäkringsbolagen att dessa totalskrotas var tredje år rent statistiskt - det i kombination med en 21-årig yngling utan "bonus" gör att premierna kan ligga runt 100 000kr om året om man vill helförsäkra en sådan motorcykel...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Oj visste inte att Du tog så illa vid Dej Verdi ;)
Men om Du gnuggar bort Ditt dåliga morgon humör ur ögonen så kanske Du ser att jag inte köper tesen att Bmw ägare är de som orsakar mest olyckor i trafiken och därav får en högre premie.

Volvo var ett exempel bara för att dom är en av de flesta bilarna på vägarna i Sverige,inget annat !!

Läser man dessutom om de problem vissa har med återkommande fel som Bmw knappt vill kännas vid,ja då tolkar jag det som dyra reparationer och maskinskade ärenden som ett försäkringbolag helst vill slippa se.

Har Bmw bra garantier?
Hur många har använt sej av maskinskade garantin?
Hur mycket har man lagt ut på sin Bmw utöver service,däck?

Ingen behöver svara här men tänk tanken innan bara...
@Johan : Köper en del av det Du skriver,men betänk detta...
En yngling har sällan råd att äga en Bmw pga just försäkringsbiten.
Därtill kommer priset.

Oftast ser man yngre i äldre bilar inte ovanligt Volvo eldyl.
Detta är den gasgladaste kategorin av bilförare representerad vill jag lova.

Sett till personskador är just detta underligt då äldre bilar saknar de viktigaste skydden för kollisioner mm,så att försäkringbolag skulle bry sej om liv?
Knappast!

Återigen bara kostnader som är viktiga.
Förekommer fler olyckor i Bmw bilar?
Kanske,kanske inte ingen vet då denna statistik verkar svår att få tag på?

Oavsett så är det ett märke som jag personligen anser bli bestraffat på lite vaga grunder emellanåt,men samtidigt så förekommer svindyra reparationer titt som tätt av det man läser här på AP så ...
Verdi
Alex, Det enda du skriver här är att BMW är skit. Det är liksom inte första gången. Du försöker alltid komma in på ämnet lite från sidan men din enorma bitterhet gentemot BMW lyser alltid igenom. Vad hände egentligen?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alex, tror det är så enkelt att en "tråkig" bil dämpar gasglädjen en del även hos de mest inbitna "åka-fort-fantasterna".
Märker det tydligt själv, sätter jag mig i BMW:n kör jag både fortare och mer aggressivt än vad jag gör med vår Toyota Corolla bara just för att BMW:n är så mycket roligare att köra. Och då anser jag mig själv ändå vara en ganska försiktig bilförare som defacto aldrig har varit inblandad i några olyckor (om man bortser från en tant som backade in i mig på en parkering och ett rådjur som helt utan förvarning hopppade ut ur buskaget invid vägen och sedan gled in under bilen med ett ben när jag körde i 50km/h på en 70-väg) under alla de år jag kört bil.

Och även om vissa individer kommer att krascha förr eller senare pga sitt omogna körbeteende oavsett vilken bil de sätter sig i, är det ju även så enkelt att i en motorstark bil med "rolig väghållning", kommer de att generellt att köra mycket fortare med den senare kategorin av bil = allvarligare olyckor med fler och allvarligare person- och materiella skador som följd.

För att förtydliga det senare: en sänkning med i snitt ynka 3,4km/h resulterar i ca 50 färre döda per år i Sverige, enligt trafikverket:
Länk

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Edit: "senare kategorin av bil" = syftar på effektsvag och "tråkig" bil!

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.