|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag fick ett mindre problem med bilen i veckan när jag skulle iväg efter handling. När jag vred på nyckeln så startade inte bilen direkt som den pålitligt brukar utan startmotorn fick gå något extra varv innan bilen startade. Sen när den väl gick så kunde inte jag höra något fel på gången så jag åkte vidare. Men när jag provade att gasa på lite så kändes bilen trött. Som att den förlorat minst hälften av hästarna. Stängde av bilen och startade den igen och då gick den som vanligt. Det här har hänt två gånger till under veckan och jag börjar fundera på vad det kan vara. Den har gått 18500mil och jag har i ärlighetens namn inte stenkoll på servicen. Ska kolla pappren. Spontant, vad skulle det kunna vara? | |
| Jo jag måste tillägga att jag bytte olja och filter för några veckor sedan och den sköter jag alltid. Skulle det kunna vara dax för byte av tändstift? Kan det möjligen vara något som man kan få ut på felkodsläsning? Motorlampan tänds inte när problemet uppstår. | |
|
När blev stiften bytta senast? Hade börjat med det för det är aldrig fel oavsett. |
|
| Jag måste kolla när stiften är bytta senast, jag har inte gjort det under de två och halvt åren jag haft den. | |
|
Då kan det vara lönt att byta dem oavsett. Tänker mest på att det är en peng/utgift du inte behöver ångra. Sen kan det vara ditt gasspjällshus som börjar strula eller någon tändspole. Eftersom du inte märkte att den gick oroligt utan mer ingen ork bara, så tror jag inte på någon tändspole. Hade bytt stift och skulle problem kvarstå, så hade jag felkodsläst den första hand efter det. |
|
|
tjenare. är 90% säker på att det är kamaxelgivaren för insugskammen. hade exat samma fenomen med att den fick gå några extravarv på starten, ovanligt slö. ett tips är att inte köpa en piratgivare. köp en original med samma artikelnummer så blir det inga problem. lätt att byta. tar ca en halvtimme |
|
|
Hade med samma problem, verkar vara väldigt vanligt fenomen. Läste mycket här, chansade på givaren till insuget och köpte dessutom pirat :) Inget jag rekommenderar, gör en diagnos för att vara säker. Min blev kry igen, får väl se hur länge givaren håller. |
|
|
mathias_e30 Är det den som sitter svårast till? Körde en felkodsskanning med ett interface och carsoft 6.5 och fick detta fel: 65 Camshaft angle pulse generator B;W Part Nr 7511570 Hardware Nr 03 Software Nr 53 Diagnose index 60 Code index 00 Bus index 11 Kan man inte veta vilken det är med hjälp av felkoderna? I sånt fall chansar jag också på insugskammen. |
|
|
Den här tror du på alltså? Länk |
|
|
kamaxelgivare insugssidan. lossa plastkåpan över spridarna. lossa vevhusslangen. skruva bort solenoiden som sitter för givaren. givaren sitter med en insexskruv. lossa den och lirka ur givaren. skruva bort luftburk och lmm, så kommer du åt kontakten som givaren sitter i, under insuget. montera i motsatt ordning. starta bilen. klart. du behöver inte nolla någon felkod för att det skall fungera. utan bara skruva dit den nya och sedan vrida på nyckeln. osäker, så titta på youtube. finns många guider ute där som visar exakt hur du gör. |
|
| japp. är den givaren som pulse80 länkade till. dock så köpte jag en pirat och satte i. och bilen gick sämre med den, än den sletna original som satte i innan. bytte till en original med samma nr och det fungerade klockrent. inga bekymmer sedan dess. | |
| Jag hoppas att den som schmiedmann säljer är original även om den var billig. Jag köpte den som jag länkade till. | |
|
Nu såg jag "Produkten är inte original" Jaja, hoppas att det i alla fall är bra grejer. |
|
|
Nu är den bytt men bilen tvekar ännu mer nu vid start och jag har nollat felkod men får tillbaka den igen. Beror det på att det inte är original? Den går lika som tidigare. |
|
|
Samma felkod med som tidigare också: BMW Part Nr 7511570 Hardware Nr 03 Software Nr 53 Diagnose index 60 Code index 00 Bus index 11 |
|
|
min bil gick sämre med piratgivaren. fick även samma felkod som du. köpte en original med samma nummer som den gamla givaren som satt där. inte haft några bekymmer med det sedan dess. men nu har du ju den gamla givaren. bara söka på artnummret och köpa en lika dan. |
|
|
Jag kommer få ett annat märke av Schmiedmann, samma som original. Det roliga var att bilen har gått bra i två dagar nu, idag går den dåligt igen. Jäkla knepigt, men men, den ska bytas hur som helst. |
|
|
Hade liknande symptom på min 330 i somras. Den var seg i starten och gick sedan uruselt, fick nästan ha fullgas ibland i backarna för att ta sig upp. Vid nästa start kunde den gå helt som vanligt. Kamaxelgivaren på insuget visade felkod, men det verkliga felet var soppapumpen som inte lämnade fullt tryck, efter några dagar så tvärdog pumpen. Efter byte av pump så var allt normalt. /Stefan |
|
| Måtte de inte vara bränslepumpen nu då...suck... | |
|
fick byta soppapump på min med. men då hade jag inte de problemet som beskrivs i tråden. när min pump var kass, så startade bilen riktigt varje gång. dock så kunde den dö helt utan förvarning lite närsom. och var stendöd när man vred på nyckeln igen. har för mej att en pump på bmw gick loss för 3600 ny. dock köpte jag en komplett på skroten med hela armaturen för 800. hur simpelt som helst att byta. lyft på baksätet, pumpen sitter på höger sida. lossa sladdarna. knacka bort kransen. ur me pumpen. i med den nya. skruva åt kransen. koppla in kablarna. klart. busenkelt. |
|
| Pumpen på min 325i gav också upp. Svårtstartad och trött om man tryckte för hårt på gasen. Till slut startade den inte. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.