|
Sida 8 av 10
|
|
|---|---|
Verdi |
Tjerna? Är du AIK:are också Jörgen? :=) |
|
Det jag tror många missar är att försäkringsbolagen är inga statliga myndigheter som är skyldiga att låta folk försäkra bilar de inte har råd med. De driver affärsverksamhet och riskberäknar för att ta fram premier. Det skulle ju vara ekonomiskt självmord att räkna minus på kända "riskgrupper". Att blanda in tand- och sjukvård är inte alls relevant. Jag och många med mig har börjat med billiga bilar och i vissa fall trafikförsäkring. Har man inte råd så har man inte råd. Då kanske man får köpa sig en billigare bil i både inköpspris och försäkringskostnad. Det är där unga generationen är lite skev mot oss "gamlingar". Man tycker att man har rätt till eller måste få det i alla fall - fast man inte har råd. Samma skit med motorcyklar. Kolla på sporthoj.com, man blir fan gråtfärdig ibland när man läser om kids som skriver "jävla försäkringsbolag, dem (avsiktligt stavfel) ska ha 50000!!! i försäkring!" - eh, ja det kanske man borde ha kollat upp först innan man köpte ett gammalt lik till R1:a kanske... |
|
|
Håller med dig nikasp, men det var inte så annorlunda tänk när jag var ung, då var det ok att skriva exempelvis hojen på farmor i Skellefteå. Jag förstår dagens unga, men med tiden som försäkringsbolagen ändrat sina regler har det även kommit att bli en moralfråga. Jag tycker inte att de som känner sig träffade enbart ska se det som ett påhopp, utan som ett gott råd, att ha den försäkring man har råd med och inte skenförsäkra, som kan sluta väldigt tråkigt med en kostsam lärdom. Sedan givet, som gammal man kan jag reta mig lite på att skenförsäkringar drar upp även min premie. |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Verdi: Sport med boll ? nä, inte mig grej, och helst inte efter att sett uppdrag granskning om nämnd klubb. Även om Janne joesfsson är en Media*piiip*...:) |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
ok. ja.. Tjejerna .. Lite snabb ibland, inte för att tjejerna brukar säga det:) |
|
Eftersom tråden ändå är OT har jag en liten kul referens till verkliga livet vad gäller skenförsäkring. Vi hade under ett antal år problem med en yngre kille som köpt en Ducati och satt den på sin morsa som bor i området intill vårt. Killen brukade terrorisera byn med att dra på i ca 150-200km/h på 50 sträckan utanför villaområdet. Ganska snart tröttnade samtliga samfälldheter i området och gjorde flera polisanmälningar. Vilket inte hjälpte. Till slut tröttnade "någon" och ringde försäkringsbolaget där hojen var försäkrad och berättade hur ägande/brukande förhållandet egentligen var. Det tog inte mer än ett par dagar sen var hojen såld och problemet ur världen... |
|
|
Kristoffer_L Hur gjorde ni för att få fram vilket försäkringsbolag hojen stod på? |
|
| Det kom tydligen fram i samband med polisanmälan. Polisen var väldigt samarbetsvillig när det gällde att ta fram uppgifter om vilka fordon som stod registrerade på adressen efter att det kommit in ett antal anmälnigar. | |
| Jag kanske skall tillägga att jag annars är liberal vad gäller hastighetsbegränsningar på landsvägar och motorvägar. Men när någon har satt i system att dagligen busköra i 150-200 5 meter från vår tomtgräns där barn leker har man bränt sina chanser. Särskilt när killen upprepade gånger blivit uppmanad att lugna ner sig... | |
fredde 7 |
nikasp: jämförelsen till sjukvård, tandvårdsförsäkring är relevant i högsta grad.Du måste ha missförstått vad du läser. Du verkar bitter i allmännhet rent av missunnsam, Fixa dina problem istället för att bry dig om hur ungdomar gör med sina bilar/MC. Ps: En X3 2.0d anses nog inte tillhöra den exklusiva skara bilar som är dyra att försäkra....inga ungdomar vill ha dem heller så din premie borde inte påverkas.... |
|
Fredde 7: Efter att ha läst de flesta av dina inlägg på forumet hade jag inte förväntat mig något intelligent från dig. Du misslyckades ännu en gång att överraska mig :-) Om du haft egna barn hade du säkert fattat att det inte handlade om premier eller missunnsamhet utan om mina och andras barns säkerhet. |
|
|
Det finns väldigt enkelt rätt och fel i den här försäkringsfrågan fredde 7. Du har fel. Precis så enkelt är det. ------- //Lövet |
|
fredde 7 |
kristoffer_L:Tackar och bockar....men den här gången var mitt svar inte riktat till dig;). och jag förstår inte hur du kunde tolka det så. |
|
fredde 7: Du har ju helt fel i sak men du får lite chans att förklara dig: 1) Hur kan du likna vård och vårdförsäkring med privata sakförsäkringar som erbjuds av privata företag? Jag är väldigt säker på min sak, men förklara gärna varför t.ex. Trygg Hansa skulle erbjuda en 22-årig man en så låg premie så att de statistiskt skulle gå minus på hans försäkring? Jag har läst företagsekonomi och vet att det inte är hållbart någon längre tid om man har negativt kassaflöde. 2) Förklara det där med missunnsam tack, kan inte riktigt förstå hur du kan komma fram till det. Jag tycker alltså bl.a. att det är fel att småkillar som försäkrar på farsan driver upp premierna för andra åldersgrupper som har mycket mindre skador = jag får betala onödigt mycket. Det kommer även att gälla dig när du växer upp. 3) Viktig fråga: försäkrar du dina bilar själv eller står de på någon förälder? PS. Jag har debatterat sånt här till döddagar på Sporthoj.com, haft bl.a. R1 och KTM 950, så det där med bitter, missunnsam, gammal, tråkig osv. is gettin' old. Alt. klart jag unnar smågrabbar utan trafikmognad att köra R1 billigt! Skulle jag vara en schysst, fast inte så smart, typ då? |
|
|
Håller också med Lundberg om att unga kan ta det som ett gott råd att inte skenförsäkra. Det är ju dumt att betala in pengar via morsan eller farsan om man ändå inte kan räkna med ersättning den dagen en olycka sker. Det finns en orsak till att man brukar få bocka i om någon under 25 år kommer att köra bilen = större risk för bolaget = dyrare försäkring. Det här snodde jag från något annat forum och förtydligar lite vad jag tycker: "Det kallas för skenförsäkring och är i 9/10 fall inte tillåtet av försäkringsbolagen. Jag tycker det är helt förkastligt att göra så av två orsaker: 1) Det blir billigare för dig, men eftersom du tillhör en högriskgrupp så bidrar skenförsäkringen i längden till att driva upp försäkringspremierna för erfarna förare som är mindre olycksbenägna. Jag är t.ex. inte intresserad få en högre premie för att du inte vill betala fullt pris för din. 2) Om någonting händer när du kör bilen, kommer försäkringsbolagen ana oråd och börja gräva i vem som faktiskt är primär användare av bilen. Har du otur så kommer du inte att få ut någonting alls på försäkringen, och då har du betalat dom en massa pengar i onödan. Enligt min mening så har man inte råd att äga en bil om man inte också har råd att bära den faktiska försäkringskostnaden. Det är som att säga att man har råd att ta ett lån, men inte att betala amorteringar och ränta. " "Man har bilen skriven på sig själv så klart, annars får man ha mindre försäkring eller skaffa en bil man har råd att försäkra. Svårare än så är det inte" |
|
|
Är ni såna moraltanter så hoppas jag ni gör allt rätt gubbar? Ingen köper väl smuggelöl för där förlorar staten miljarder som nån annan får betala! Ni laddar väl inte ner musik filmer när det finns köpa så moms skatter kommer in och löner kan betalas! Köper kläder där inte barn eller underbetalda slavar vart med tillverka? Osv Osv!!! |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Kristoffer_L En stilla tanke bara. När du spelar moralpolis är Du mån om dina barns säkerhet, men hur tänker du när du själv ligger i 200 km/hr? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Kävlingepågen: Min bil har en toppfart på 210 km/h så jag vet inte riktigt vad du refererar till när du skriver att "...jag själv ligger i 200" *asg* Men som jag skrev i mitt inlägg tidigare, jag anser mig inte själv vara guds bästa barn när det gäller att hålla hastigheten på motorvägar, även om jag i princip aldrig kör så fort som 200 här i Sverige. Men det är för mig en ganska stor skillnad att köra 200 på Autobahn (eller på en Italiensk autostrada med 150km/h på skyltarna) jämfört med att dagligen köra 150 i ett villakvarter där hastighetsbegränsningen är numera satt till 40 km/h (pga skola). |
|
|
+poäng till dig janne86. Det handlar inte enbart om att ha råd eller inte, det handlar mest om viljan att lägga ut så liten summa pengar som möjligt. Anses jag snål då? Ja kanske, men det bjuder jag på. Tycker dom flesta verkar hänga upp sig på att ha råd eller inte biten men merparten av mänskligheten ser väl över utgifterna man har. Sen kan jag tycka att en bil värd ca 20 000.- inte ska kosta över 10 000.- om året i försäkring men det är en annan fråga. |
|
| Ot var bara förnamnet... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.