|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Stora breda däck, snyggare men blir frånkörd av dem med lika bil och smala däck. På standardbilar märks det faktiskt märkbar skillnad! | |
|
När jag bytte till s-däck 19" (275bak, 245fram) på min förra 325i e90 kändes det som att 30-40hk bara försvan! Överbreda däck är totalt värdelöst på motorsvaga bilar. |
|
|
Klart det tar lite mer på krafterna i sprinten, men jag snackar om när du väl är uppe i fart så spelar det ingen roll om det är en 320 eller 335, du tar kurvan i samma hastighet. Köra som ett svin kan jag göra när jag känner för det i en situation där bara jag kan komma att lida av det, men det är inte en förutsättning för att lyckas generera sidokrafter som medför släpp på bakhjulen. 235 på framhjulen är precis vad jag önskar att jag hade. -Tihe Suryoye- |
|
|
Man har "bevisligen" roligast med smala däck... ;) Länk |
|
| Haha, ja den där filmen är rätt bra! Mr. Harris hade nog lyckats ha rätt roligt med en 2 liters sugis på de däcken också. Men det går ju inte snabbt och det är inte snyggt. Vore kul att testa att åka smalast möjliga däck någon gång. Min bil med 225 vinterdäck är inte kul med DSC ikopplat då man konstant blir strypt vid acceleration. DSC av är ganska kul stundtals men väldigt jobbigt i längden. | |
|
Räknas min 550 som standardbil ? Jag har 225 på vinterdäck och 235 på sommardäck men letar däck och fälg för 275 bak 235 fram. Det ser snyggare ut helt enkelt och jag spinner faktiskt loss på sommardäcken vid kickdown full gas på både 1:an stillastående och 2:an från 3:an om man kör t ex i 70 och trycker pedalen i botten. Jag hade köpt ett par 19" på blocket men säljaren hörde av sig efter att jag sagt ja och han skulle skicka de, att han sålt de ändå till en annan. Suck så bara att leta vidare. Har någon några fina 19" BMW org till E61 så är det av intresse. 8.5" fram 9.5" bak |
|
| Mina nya fina knappt oanvända (200 mil) 403M 19" M-Sport till F31an kan jag tänka mig sälja då jag gärna vill ha 20-tummare på 10" resp. 12" bak. Ska ha 465-däck bak tänkte jag :p haha skämt åsido, passar dom så säljer jag dom gärna då jag faktiskt vill ha 20-tummare | |
Verdi |
Finns väl en gräns där bredare däck ger sämre fäste också? Trycket per kvadratcentimeter mot underlaget minskar ju och är det då ojämnheter i vägbanan så att inte hela däcket ligger mot underlaget så får man sämre fäste. Tycker det är trist med allt förakt mot 20d-motorn som ju verkligen inte är så slö som alla här vill ha den till. När jag skulle köpa min första bil funderade jag på en BMW 328i E36 som då var toppmodellen (förutom M3) och hade "stora sexan" på magnifika 193hk. Nu ligger 320d på 184hk och har mycket mer av den kraften tillgänglig till vardags. Dessutom är moderna bilar tyngre och behöver mer fäste. Det här med blinkande antispinnlampa på vinterdäck har väldigt lite med motorn vs bredd på däck att göra. En bekant har det problemet på en 118d och jag hade det på min förra 320d. Hade 225:or på min. |
| Att antispinnlampan blinkar på moderna bilar har ju endast med gummibandningen att göra, absolut inget förakt mot 20d motorn jag vet själv att de går att få ordentligt med fart i den. | |
| Tack för alla svaren. Hade inte en aning om att det hade med utseendet att göra. Blir nog 205 eller 225 nästa gång. | |
| Kör med 225 fram och 245 bak nu. Mycket nöjd | |
|
Även om de knappt hör ämnet måste jag bara tipsa om följande video där dom sätter så smala däck som möjligt på en C63 AMG. Länk Ser riktigt skoj ut även om de inte hör hemma på vanlig väg. |
|
| Jag utnämner mig härmed till dagens saftskalle som inte ens orkade skrolla igenom andra sidan... | |
| Haha, "saftskalle" klockrent! | |
|
Någon som självmant ställer sig i skamvrån ;-) Ha deT |
|
|
Kan väl inflika i denna tråd att jag tycker det är ungefär 1100% roligare med bredare däck.. Min gamla 735:a går som "strykjärnet" i kurvor och rondeller(235/45-17 fram och 255/40-17 bak)... Finns inga tendenser till vare sig överstyrning eller understyrning när jag "drar på" med pråmen i en läcker kurvkombination eller rondell :) , flyter fram på ett nästan magiskt sätt. Bromsar betydligt bättre också. På vintern kör jag med 195/65-15! så ni förstår nog vilken lättnad det blir när sommarsulorna kommer på ;) Går betydligt stabilare efter landsvägen också(men det kan ha och göra med några "smärre justeringar" i framvagnen ;)) Mvh Janne. |
|
Verdi |
Orättvist att jämföra sommardäck med vinterdäck iofs... |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Min spinner för ofta med för smala däck. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Verdi: Jo, visst var det exemplet inte rättvist (annan gummiblandning, dubb etc :)), men det var bara för att belysa lättnaden av att byta till sommarhjulen :) Jag har även en 523:a som har sommarhjul 205/65-15 och visst finns det grepp och känsla i dessa också, men inte i närheten av greppet i 735:an. Mvh Janne. |
|
|
Haha, jag kör med 255 bak på 1:an! :-) Onödigt? -Javisst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.