|
Sida 6 av 10
|
|
|---|---|
Verdi |
Även om bilen som försäkras är billig så kan väl skadorna bli dyra ändå. Rent teoretiskt kan han ju orsaka en totalkraschad Veyron med sin gamla 328. Om det då är hans fel och han har farit med osanning så kan det bli blodigt... Eller fungerar det annorlunda då? |
| Trafikförsäkringen gäller oavsett vad, o det är den biten som täcker andras skador. Bitarna som kan falla ifrån är hel och/eller del -kasko, dvs de moment som täcker dina egna skador/kostnader. | |
| Tillägg: Blir väl som i USA i framtiden, det är inte bilen som är försäkrad utan FÖRAREN. | |
| Är väl nästan bättre egentligen ? | |
| Dawwe, det är lugnt, jag skojade ju vidare :) | |
|
Återigen det är så lite pengar att försäkringsbolaget med största sannolikhet inte kommer bry sig eller riskera förlora i rätten med ytterligare kostnader som följd. Detta är inget ovanligt fenomen och det är få fall som leder till utebliven ersättning. Helt enkelt handlar det om riskbedömning kontra vad man tjänar. Lite märkligt att inte tråden med modifiering av 335or blivit överöst med liknande kommentarer... Man kan alltid diskutera det rättvisa i ett system, det finns många ansvarsfulla unga människor som orättvist missgynnas av dagens indelning medan det finns äldre idioter som har för billig försäkring. Spelreglerna finns där och man gör sina val, bara att gilla läget. Dessa "diskusioner" leder ALDRIG någonvart. Detta har förekommit under lååång tid och att man nu plötsligt skulle ändra villkoren och försäkra per individ bedömmer jag som väldigt osannolikt. Tror inte någonting har ändrats, förutom att många här blivit lite äldre. :) |
|
|
Vad i hela fridens namn har diskussionen om försäkringsbolag och skenförsäkring att göra med ifall hans bil är svårsåld eller ej????? Så när ni letar bil och hittar ett lämpligt objekt fast den är försäkrad på pappan så vänder ni direkt och kör därifrån? Det resonemanget var något av det dummaste jag läst på detta forum. Vad som spelar roll är historiken på bilen och hur ägaren har skött den. Det är väl inget som säger att den skulle vara sämre skött för att en förälder har stått som försäkringstagare/ägare. |
|
|
Det är omvänd bevisbörda i försäkringsärenden, det har jag egen erfarenhet av. Dvs du måste bevisa att det är som du säger annars gäller deras tolkning. Alltså "rysk domstol" i försäkringsärenden då du måste bevisa din egen oskuld. |
|
| Tolka det på rätt sätt nu! Jag såg just att det kanske kan misstolkas om man läser det på det sättet.... :) | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Håller med crli9194... Visst han kanske genom sitt upplägg spar försäkningspengar som kan läggas på bilen . allt går alltid vrida och vända. Sedan är försäkningsfrågan som sagt en helt annan diskussion som jag gärna deltar i.(det är det sådan forum va?) :) Några frågade sig hur det är om man köper bil ihop med sin bror, eller kompis. Och detta är inget problem. Visst det fanns ett förslag från KD 2009 om man skulle kunna registrera fler ägare, men det blev nedröstat. Så man kan bara ha en ägare i bilregistret. Men köper man en bil kan man i köpekontraktet skiva tre ägare på tex en rolig sportbil. (Som sambo är det tom är föredra, inför sambolagen.) Ta det med försäkningsbolaget, och sätta en ägare som försäkningstagare. Och de kommer godkänna detta. Men om en kille är 18 år bor i sthlm och nästa är 73 och bor i urskogen, och det är 73årningen som står på försäkningen, kommer det blir problem. Men är alla i liknanden ålder, och liknande ort, kommer det funka. Vi har i Sverige bedömningen, bortom all rimlig tvivel. Så kör på.. Time Share funkar. Slå till på en Porsche: Länk Ps. Jag är inte heller någon paragrafryttare. Helst med tanke på att man varit iblandad med interpool. Men det är preskriberat nu :) Alla har varit ung, eller är ung. |
| Testa med 43 prutat och klart | |
| Den som är utan synd skall kasta första stenen! | |
| Vilken soppa detta blev alltså, | |
|
Jag röstar också för 43. OT: Jag är helt utan synd vad gäller skenförsäkring och försäkringbedrägerier. Ruskigt lamt att skriva "kasta den första stenen", de flesta normala försäkrar juste så försök inte blanda in oss i några fuffensaffärer. Ofta blir det jävligt aggressivt från just de som skenförsäkrar. Bra nog så vet jag via en gammal kollega att det blir jävligt jobbigt och dyrt när det väl smäller (eller snos). Känns taskigt att utsätta sina föräldrar för spanska inkvisitionen när/om det väl händer något och försäkringsbolaget ställer tusen frågor. |
|
| När jag va 18 hade alla mina bilintresserade vänner (och jag) bilarna försäkrade på föräldrarna. Vet inte hur det är idag, men särskilt ovanligt lär det inte vara. | |
|
När ändå försäkringsbiten tagit över tråden vill jag bara flika in med. Skulle jag försäkra/äga ex en 325 E36 så kostar den helår/helförsäkring på mig ca 3900.- Tar vi den på min grabb så blir det ca 12900.- Det ska mycket till innan alla jagvetbättreändigvetare kan övertyga om att lägga den på grabben förutsättningsvis att vi är folkbokförda på samma adress. Man kan serva och underhålla en 20år gammal bil rätt bra för mellanskillnaden. Tror inte det har att göra med om man har råd eller inte utan att alla vill betala så lite som möjligt. Sitter inte dom flesta och letar på ex pricerunner? ;) När det gäller TS bil så håller jag med övriga. SÄNK PRISET. |
|
|
Japmax, skilnaden är nu att f-bolagen är mycket hårdare idag än förr när det väl händer nåt! Alpina B8 Länk |
|
|
...eller så är man en snäll och ärlig pojk som jag var i nittonårsåldern: När en Ascona för 8k kostade 12k/år att försäkra (sant), lät jag bli att köpa sagda Ascona. (Blev en Saab V4 istället..) Sensmoral: Om du inte har råd att försäkra den, köp en annan bil. |
|
|
Man bör också ställa sig frågan när det verkligen är värt att helförsäkra. Många gånger tror jag det görs av ren slentrian, de flesta skulle tjäna på att lägga undan mellanskillnaden och använda OM det behövs. I exemplet ovan, en Ascona för 8 000, hade den verkligen behövt en helförsäkring? Vet i och för sig inte när detta var, strax efter istiden när jag var ung så var 8 en hygglig peng :) Sedan är det alltid lönsamt att göra en noggrann research av priset, vissa bolag vill helt enkelt inte ha en viss kategori. Men det är inte så enkelt att bara stirra sig blind på priset, glöm inte att titta på innehållet i försäkringen. Att tråden gled in på skenförsäkringar är rätt naturligt, den var en parameter i diskussionen. |
|
|
På billiga bilar kan det skilja väldigt lite mellan trafik, halv och hel. Säg 2000, 2300, 2500kr. Exemplet kommer från en Peugeot 106 som morsan ägde för några år sedan, så låga priser. Det är ju trafik som kan ge stora kostnader, skador på andras dyra bilar, och ersättning för allt som drabbar människorna. Kan ju bli väldigt stora summor. Hel och halv kan som mest bli 7000kr för bolaget för kostar det mer så löser de bara in bilen. Så det är inte alltid så stor summor sparade på att skippa hel eller halvförsäkringen som man kan tro. __________ Mvh Grelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.