|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Vad är rimligt pris att betala för en 320d touring -10 med 184hk? Manuell, Adv, comfort och dynamic paket samt dragkrok? 9000mil | |
| 180' +-10' | |
| Vad brukar serviceintervallerna ligga på om man kör 16mil om dagen till jobb? 2000? 2500? 3000? 4000mil? | |
|
2500-3000 ------- //Lövet |
|
| Snarare minst 3000-3500. Det är intervallet för oljeservice på min 320i -10. En diesel borde ha ännu längre intervall om du dessutom kör 16 mil per dag. | |
| Kan vem som helst nollställa datorn? | |
| Är hifi systemet bra ljud eller är den bara ok? Är larm med i något paket eller är det extra tillval? Kan man lyssna på iphone spotify med usb uttaget i bilen? Eller är det aux in sladd som gäller? | |
|
Räkna med service mellan 2500-3000mil. Hade en som jag pendlade 14 mil per dag i. Hifiljudet är bättre än standard men inte fantastiskt. Skall du lyssna på Spotify är det AUX som gäller, jag tror inte audio streaming finns till E9X ens till den utökade blåtanden. USB funkar bara att lyssna på MP3. |
|
| Tack för svar. Det enda som förbryllar mig nu är serviceindikatorn. Kan vilken verkstad eller person nollställa eller måste man åka till bmw? Senast servad vid 6000mil men han säger nästa är vid 10000mil. | |
|
Tbang, du verkar ju kunna skriva! Men kolla här.. Länk |
|
| Du måste inte åka till bmw för att nollställa indikatorn. Det ingår i själva sericeprogrammet att den nollställs, så kan verkstaden ta i mot bilen och serva den så kan dom även nolställa den så att säga. | |
| Helt förvirrad, bilens service bestäms av bilens dator, men vem som helst kan nollställa den? Då kan man ju köra 2000mil och då börjar servicelampan lysa. Sedan nollställa och lägga ut bilen till försäljning. Sedan står det ytterliggare 2000mil till nästa service och då blir hela systemet fel ju. Eller detta är inte möjligt? | |
|
Indikatorn är till för att visa när service bör göras som senast, väljer du att lämna in bilen innan datorn själv säger till så spelar det ingen roll, när den sedan nollställs igen så börjar den bara räkna om på intervallen igen. Datorn i bilen registrerar körsättet på bilen. Så intervallen är olika beroende på vem och hur bilen körs. Många kallstarter och korta stäckor gör att intervallen kortas ner snabbare än för den som kör långa sträckor. Förstår jag dig rätt? eller är det någonting annat du tänker på ang detta? |
|
|
Jag menar att man kan fuska med servicen. Bmw vill ju såklart att man ska serva efter så kort tid som möjligt. Då tjänar de mer pengar. Men man kan ju själv förlänga intervallen om man vill ju? Låt oss säga att man servar vart 3000mil de 6000 första. Sedan när man kör till 7000mil så nollställer man så visar förmodligen indikatorn till 10000mil till nästa service. Alltså har man förlängt om man kanske säljer vid 8000-9000mil så ser det bra ut plus att det är en 1000-2000mil till mästa service för nästa ägare. Bilen mår ju inte bra på det här sättet men det är själva lureriet vid försäljning som lockar oseriösa säljare. Själv tror jag inte att oljan mår så bra mer än 2000mil, max 3000mil. |
|
| Det är då bra att kunna ta en titt i serviceboken, och är den servad på ett seriöst ställe har dom bilen med i sitt system med.. | |
|
Fuskas kan de alltid göras på nåt sätt. Men ska intervallerna fungera som de är tänkt är de ju bra om ägaren följer dom också. Förlänger man intervallerna och struntar i att lämna in den senast när bilen säger till är man inte en seriös bilägare. Hoppar man över de objektet och väntar på nästa. Du ser ju ganska snabbt i boken om den blivit servad som tänkt. Är de en lågmilare ska de inte gå längre än 2 år mellan tillfällena oavsett vad datorn säger. |
|
| Glöm inte att E9X har mer än bara oljeservice. Min 320d var även inne på byte av bromsvätska samt en annan service då en större genomgång gjordes av bilen (utan att oljan byttes). Som redan nämnts, kolla vad som står i serviceboken! | |
| Objektet jag är intresserad av, är servad vid 3000mil och 6000mil i aug 2012. Idag har den rullat ca 8600mil men nästa service är vid 10000 enligt ägaren. Kan han ha nollställt? De två första var ju fria service. Bilen är under 3år gammal. | |
| Enligt mig är det svårt att avgöra om man är oseriös när det är konditionsbaserad service och ett så enkelt datorsystem som man kan fuska igenom. | |
|
Du kan vara lugn, det är helt i sin ordning. Bilen har ju hunnit rulla en hel del med tanke på ålder vilket innebär att den rullat långa sträckor åt gången, då tickar den ner långsamt. Precis som Kristoffer säger visar även datorn andra typer av servicepunkter i andra menyer med annat datum/milantal. Som sagt, han har inte nollställt någonting i efterhand. |
|
| Tack då blir det affär i veckan! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.