|
Sida 7 av 10
|
|
|---|---|
| Grelle, helt korrekt, ibland kan skillnaden vara väldigt liten vilket man också bör kolla upp, men det jag menar är exempel där det kan bära iväg rätt ordentligt och där det inte är motiverat att helförsäkra. | |
|
Då är vi av samma åsikt. __________ Mvh Grelle |
|
| Håller med Sani helt och fullt. Nuförtiden ska man tydligen "ha" utan att ha råd. Ganska enkel ekvation anser jag. Det är ju skenförsäkrare och de som gör försäkringsbedrägerier som gör att försäkringar inte blir mycket billigare när man blir äldre. T.ex. om stooges grabb som tydligen försäkrar på farsan smäller den så ser det ut som att en "gubbe" har klantat sig och drabbar inte rätt åldersgrupp. Det är ju ganska känt att unga grabbar inte är så vassa på att köra bil och hålla sig på vägen alla gånger. | |
fredde 7 |
Försäkring bygger ju på att man tar varandras kostnader...när den ena har otur hjälper de med mer tur till att betala. Idag skall varje grupp ta sina egna kostnader, av försäkringsbolaget placeras man i en grupp....de unga anses vara en grupp som kostar bolagen pengar. Alla ungdomar kostar inte pengar för bolagen, med andra ord bedriver försäkringsbolagen diskriminering mot dessa undomar... Att ange felaktiga fakta när man tecknar försäkring eller syssla med diskriminering är väl ungefär jämt skägg.....så....... |
|
"Alla ungdomar kostar inte pengar för bolagen, med andra ord bedriver försäkringsbolagen diskriminering mot dessa undomar..." Det där är rent felaktigt vilket alla som har någon insyn i försäkringsbranschen vet. Om du tar alla ungdomar och deras premier och stoppar i en skål och drar av skadekostnaderna så räcker inte de pengarna. Andra försäkringsgrupper går in och täcker (dvs äldre). Diskriminering är det naturligtvis inte eftersom det inte är baserat på kön eller folkgrupp utan faktumet att gruppen har högre risk. Vilket trams du kommer med. ------- //Lövet |
|
fredde 7 |
andreas: Åldersdiskriminering är ett begrepp som är vedertaget. Nu kan du lägga det till meritlistan också;) Säkert har du rätt i ditt påstående att vissa grupper inte helt bär sina kostnader själva. Men i allt högre grad har det blivit "modernt" med att varje grupp ska bära sina kostnader när det gäller försäkringar över lag. Se arbetlöshetsförsäkring, sjukförsäkring,tandvårdsförsäkringen och även bilförsäkringen. Om det är trams eller olika typer av diskriminering tvistar betydligt mer pålästa figurer än du. |
| Fredde: Jag kan intyga att det är trams du skrev. Unga killar kör sämre, kostar mer och det visar statistiken, det kan du väl inte ha missat? Jag som är 41 är rätt less på att drabbas av höge premier fast man fyllt gubbe. Så kommer du också att tycka en dag, i alla fall om du är en sån som jag som inte kostar bolagen någonting. Skulle vara jävligt skönt om de hittar på något som gör att man inte kan försäkra sig egen bil på någon annan. Just nu är ju bolagen bra nog tuffa med de som gjort det och ställer till med något. | |
| Fredde 7, arbetslöshets, sjuk, och tandvårdsförsäkring blablabla, är väl knappast på samma planet som en bilförsäkring. | |
|
Nu kanske det är jag som är trög och inte begriper men fredde 7: Hur ska bolagen på förhand veta vilka av ungdomarna som kommer att "kosta pengar"? Ska de chansa på att vissa kommer att råka ut för en olycka och ge dessa kunder högre premie? Bolagen måste ju generalisera gruppvis för att kunna komma i närheten av en rättvis premie. Eller? |
|
fredde 7 |
Jag bemöter inte era påståenden då ni inte förstått vad jag skrev. |
Verdi |
Jag förstår vad fredde 7 menar. Han menar att det är grupperingen i sig som är diskriminering. Vilket det faktiskt också är. Däremot är det inte så svårt att förstå varför... Och det finns även andra "rättvisor" i detta som man kan argumentera för. |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Läs denna först: Länk |
|
Modellen där man delar in människor i grupper för att försöka fördela kostnader drabbar ju förstås "oskyldiga". Det är en modell och hur gruppen ska delas in går att diskutera. För inte så länge sen var kön en faktor, detta då statistiken ganska tydligt säger att män oftare är inblandade i olyckor. Märkligt nog är det betydligt tystare kring protesterna här (ur ett rättviseperspektiv)... Detta att diskriminera en grupp (kön) blev plötsligt inte tillåtet och så ändrade man modellen. Är väl lite av detta Fredde7 berör. Försäkringsbolagen kan lika gärna börja dela in oss i namngrupper, jag är ganska säker på att "Robert" är oftare inblandade i försäkringsärenden än "Agda". Eller skostorlek. Vilka ska då bära vilkas kostnader? Ja vad är rättvist? Är det rättvist att den ekonomiskt svagaste åldersgruppen ska ta den största smällen trots att många här kör ansvarsfullt? Det är definitivt inte särskilt solidariskt. Hur ska dessa unga kunna bli mer erfarna om de inte har råd att ha en bil? Rättvisa är subjektivt, man ser det gärna från sitt håll. Nu har försäkringsbolagen denna modell, vilket leder till högre kostnader för en grupp. Vilket i sin tur leder till att personer i denna grupp kommer försöka gå runt detta då de känner sig orättvist behandlade (diskriminerade), vilket leder till att den gynnade gruppen kommer reagera. Detta är väl i det närmaste en naturlag och har alltid förekommit. Och förekommer nu också och kommer alltid förekomma. Och alla känner sig lite orättvist behandlade... |
|
| Bra tajming Jörgen. :) | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
hehe, Ibland är man bra på tamjing. Även om jag just nu sitter å är SKIT bitter för man missat flight till golfresan med grabbarn, och fått köpa nya biljetter ... Så gruppen "Jörgen" ska man inte försäkra :) Jörgen heter folk i 35-55 år ålder, och glömer saker, så de är farliga ... |
Verdi |
Alltså, jag vet att det inte är diskriminering i juridisk mening... |
|
:) Kön var det inte innan, nu är det det även juridiskt. |
|
fredde 7 |
keiser:Precis som du skriver i din text längre upp är det. Det är precis den frågeställningen jag belyser. Vissa vill dock lossas att de inte förstår hur man menar, detta blir aningen tröttsamt då det förekommer lite för ofta. |
![]() 2.226 530d G31
Det är bra med orättvisor till viss gräns. Det går inte dalta hur mycket som helst. Vi får inte ha tjejpriser på frissan.. HALLO ?!?! Efter 40 blir det mindre hår på oss killar.. Iallafall om man räknar bort näsan och öronen och ögonbrynen. Vissa strävar efter det du har, och du stävar efter det andra har. Hade jag äget ett försäkningsbolag och fått gjort vad jag ville, så hade jag också haft lägre premier för tjejer. Och högre på mig själv när jag var 18år. Troligen även lägre när man fått barn, bli pappa brukar få killar tänka till. Men även högre på älder.. Roliga är att vi ska varje år besikta bilen, men föraren då? kanske också vore lämpligt eller ? Nästa steg nu är ju att man sätte in GPS och låterbolaget hålla koll. Länk Ser bolaget att du varit vid ring knutstorp kommer en premiehöjning :) Så på rättvisan ikväll, låt tjerna bjuda i baren :) |
fredde 7 |
Jörgen: Jag är kommunist......Bara staten borde få bedriva försäkringsbolag;) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.