AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
30.966

Omöjligt att sälja bilen!

Sida 5 av 10
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Du har nämnt det i annonsen, och därav kom det upp. Det kanske inte är så possitivt, och får folk fundera. Johans "Produkt".

Jag bryr mig inte alls om hur du har gjort, men du har nu information om hur det funkar, och krockar du eller får den stulen imorgon, så kanske du inte får ersättning. Det rör ju inte mig alls. Jag lider inte av det, men någon som läser detta kanske inser att det är bättre betalar 100 kr mer per månad och vara trygg den dagen det händer något.

Man blir mer åren mer bekväm och vill inte utsätta sig för onödiga risker, iallafall jag.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det moraliska förfallet så klart!

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

I mina villkor står det att ägaren av bilen och försäkringsavtalet ska vara den huvudsakliga brukaren av bilen. Så att farsan använder bilen ibland håller inte.

Men det kanske står annat i era avtal?
Steaman: Nu var jag bra nära o fråga om du glömt o ta din medicin men jag låter bli:). Nej jag stöttar ingen, men jag kan, tro det eller ej, sätta mig in i hur han resonerar, o på ett sätt förstå varför han gör så. Han är gammal nog att fatta sin egna beslut, bra eller dåliga, men ingen av oss skall döma honom, händer det något får han ju sin "dom" ändå...

Ja håller med Jörgen. Jag resonerade på ett sätt för säg 15 år sedan, men på ett annat idag. Har inget med min moral att göra, utan snarare med min vilja att "gambla", man blir som sagt mer bekväm, fegare o latare med åldern. Eller vad säger du Steaman med dina 103 år:)?
Bm
69
Bmw e34
Bmw 540IA -98
Bmw 320I -95
Jörgen snälla jag visste hur deta fungerade innan du skrev här till mig kära du. men jag löser mina försäkringar själv. bara för en bil står på en person innebär det inte att den ej får brukas av andra vilket du inte verkar förstå. Har förklarat hur det ligger till så förstår du fortfarande inte så gör nåt åt det.

Steaman du får nog läsa igen varför bilen är försäkrad som det är. haha tror du föräkringsbolagen är dagens rättvisa eller!?
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Jag förstår reglarna, efter snart 50 bilar så brukar jag få informera de på försäkningsbolaget också. Men svarar du alla med samma attityd som de som vi ge dig råd här, så förstår jag att det kanske inte är Priset eller Produkten som är problemet. Utan Johans P-Påverkan som går år fel håll.

Japmax. Det kanske finns olika, men mitt vilkor verkar rätt stämma med din:
Kaskoförsäkringen gäller endast ditt eget ekonomiska
intresse i fordonet i din egenskap av ägare. En förutsättning
för att försäkringen ska gälla är att den huvudsaklige brukaren av fordonet är du själv.
Fråga: Ponera att jag köper en bil tillsammans med min bror. Vi har båda betalt hälften var. Bilen försäkras av mig (juridiska ägaren!) vilket är betydligt DYRARE än om han skulle stå för försäkringen. Bilen brukas lika mycket av båda, även om det inte är många mil/år. Steaman? Skulle jag göra fel isf? Om ja hur ska man göra så även du blir nöjd:)?
Äger man 50-50, och kör 50-50 är det en sak...men i detta fall förefaller det som att bilen köptes av A, betalades av A och med syfte att köras av A, men försäkrades av B.

Att folk blir sura över skenförsäkringarna är för att vi betalar för den försäkring du inte hade råd med... Och du blir sur för att bilen inte är värd vad du trodde.
Äger 50-50 säg att man kör 80-20. NÅN måste ju äga den eller hur? Knepigt eller hur.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
"Det är min bil men den brukas av min far"

Ägaren av bilen måste också stå för försäkringen, punkt!

Länk

Bilens ägare och Bilförsäkringen
Det är viktigt för dig att känna till att det endast är bilens ägare som kan teckna försäkring för bilen. Man kan inte köpa och äga en bil (stå som ägare i vägtrafikregistret) och låta någon annan stå för försäkringen för denna även om man får bättre pris och villkor pga. detta.
stämingen o bemötandes i denna tråd är ju helt suverän från en viss ung människa.... Man kan ju inte annat än skaka på huvudet när folk försöker kommer med tips/råd/förklara.

hans bil? (han köpte o betala den) brukas av far? Den har hela stått på hans far hela tiden? Far o son i detta fall står på skrivna/folkbokförda på olika adresser.

Är det riskfritt att försäkra bilen på pappa?
Egentligen är det inte det, eftersom detta förstås inte är helt rätt, om det är din bil. Skriver man dock över bilen på pappa eller någon annan äldre person, och sedan även skaffar försäkring i samma namn, är det dock lagligt. Tänk dock på att ägaren av bilen och innehavaren av försäkringen då måste anmäla dig som kör bilen som brukare av bilen, vilket kan göra att försäkringspremien blir något högre än om endast pappa (eller vem det nu är som är försäkringshavare) kör bilen själv. Dock brukar detta alternativ ändå bli billigare än om du skaffar en bilförsäkring i ditt eget namn.

Vissa försäkringsbolag anser dock att fall som detta är rent försäkringsbedrägeri, så väljer man att göra detta, tar man alltid en viss risk, som gör att man kan bli utan ersättning om det händer något. Därför är det alltid bäst att ta en bilförsäkring i sitt eget namn, även om det kanske blir dyrare.

Vad ska man tänka på om man vill göra detta?
För att undvika problem, bör man endast låta försäka bilen på pappa eller en annan äldre person om man är skrivna på samma adress. I och med att väldigt många under senare år valt att låta föräldrarna försäkra bilar, kollar nämligen försäkringsbolagen upp detta med folkbokföringsadress ganska noga numera.
citerat från nätet missade jag lägga till i slutet.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Bmw e34:

Finns många paragrafryttare här på forumet som aldrig gör fel själva eller har aldrig vart unga tidigare sina liv.
Du är inte den enda som dem försökler läxa upp eller har slaktat, många andra har råkat ut för deras dödsdom för vanliga svensson som inte gör rätt för sig i deras värld haha

Men en sak bör du lyssna på med dem vettiga tips till dig angående din prissättning och dem har rätt i det dem försöker medla till dig som TS.

Sen är det upp till dig om du vill ta till dig detta eller inte...

BMW M-POWER
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Dawwe, jag blir ledsen när du skriver att alla här inne har varit medlemmar i SA eller SS.

Jag tänker på min gamble farfar som dog i ett koncentrationsläger -44 (han halkade och ramlade ner ur sitt vakttorn) :(

När det gäller bilen så har jag nu sett bilderna på den på Blocket. Det röda skinnet känns lite dekadent, men annars är det säkert ett bra köp för den som vill ha en cupé med fint motorljud. När jag sålde min 328:a var telefonen också väldigt tyst, tills den köptes av en person här inne. Har du lagt upp den på Powerbörsen? Det kanske kan vara läge att lova AP-rabatt, eftersom du trots allt vänder dig till en ganska liten målgrupp?

Det är väl upp till försäkringsbolaget att bevisa om förhållandena i avtalet inte följts, knappast något för forummedlemmar att bråka om. Förövrigt är det svårbevisat och chanserna att försäkringsbolaget faktiskt skulle bry sig för en så pass billig bil är lika med 0. Riskerna han tar är med andra ord försumbara ...och hans eget val. Döremot håller jag med om rådet att itne ha det i annonsen (förklara om någon undrar). Nu var det ju iofs inte det tråden handlade om.

Och ta upp moral här känns ...gammalt.
Keiser; nja, det blir ju upp till försäkringstagaren att bevisa. Jag tror inte heller att de orkar bråka, eller att detta är et ttecken på samhällets förfall... Men om man tillhör en högriskgrupp försäkringsmässigt får man stå sitt kast, och kan man inte skaka fram pengar nog till att både köpa och försäkra bilen...då ska man inte ha den, så är det bara.

Men det blir jobbigt om försäkringsbolaget nekar ersättning, då får man driva processen själv, stämma försäkringsbolagtet i tingsrätten...

Men som sagt, jag tycker inte att det är hela världen, men det är verkligen inget positivt med skenförsäkring. Om inte annat så blir ju följden när alla kids börjar göra så att MIN försäkring går upp, och nej, jag är inte intresserad av att någon yngling skall förverkliga sina drömmar, det kan man göra senare i livet.

Men men, åter till ämnet, är bilen verkligen så fin? Stryk det som är nytt och bytt, det känns nästan negativt när en säljare framhåller det som ett plus att bilen inte längre är trasig... Samma sak med oljan, många känner nog att oljebyte i somras säger rätt så lite, är ju snart ett år sedan.

m3
260
m3rso
Billös
Om försäkringen är tecknad så att förare under 24 kör bilen så tillkommer en högre självrisk det är det enda. Det brukar dom fråga när man tecknar en försäkring.
Profossen: Sorry, skrev det oövertänkta inlägget i "stridens hetta", insåg själv det olämpliga efter att jag skickat det. Snart borta! Sorry!
Nej, så är det inte alls...! Det du tänker på tar sikte på när sonen vill låna pappas bil, inte när sonen betalar en bil som registreras på pappan. Det är skillnad. Hade det varit en dyr bil och det blir en stor skada kan försäkringsbolaget börja bråka, även om det kanske inte är troligt...

Jag beundrar alla som tycler att det är helt rätt att försäkringskollektivet skall betala för den ganska smala gruppen av unga killar som kör motorstarka bilar men egentligen inte har råd med det... Det är verkligen en generös attityd, om inte annat.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Nja, paragrafryttare vill jag inte sortera in mig under, och jag har förståelse för själva grejen med att försäkra på föräldrar, när jag var ung (väldigt länge sedan) så var det till och med ok och speciellt populärt bland hojåkande vänner som kunde ha sin 900 reggad på 80-åriga farmor i Skellefteå. Men försäkringsmarknaden har förändrats, och i takt med ålder även mitt tänk. (fyller 50 idag, så gratta på :) )

Försäkringsbolaget ska inte bevisa något, däremot kan de exempelvis begära in kopior på hur transaktionen såg ut vid köpet, de har verkligen blivit stenhårda. Och när man kommit upp i gubbålder förändras tänket lite, man retar sig på att en högriskgrupp gör så att min premie blir högre, för det är ingen billig hobby att försäkra. Det här tänket kan hänga samman med lägre liggfaktor, man blir helt enkelt lite grinigare, eller om man ska kalla det ansvarstagande.

Mest ska det nog betraktas som ett väldigt gott råd att inte försäkra på föräldrarna, det kan få trista konsekvenser. Tror många gånger det görs i ren okunskap, men föräldrarna gör en björntjänst. Och som jag sa tidigare i tråden, som gubbe är signalen glasklar, en kille som inte har råd med försäkringen har nog inte råd med service och annat heller, oaktat om det är så eller inte.

För övrigt trist attityd på TS, men den hänger nog samman med att uppfattningen om värdet på bilen spretade mot hans egna värdering. På ett diskussionsforum diskuterar man, oaktat om man gillar svaren man får eller inte, och en tråd som i sitt ursprung handlar om att sälja en bil, där är det högst relevant att priset kommer på tal, det får du hacka i dig. MEN. Efter att Micke Ohlsson sålde sin e36 för en hundring så lärde jag mig att ALLT går, bara man har tillräckligt med tid. Men TS bil är inte lika unik som hans var iofs.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.