|
Sida 4 av 10
|
|
|---|---|
|
"Hur folk fått för sig att jag är 21 år??" Du anger i din profil att du är 21 år...... Jag sålde en gammal motorcykel i förra veckan. Den var såld på mindre än ett dygn. Uppenbarligen hade jag rätt pris. Ringer inga spekulanter så är bilen för dyr. Allt går att sälja till rätt pris. |
|
|
Vem betalade bilen, och vem får pengarna? Den personen bör också äga bilen och teckna försäkringen... Frågar du försäkringsbolaget säger de samma sak, huvudbrukaren skall äga bilen. Det du har sagt till försäkringsbolaget är att det är pappas bil men att du lånar den, och det är inte samma sak. Vad gör bilen bilen så speciell? Motivera för oss nu så får du se om det blir godkänt eller ej, sen kan du skriva det i annonsen;) |
|
|
Det är ju viss skillnad i detta fall i o med att han bor på samma adress som far sin. Man kan se det som att far och son köper en bil tillsammans, båda äger bilen lika mycket, men EN av de måste äga den rent juridiskt. Vem väljer man då? Jo så klart den som får förmånligast försäkringsvillkor. INGET bedrägligt i det. Finns inte en chans att de skulle kunna neka honom ersättning vid en eventuell skada, men visst kan de streta emot då det är ett gränsfall, men dras det till domstol så kommer försäkringsbolaget förlora. Lite samma sak som om ett gift par köper en "fetingbil" där mannen skulle få säg 20" högre premie, därför får frugan äga bilen, trots att det är mannen som är den huvudsakliga brukaren gissningsvis. Där kan de inte heller säga något, alls, det ÄR korrekt att göra så. Enda gången det kommer bli problem är om det visar sig att sonen bor ej på samma adress som far sin samt att bilen inte är uppställd/förvarad på den adress som de tecknat försäkringen på. Försäkringsbiten biten kan "vi" släppa, killen agerar korrekt, om än gränsfall. Sedan får vissa "experter" ha sin synpunkt men dras det till domstol så förlorar försäkringsbolaget. Nej fråga inte hur jag vet. |
|
|
Jag vill inte betala högre premier för att andra människor saknar moral! Är du huvudsaklig brukare så ska bilen också vara skriven på dig, hur svårt kan det vara! Har du inte råd med försäkringen så skaffa en billigare bil eller åk kommunalt. |
|
| Steaman: Har du verkligen kvar ditt körkort med dina 103 år? Jag tänker INTE betala för alla krockar du orsakar pga din nedsatta förmåga. Sälj dina bilar, åk kommunalt eller taxi. Eller: Är du verkligen så felfri som du vill ge sken av? Eller har du glömt hur det är att vara ung? | |
|
Att vara ung är inte detsamma som att sakna moral! Blanda inte bort begreppen genom att prata om att vara felfri, om man av misstag har fel person som ägare av bilen så visar man att man har moral genom att rätta till felet nu när vi har upplyst om vad som gäller. |
|
| Steaman: Han gör inget fel, så länge han bor och är skriven på samma adress som far sin. Låter som du är en bitter gammal man... | |
|
Du steaman vrf tar du knte din diskussion i en tråd som handlar om det. Och innan du bestämmer att folk ska ha billigare bilar så ta reda på hur det verkligen ligger till. Jag är väl medveten om alla reglerna men du har inte läst tråden, därav verkar du ha mkt svårt agt förstå att bilen i huvudsak inte brukas av mig. |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Dawwe: De är ej skriven på samma adress |
|
Givet det vi vet; det ÄR inte ok, inte lagligt. Vem har betalat bilen, vem har det ekonomiska intresset? Sen att det inte går att bevisa, att det finns värre brott osv... |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
tråkigt om det händer något. Finns fler ex på där man ej fått ut något från försäkningsbolagen. Försäkrat intresse som steaman pratat om : Länk Ex: Länk |
![]() 2.226 530d G31
och för att svara på gustaf76. Frugan är lungt. sambo är lungt. Men inte mamma eller pappa eller förföräldrar.. |
|
OK... "Hej, har haft ute *min* bmw nu under en längre tid och undrar om där är fler än jag som tycker det verkar omöjligt att sälja just nu.". Vad betyder "min" i det här fallet om han varken är huvudsakliga brukaren, bor på samma adress som denne och heller ej försäkrar bilen. Fattar noll. Skenförsäkrare ger jag inte ett ruttet lingon för efter att ha ägt och försäkrat tre hojar tidigare. |
|
|
Dawwe, du har fel... Att de är skrivna på samma adress betyder inte att det är ok, bara att det inte går att bevisa. Var går gräsen, skriva på frun, pappa eller gamla farmor..? Så länge de är skrivna på samma adress...? Svaret är att det inte är ok, någonsin.. Om man ska hårddra alltså. Att det finns regler kring "under 25" osv är ju för de fall där den riktige ägaren lånar ut bilen. Inte tvärtom, att någon yngling skall låta en äldre person försäkra och ibland låna. |
|
![]() 2.226 530d G31
Jabbal: jo, det är ok på sambo och den man är gift med. (och visst, långsökt men ändå: om du hårddra det och din far haft en bil,han dör , men då är det dödboet som har det försäkrade intresset, och är det du som son som ärver, och bilen blir stulen innan dödboet avslutat, så kommer du som son få ut ersättningen också) |
| Vafan är detta STASI eller får ni bwtalt från trygg hansa!!? Tråden handlar inte om försäkring hur var o när jag försäkrar min bil kan resten av svenska folket ta o skita en stor del i. Det är min bil men den brukas av min far då jag inte pendlar med den längre. Såå där har ni svaret ni som bryr er så jävla mycket om hur en annan person försäkrar sin bil. Att ni ens orkar är fan otroligt. Små låtsaspoliser som hjälper försäkringsbolaget elr vad ska det föreställa. Håll er till ämnet eller skriv inte alls det är min åsikt. | |
| BMW E34: De flesta här inne är gamla SS medlemmar, några få har även jobbat för Gestapo. Själv tillhörde jag SA*haha* | |
| Känns så ja dawwe haha de verkar inte ha bättre saker för sig på kvällskvisten än att söka upp troliga försäkringsbedrägerier. Tragisk sanning! Hoppas de ala får ett julkort från trygg hansa. | |
|
Den ena med dåligt samvete stöttar den andra! |
|
| Haha steaman dåligt samvete för vad? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.