|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| 2dl skillnad mellan 335i och 320d? Eller hur! Kör dom på samna sätt och det kommer skilja minst 4dl. | |
| Ja, jag körde dem på samma sätt. Till och från jobbet på samma vägar. | |
| Min 335 drog dubbelt så mycket som min 320d. 0.55 mot 1.1 | |
|
320d drog 0,83, medan 335i drar 1,06 vid samma körning. Självklart kan man öka på förbrukningen rejält om man kör 335:an som man borde, men i pendling till och från jobbet, med stor del stadstrafik, brukar jag köra lugnt. Vilken årsmodell av 335i hade du? Jag hade en 330i E90 förut och till min förvåning är 335i F30 betydligt snålare. |
|
|
BMW verkar ha gjort något med 335 motorn på de nyare modellerna. Har läst en del på bimmerpost om X3 35i ägare vars bilar blir riktigt snåla på landsvägen och i konstant fart. Fast 0,83 för en 320d låter tokigt, jag kom som mest upp i 0,64 mätt vid pump med min och då var större delen av cykeln stadskörning i Köpenhamn. |
|
| 8.3 för 320d tyder på nått fel. Inte ens autobahn körning kom ja upp över 7.0. | |
|
Vid Autobahnkörning drar mina bensinare klart mindre än den förbrukning jag har till och från jobbet, så det är inte något konstigt att även en 320d drar mer vid min till- och från-jobbet pendling. Jag hade en 118d som lånebil en dag när min 335i var på Novation för mjukvaruuppdatering och den drog strax över 0,7 vid samma körning enligt färddatorn. Att dieselmotorer drar mindre är självklart, men jag har ofta förvånats över att jag aldrig kommer ner i de siffror som ofta framförs. Det hänger naturligtvis ihop med körstil. |
|
|
Märkbart höga siffror du nämner. Min färddator står just nu på 0,47. Då är det såklart mycket landsvägskörning. Har aldrig lyckats med dom siffrorna med en bensin oavsett modell. Vridet i diesel gör att man behöver blasta motorn väldigt lite jämfört med motsvarande bensin. Sen kan jag hålla med om att en dieselfyra kanske inte är det behagligaste alternativet. När man står på tomgång vibrerar det en hel del och låter inte speciellt roligt, men väl med lite varv och fart så fungerar det bra. Är riktigt nöjd med min. Valde bort dieselsexan pga "en bra deal" annars är det de självklara valet när det gäller diesel. Men man kommer inte ifrån att en varvande bensinsexa slår de mesta på fingarna. |
|
|
Jag har en andelsstuga i Härjedalen. Det är 52 mil dit. Jag har ännu inte kört sträckan med min F30, men körde den många gånger med min 330i E90. Den drog strax under 0,90 vid dessa turer, då jag brukade hålla en snittfart på 110 km/h, vilket naturligtvis krävde en klart högre marschfart i de flesta lägen. Vid ett tillfälle lånade jag en 320d E91 för att få med lite extra prylar. Den drog då 0,72, trots att snittfarten var lite lägre än vad jag brukade hålla med min 330i. Förbrukning styrs väldigt mycket av hur man kör och jag kör nog ovanligt aggressivt, därav mina förbrukningssiffror. |
|
|
Antingen fel på bilen eller ditt högerben. Min nuvarande 118d är omöjligt att få över 0.6 blandad körning. |
|
|
Du får väl låna ut din 118d så att jag kan få upp förbrukningen till lite anständiga nivåer :-) Skämt åsido, men jag har aldrig fått en bil att dra under 0,6, oavsett vilket drivmedel den går på och jag har provat rätt många bilar. |
|
| Då kan vi nog konstatera att de är du som har ett speciell körstil :-) | |
| Så är det nog, men upprinnelsen var skillnaden i förbrukning mellan olika alternativ och självklart ger en gynnsammare körstil även en sänkning av förbrukningen hos en 335i eller annan bensinare. Möjligen är det så att dieseln gynnas mer av en försiktig körstil, men det är inte självklart. | |
|
Upplever det snarare tvärtom. Intressant tråd de här... |
|
|
Jag kör "hårdast" med 118d av alla mina minst 100 bilar jag har ägt. Pig och extremt snål bil, men inte så rymlig eller vacker. Nästa vecka hämtar jag min 730d -11 från Munchen:-) Vi får se hur mycket den slickar i sig på 150mil autobahn/motorväg. |
|
Verdi |
Snackade med en taxichaffis om bensin vs diesel och han sa att hans förra dieseltaxi var mindre känslig för typ av körning än hans nuvarande gas/bensin-bil. Men det kanske var mer skillnad stad vs landsväg och inte så mycket hur tung högerfot man har. Har dock för mig att en bensinturbo är mest känslig för hur tung högerdoja man har så det låter konstigt att just 335i skulle vara så snål relativt sett. |
| Nu har ju merparten av all min körning med F30:n varit i vinterväglag, eftersom jag fick den i höstas. Förbrukningen stiger kanske nu när jag bytt till sommardäck och kan börja gasa på allvar. | |
| Kan bara jämföra med min nuvarande 328 n20 då skiljer de mellan 1,8-2 dl milen oavsett körning min senaste e90 var en 320d 184hk. blir intemånga kronor på ett år om man kör 2000mil. | |
|
Om två motorer har exakt samma verkningsgrad kommer motorn med mer effekt att dra mer bränsle när effekten utnyttjas. Körs de på exakt samma sätt kommer de däremot att dra lika mycket. För några år sedan var jag och körde på Gelleråsen med min 330i E90. Det regnade kraftigt, vilket gjorde att förutsättningarna mellan olika bilar jämnades ut en hel del. En förare hade en Skoda Fabia med en dieselmotor på kanske 120 -130 hk, dvs ungefär hälften av vad min 330i presterade. Hans förbrukning låg då på ungefär hälften av min, vilket inte är så förvånande då motorn ger ungefär hälften så stor effekt. Nu är skillnaden i förbrukning större än så, för jag kunde inte hålla gasen nere lika länge som han (eftersom min bil nådde högre farter och därmed behövde bromsas tidigare). |
|
|
Ler lite i smyg åt jämförelsen mellan en 335i och en 320d. Man lär väl ändå jämföra en 320i mot en 320d för att komma fram till nåt vettigt eller? Var precis i BMW-land och hämtade hem min "nya" 335d och såg inte röken av vare sig motorvibrationer, traktorkaraktär eller trötthet vid höga varv :-) Hade väl däremot svårt att få ner bränsleförbrukningen till fabrikssiffror... den hade en förmåga att gärna vilja gå 200+ på Autobahn :-P //Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.