AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.921

E46 330i tvekar vid startögonblick och blir motorsvag vid gång

Sida 2 av 2
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Då var sensorn bytt i alla fall och slutet gott. Då får vi se vad som ska bytas härnäst :)

Förra månaden bytte jag klimatanläggningens motstånd. Det klassiska felet med fläkten som varvar upp och ned med korta intervaller. Tur att man kan göra vissa saker själv i alla fall.

Nästa jag gör på bilen är byte av stift och växellådsolja och filter i automatlådan. Bilen har ju gått 18500 nu så då känns det dax för byte av olja där också.
TB
22
TB303
320i Sedan -00
Märke på sensorn? Från Schmeid..el original?
Skönt att du fick ordning på det slutligen!
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Fick byta sensorn från Schmiedmann till en hella. Den som har OE-kvalitet.
Jag ska byta min kamaxelgivare på insugssidan på Tisdag hos BMW, kostar 1300kr. Min är orolig på tomgången när jag startar den sen känns den lite motorsvag.
tjena gott folk! min 330 -03 betedde sig lika dant för ett tag sedan. trög vid start och de lät ganska skumt när startmotorn drog runt. efter ett tag gick en tändspole. bytte den och sen va allt bra i en dag ungefär. sen dog bilen mitt i farten när jag skulle växla. detta har bara inträffat en gång dock. idag när ja skulle starta bilen hände det ingenting första försöket. andra försöket startade den men lite trög. ngn vänlig skäl som har någon idé om vad detta kan vara?
lindblad87
Jag kan satsa en slant på att din bränslepump kommer att ge upp totalt inom 3-4 veckor.
Nånting gav upp igår iaf då den vägrade starta så de fick bli bärgningsbil till BMW i Solna. Jag gissar på startmotorn eller en/flera tändspolar. Den gav bara ifrån sig ett klick när man vred på nyckeln
Återkommer när jag vet
Jag tror inte på tändspolarna men startmotorn låter vettigt. Hoppas att du kontrollerade att batteriet var ok!
Det var startmotorn som hade gett upp. Missljudet som uppkom vid dom sista starterna var pga att kuggen i startmotorn inte gick ut tillräckligt långt och missade lite på kuggen i motorn. Det skorrade lite när den drog runt.
Det lät även i vintras men då skrek/gnisslade det till precis när bilen gick igång. Detta berodde tydligen på att startmotorn inte hann dra sig tillbaka innan motorn startade och startmotorn var gjord för ca200 varv och tomgången ligger på runt 700.
Så nu är det bara att hoppas på att åbäket håller på semestern =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.