|
Sida 2 av 10
|
|
|---|---|
|
Bmw e34; söker man snabbt på blocket finns det flera Ci som ser mer eller mindre liknande ut, för runt 40´, och som man sett i flera trådar här på Autopower, fina bilar förblir osålda... Det gäller att vara med marginal billigast på blocket.se om man vill sälja bilen inom en vettig tidsperiod, säg två månader. Marknaden för BMW är inte sämre än för någon annan bil, inte heller kommer den bli bättre med vårvärmen.... Mellan 30-40 är realistiskt. Exempelvis; Länk Jag ska själv sälja min bruks-lexus nu och den är också riktigt fin, men jag räknar iskallt med att gå ut kring 30´, billigaste på blocket.se nu ligger på 45´tror jag det var, men jag föröker bara realistisk... |
|
| Skillnaden Jabbal med den guldiga är att den har en buckla, rost. vanligt svart skinn. ingen harman kardon o.s.v jag förstår ditt resonemang helt klart, men där är väldigt många bmw 328 ci högre än priset jag satt också, och ja dem är också kvar iof. men även den guldiga har varit inne mkt länge. | |
|
När man säger att priset inte är relevant överhuvudtaget så är man på tunn is. Men denna tråd har tydliga likheter med andra trådar och följer formeln för alla andra "svårsålda bilar trådar". 1.) Något är fel på marknaden, ingen vill köpa min bil. 2.) Den är för dyr. 3.) Du vet inte vad du pratar om och dessutom jag vill diskutera begagnatmarknaden allmänt. 4.) Den är för dyr. 5.) Den är för dyr plus att det är svårt att sälja bil just nu. 6.) Den är för dyr. 7.) Jag vill inte diskutera... __________ Mvh Grelle |
|
|
Plocka bort all utrustning, typ vinterdäck etc. Och sätt ett vettigt netto pris, sedan säljer du tillbehören separat, det brukar ge en bra kombination mellan snabbförsäljning/bra pris. Lycka till |
|
|
Hej grelle du är ännu en som inte förstått att jag varken är envis eller idiot. Jag kan också få sålt bilen imorgon. Tycker du att anledningen är priset så räcker det att skrivs det eller bara vara tyst. De som vill diskutera det kan skriva ist. Mår du dåligt och vill vara kaxig kan du ta ut det över ngn annan. Finns ingen anledning att sabba för oss som har det bra. Slippy bra svar något jag kan tänka mig funkar. Jag har själv kört det knnan nån gång o det gick då faktiskt. Jag tänkte dock att folks skulle nappa på en bil med alla tillbehör och liksom känna att det blir som det var när den var original o.s.v |
|
|
BMW e34, då vill jag bara förtydliga att även "bytesförslag" kan anses vara skambud... Att du inte fått ett enda skambud i form av "kontanter" tyder på att inte ens de mest ihärdiga skamprutarna anser att du ligger i närheten av vad de anser vara troligt att kunna pruta ner till "rimlig nivå"... Om man skall tro på vetenskapliga marknadsföringsteorier kan man ju luta sig mot en av de mest grundläggande marknadsföringsteorierna som Kotler för fram i sina böcker som används i princip alla A-kurser i marknadsföring på universiteten/högskolorna i Sverige (var väl iofs inte Kotler som kom på teorin men han förde fram den). Då har du fyra "P" att jobba med: 1. Produkten - du har din bil och förutom att putsa till den lite, är det inte mycket du kan göra åt din "produkt" - du har vad du har och det finns en "allmän uppfattning" om vad den produkten är och vad den är värd. 2. Priset - Här har du en annan uppfattning än i princip alla andra, och framförallt verkar dina "kunder" tycka att priset är helt fel. 3. Promotion/påverkan - här kan du iofs göra bättre annonser och även fler sådana. Men tanken bakom denna punkt är nog främst att försöka påverka inställningen till "produkten" och det är väl kanske svårare att göra "massiv reklam" som privatperson - men visst kan det gå i begränsad omfattning om man lyckas påverka tilltänkt kundgrupp direkt genom att tala väl för produkten i allmänhet och din bil i synnerhet. 4. Placement /plats - du kan t ex. välja att låta en bilhandlare sälja den åt dig eller använda andra säljkanaler, för uppenbarligen verkar du inte få ut vad du vill via de kanaler du använder nu. Men sammantaget anser jag fortfarande att det i praktiken är priset som är ditt stora problem! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...kom på en sak till! Min svärmor köpte beg. bil för två veckor sedan och jag hjälpte henne att titta runt på olika objekt och pratade med många bilhandlare i samband med detta. Alla bilhandlare var villiga att pruta ordentligt på redan (kraftigt) nedsatta priser på de bilar de hade inne i lager. Många handlare prutade själva ner priserna redan innan vi frågat efter priserna. En liten märkesbunden bilhandlare som min familj har väldigt god kontakt med (familjen har köpt fem nya bilar av honom genom åren och även haft två beg. bilar i samma märke som deras verkstad har haft hand om vid service/reparation), uttryckte det så här: "Det är tufft att sälja bilar nu! Det är helt klart köparens marknad - bilar har aldrig varit så billiga som de är nu!" Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Min uppfattning av att ha sålt en massa bil sista åren är att man ALLTID får mindre betalt till slut än vad man tror, och att de första "för låga" buden man får ofta hamnar väldigt nära slutpriset. Med det inte sagt att man ska ta första bästa, för det kan ju skilja en hel del. Vissa bud är verkligen skambud och sånt ska man förstås inte ta. ------- //Lövet |
|
|
BMW e34, nog är du liten envis allt. Annars hade du tagit åt dig av flertalet som påpekat att de tycker priset är för högt. Men det är inte direkt negativt att vara lite envis, det behövs bara en köpare och lyckas du sälja den 10kkr högre genom att vänta ut rätt person så har du tjänat 10kkr mer, genom att vara envis. Men samtidigt finns ju den överhängande risken att den köparen aldrig dyker upp. Du kan även komma ihåg att detta är inte det enda tråden som dyker upp angående bilförsäljning på detta forum och man behöver inte vara något geni för att se att det ofta har samma grundproblem. Säljaren tycker bilen är mer värd än resten av forummedlemmarna. Sen på samma sätt som du inte bestämmer vad en köpare ska betala (dock är det alltid upp till dig att avstå från en eventuell försäljning) bestämmer du inte vad andra kommer skriva i din tråd. Du ska inte bli ledsen bara för att alla inte håller med dig om att din bil är jättefin och defintivt värd 48kkr för det visste du redan, då hade den ju blivit såld. Och eftersom du verkar nyfiken kan jag berätta att jag mår utmärkt. Våren har kommit till London och gatorna är sopade, så det är ett nöje att se alla Aston Martin och V12 Ferraris rulla runt här i centrum. __________ Mvh Grelle |
|
|
Marknaden är inte dålig just nu, inte mer än den varit och kommer förbli. Motorstarka/äldre bilar har det tufft, och så har det väl egentligen alltid varit. Annonsen är kanske inte helt perfekt, men det är ingalunda speciellt dålig heller så du kan ge dig på att alla som vill ha en BMW Coupe i den prisklassen sett annonsen och noterat att bilen förefaller helt ok. Varför hör de inte av sig? Jag ser tyvärr inget i annonsen som får mig att känna "den där är finare än de andra", lambdasonder/stift etc är absolut inte ett plus, det hade varit ett stort minus om dessa hade varit defekta men att de nu är ok betyder bara att bilen är ok. Man väntar sig att sådana saker skall fungera, även på en begagnad bil. Utrustningen gör den kanske mer lättsåld, men det ger inga stora plus på priset. Baserat på annonsen finns det inget som gör att den skall vara dyrare än någon annan 328, snarare tvärtom, import+många ägare+många mil osv+du har bara haft den ett halvår... Baserat på detta har jag svårt att se, som spekulant, att din bil är så mycket finare än alla andra. Det finns tyvärr bara ett svar och en lösning, och det är priset. Nämn dock gärna att den är nyskattad, det är ett plus... att bilen står på din far kanske får några att känna "ungdomskörd" eller "har inte ens råd med försäkringen...hur har han råd med service". Att det finns dyrare bilar betyder bara att det är fler bilar som kommer stå osålda... |
|
|
Eftersom vissa verkar ha väldigt stora problem med att förstå att tråden inte heter: Snälla hjälp mig och sälja min bil vet inte vad som är fel!? Utan den heter omöjligt att sälja bilen?. Jag förstår nu att både Johan B och Grelle är experter nu på att sälja bil och deras uppfattning till varför bilen inte säljs är att jag har ett på tok för högt pris, de tycker båda att alla bmw 328 ci på blocket då ligger för högt eftersom alla med liknande utr och skick ligger på samma pris. Men om nu ovan nämnda personer kan ta åt sig och förstå att jag inte behöver någon hjälp med min bilförsäljning så är jag tacksam. Samtidigt har jag förstått bådas argument priset är för högt marknaden är sådan idag. Det är bra då har vi fått höra ert argument, folk kan gärna få komma med andra argument om ni tror att det beror på fler faktorer, bara vi slipper prisuppläxningen då denna är ganska simpel att räkna ut själva! Jag har sålt andra bmw.s genom tiderna med även dem i lite högre pris jämfört med andra, har dock tyckt att det verkar som att det har skett en betydlig mättnad i marknaden och folk är mer kräsna på pris än direkt skick och utr? |
|
| Jabbal du har bra resonemang, försäkringsgrejen är ett eknomiskt val, bilen har använts även av min far och därav blev det betydligt bättre att ha försäkringen på honom, det handlar inte om att man inte har råd utan att man tycker att försäkringsbolagens premier för folk som inte är så gamla, är totalt idiotiska! Har han råd med service? JA. | |
|
Bmw e34: Måste du verkligen gå till anfall för att vissa helt riktigt påpekar att du har ett för högt pris? Svälj stoltheten och ta till dig synpunkterna istället. ALLT går att sälja, det är bara det att den person som eventuellt är beredd att betala 48000 kr för din bil inte är på jakt efter en ny bil just nu... /Masten |
|
|
Bmw e34 om du läser min tråd om de fyra "P:na" igen och läser den tills du förstår innebörden, kommer du inse att du krasst sett bara har dessa faktorer att spela med om man spetsar till det lite. Vilket "P" tycker du själv att du kan/bör ändra på och vad kommer det att kosta dig? Reklam/annonsering är inte gratis, utnyttjande av andra säljkanaler kostar också pengar och vill du förbättra din produkt/bil för att bli mer attraktiv, lär det okså kosta pengar! Skall man titta på din "produkt"/bil, är det givetvis mycket som är positivt - t ex. skicket och utrustningen. Men det är också en del som är klart negativt - t ex. privatimport, sju ägare sedan 2004-11-09, att du är "ung" (många tror att ungdomar i kombination med effektstark bil = hårt körd), att du bara har haft den själv sedan 2012-07-23 och även att den är skriven på någon annan kan verka avskräckande för många... Att vissa slitdelar är bytta är positivt men det påverkar tyvärr inte priset speciellt mycket eftersom i princip alla presumtiva köpare räknar med att bilen inte har några fel och att vissa saker måste vara bytta efter 20.000mil. Däremot tappar bilen mycket i värde för varje defekt/fel den har... kanske låter lite konstigt men det är så det fungerar i verkligheten. Priset vill du inte diskutera så det släpper vi... Påverkan/reklam - vad har du gjort för att dels förbättra din annons och hur mycket har du annonserat? Vad kan du göra bättre? Placeringen - vilka säljkanaler har du försökt utnyttja? Vad kan du göra bättre? Nej, jag är ingen säljexpert men jag har varit med rätt länge på både detta och andra bilforum och har sett mängder av liknande exempel på säljare som är förälskade i sin bil och vägrar att inse att det verkliga värdet kanske bara är 50-75% av vad de tror/hoppas. Många gånger handlar det om personer som själva varit köptorsk och betalat helt uppåt väggarna för den och då inte sällan vill sälja igen ganska snart. Trådarna brukar sluta med att säljaren tjurar ur och vägrar inse att det kanske är priset ändå som det är fel på. Jag är också realist och inser t ex att min egen gamla E46:a lär jag inte få många kronor för och jag får definitivt ingen bättre bil för pengarna jag ev. kan sälja den för - därför behåller jag den några år till och "kör slut på den" som andrabil. Som jag skrev innan: Meddela gärna vad du får för bilen för det är ju exakt vad bilen är värd! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Lyssna nu Johan jag behöver ingen lektion i de fyra p.ena då jag är fullt inlärd med de redan. Är du här för att kritisera hur jag säljer min bil så kan du dra. Masten jag vet att jag kan sälja bilen för mindre pengar men tråden har fortafarnde inte med det att göra. Jag vill varken diskutera min annons eller lyssna på johans utbildningssamtal. Tråden skapadds endast för att diskutera marknaden just nu. Har man problem och inte kan hålla sig till det och hellre går till attack mot just mig och mitt sett att sälja bilen så kan man bara vara tyst det är enkelt. |
|
|
Bmw e34, nu skall du inte bli ledsen och kinkig! Ett öppet diskussionsforum är just ett...diskussionsforum! Jag citerar dig själv: "Ligger bra till i pris och min bil är i ett väldigt gott skick och så!!" Här har du ditt kärnproblem - det är bara DU som anser att du ligger rätt till i pris, annars hade bilen varit såld för länge sedan! Du bör sätta dig lite närmare fönstret till verkligheten och fundera på din prissättning. Case closed! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja, jag fattar inte heller vad det ska diskuteras. Har haft och sålt ett 40-tal bilar och aldrig haft egentliga problem att sälja, oavsett rådande konjunktur. Begagnade säljer man dyrt och snabbt genom att ha ett unikt, åtråvärt exemplar. Går det inte snabbt så är antingen priset eller åtråvärdheten kontra priset fel. Johan är rätt på det medan TS mest verkar otrevlig och arg. | |
|
Då har vi nu svaret där finns inga problem med marknaden problemet är endast prissättningen av min bil + då även alla andra som säljer sina 328 för samma pris. Jag har nu fått svaret jag trodde det kanske var ett fenomen som flera känt av men tar då tillbaka det och det enda problemet är att priset ligger för högt, då kan vi stoppa diskussionen nu. Sammanfattning: Ska ni sälja er bil är det lätt bara priset är lågt nog och enligt ovan personer har det alltid varit såhär på marknaden. Tack för mig! |
|
Verdi |
Kanske fegt att blanda in åldern men skriver man sånt här och är 21 år gammal så kan inte "genom tiderna" vara en så lång period. :-) Vid finanskrisen 2008 var grabben 16 år. :-) "Jag har sålt andra bmw.s genom tiderna med även dem i lite högre pris jämfört med andra, har dock tyckt att det verkar som att det har skett en betydlig mättnad i marknaden och folk är mer kräsna på pris än direkt skick och utr?" |
|
Citat: "Men om nu ovan nämnda personer kan ta åt sig och förstå att jag inte behöver någon hjälp med min bilförsäljning så är jag tacksam." Vad är det då du vill diskutera? Nej, marknaden är inte död. Det säljs fortfarande väldigt mycket bilar även om försäljningen har sjunkit sedan förra året. Det rör sig om storleksordningen 15-20% vilket inte påverkar försäljningen av en äldre 328 nämnvärt. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.