AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
31.850

Bluetooth eller Aux i e60/e61?

Sida 1 av 2
52
74
5284EVER
525iA M-sport -2006
Hej! Har bytt bil och är numera ägare av en 525im e61 2006.
Mkt trevlig bil! :)
Men tråkigt nog finns det varken aux, usb eller bluetooth.
Jag har stora navin (ccc) ingen cd-växlare och inga andra uttag.

Har tittat på lite olika alternativ till detta och kommit fram till att det finns ju en del alternativ........
Det jag är ute efter är väl mest att kunna spela upp musik från tex iphone, men bluetooth hf är ju inte heller fel men inget tvång.
Så jag kollar här vad ni hade/har valt, och era erfarenheter.

Lite olika alternativ, vad jag kommit fram till då:

1. Köpa aux-kabel (ca 600 kr) på bmw och uppdatera bilen (ca 500-1000 kr.) Detta är nog dt billigaste alternativet ?
Här måsta man sätta i en kabel varje gång, kanske inte så kul?
Man kan även komplettera med en sån här: Länk

2. Fiscon bluetooth (ca 3500 kr): Länk
Verkar vara en smidig lösning, ingen uppdatering av bilen behövs, bara att koppla in. Samt får man bluetooth integrerat i idriven.
Blir det lika bra ljud på musiken när man streamar den via bluetooth?
Denna lösning verkar kanske bäst? Man behöver ju inga aux el usb ingångar om man kör via BT......

3. Dension: Länk
Denna variant verkar dyrast? Dels är själva densionen dyrast och man måste åka till Bmw för att uppdatera? (dyrt??)

Finns det kanske fler alternativ?
Mvh

Det kostar knappas 500-1000:- att programmera AUX till bilen på BMW.
När jag ringde, ville dom ha 5800:- för installation och programmering. Nu försöker jag göra det själv. Inga andra alternativ är aktuella för min del iaf.
52
74
5284EVER
525iA M-sport -2006
Jag hade inte tänkt programmera på Bmw! Har en kille som kan fixa detta till en billigare peng. Monteringen av kabeln står jag själv för!

5800:- var ju verkligen ett hutlöst pris! Vad var det som var dyrast? programmeringen antar jag då själva monteringen inte kan ta så lång tid?
Har själv en dension 500s Bt i min 526 med ccc... Fungerar superbra!!

Du kan spela via telefonen antingen via sladd eller streama via blåtand.
Eller 32gb usb.

Även original blåtanden till telefonen funkar kanon IOM den.

Värt varje krona
Ni
33
NickeZ28
E61 520d Touring -08
Camaro Z28 -95
Håller med Supertamme,

Satsa på en Dension 500s BT. De är guld.

Niklas
52
74
5284EVER
525iA M-sport -2006
Ja dension är väl kanske inte fel!
Får man upp låtarna om man kör tex spotify från iphone i bilens display om man har Dension? Både via blåtand och kabel? Får man upp telefonboken och kan man använda rattknapparna?
Var köper man enheten billigast? Installationen kan man kanske göra själv. Man måste programmera bilen till att den har cd-växlare om jag förstått det rätt?
Vad betalade ni för era installationer?

Jimmy
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Ja kan också koda, jag gör de för en stock snus med installation och aktivering av utgång :D Jag har norrlands området ;)
Ni
33
NickeZ28
E61 520d Touring -08
Camaro Z28 -95
Gött med lite hårdvaluta.

Niklas
sa
144
sahi
435d GC -beställd
Jag har precis köpt mig en Parrot MKI 9200 och UNIKA som jag ska installera så snart som jag får möjlighet. Får aux, usb, sd-kort, blåtand med AD2DP och ipodinterface via den och stereon behöver inte kodas på något sätt.

Kostade mig ca 2000 kr med frakt på ebay. Visst, inte direkt integration i stereon men ett bra kit tror jag.
Mi
3
Micedrives
525i Sedan -04
Vem kan hjälpa mig i närheten av Malmö med att programera om så att aux finns med som ett alternativ. Har kabel och monterar själv. Vill alltså bara ha programmeringshjälp.
Var inom BMW idag och de var ju helt dumma i huvudet.
De skulle ha mellan 6000-7000:- för att programera om samt sätta dig sladden, som enligt dem var en mycket avancerad hårdvara för att inte alla system skulle slås ut i bilen. Det var absolut inte bara en sladd.

Jisses...

Så, vem kan hjälpa mig i närheten av Malmö?
Ni
33
NickeZ28
E61 520d Touring -08
Camaro Z28 -95
Hmm...Micedrives med de BMW priserna kanske det lönar sig att åka till F-Tar i norrland.. kisspaus på Statoil i Sundsvall och inköp av en stock snus :)

/Niklas :)
Mi
3
Micedrives
525i Sedan -04
Haha, sant. Men det kanske inte skulle skilja så mycket ändå.
Även Skåningar snusar ;)

Någon? Anyone? :)
ch
76
chestor
BMW M5 e60 -05
Eller till Stockholm i Solna

En gång BMW alltid BMW
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
NickeZ28 : hahaha bra sagt :D bodde i Malmö tidigare, tar bara 10.45 upp hit ;)
Ni
33
NickeZ28
E61 520d Touring -08
Camaro Z28 -95
Jag hade åkt direkt.. är väl E4 hela vägen? på med farthållaren bara..

få spendera lite kvalitetstid med bilen.. mumma..

N
Mi
3
Micedrives
525i Sedan -04
Jag tackar för alla svar, men jag önskar enbart tips på någon i närheten av Malmö.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Jepp! E4 raka vägen bara :) gå som hejsan, luta sig tillbaka i bimmern med farthållaren på ;) sen på tillbakavägen äre bara å pumpa högsta på aux ;)
52
74
5284EVER
525iA M-sport -2006
Hej. Jag ska berätta hur det gick för mig. Köpte kabeln på Ebay, installerade den själv, vilket var mycket enkelt! Tog väl ca 15 min. Finns bra filmer på Youtube hur man går tillväga. Sen skulle ju då bilen "bara" uppdateras.... Lämnade den till en kille här som bara håller på med Bmw dagligen och är mycket kompetent! Han informerade om att på vissa äldre bilar hade det hänt att huvudenheten lägger av när man uppdaterar och då är det bara att byta ut den. Detta hade jag faktiskt läst om på olika forum innan. Men han trodde inte min 06:a skulle beröras av detta problem. Men jodå!! Efter uppdateringen fungerade allt bra i 1 dag. Sen dog allt! Tillbaka med bilen och han uppdaterade mer och felsökte, sen fungerade det i 1 dag till för att sen lägga av helt! Det var bara att inhandla en ny huvudenhet på Bmw för ca 8000:- och byta. Sura pengar! Men nu har jag iaf en fungerande Aux. :)
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Hade ja fått gjort de åt dig så hade de aldrig hänt eftersom en uppdatering sv. mjukvaran inte är nödvändig ;)
Ja
9
Janneljus
530i -06 Touring
Hur gick det för dig Sahi?

Någon som testat Fiscon?
sa
144
sahi
435d GC -beställd
Hej Janne,

sorry för sent svar. Har helt glömt tråden.

Jag har faktiskt ännu inte fått tummen ur och monterat in prylarna. Jag har bara fixat allt kablage mellan stereon - parroten - bilens kablage och sett att den funkar.

Sahi
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.