|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
-Har läst i några trådar om dieselpumpshaverier som kostar 64000kr att laga, -partikelfilter 15000kr....... -jag har en 325d -07:a 19900 mil, som går som en dröm, och jag funderar på att byta upp mig till en nyare, -helst en diesel då jag tycker den går mycket bättre än en bensinare, men när man läser såna trådar undrar jag om man vågar köpa en diesel igen... -finns det nån anledning till oro? eller bör man satsa på en bensinare istället? | |
| Köp en lågmilare med maskinskadeförsäkring så är du ju säker ett tag iaf (har en till salu) | |
|
-Ja det är väl enda sättet.... |
|
|
Nä men allvarligt talat, en diesles livslängd är beroende på många saker. Körstil (kort/långkörningar) varmkörning, trimning, service, körstil, dieselkvalitet (fuldiesel mm) användande av tillsaster i samband med tankning, mm mm... Går alltid att köpa grisen i säcken. Är man ex orolig för att högtryckpumpen skall rasa som är en stor kostnad så kan man ju alltid byta högtryckspumpen innan den går sönder och drar med sig massa annat jobb och komponenter, turbon kan man öka livslängden på genom att varmköra, byta olja oftare än föreskrivet och låta motorn gå lite på tomgång efter att man kört hårt. Partikelfilter är vad jag vet ingen problem längre, men rätta mig om jag har fel? möjligen att livslängden förkortas vid trimning samt användande av fel/dålig diesel och ev vid mycket kortkörningar. |
|
|
Med tanke på hur många dieslar BMW sålt sedan 2006 när de nyare motorerna kom och att det endast finns EN bil som det skrivits om (som det dessutom inte gjorts någon ytterligare koll på vad gäller historik och service) så skulle jag inte vara det minsta rädd för en nyare diesel (2007-2012). Under förutsättning att man kollar upp bilens historik ordentligt och inte köper en mätarfifflad bil. |
|
|
-Jaså, är det bara 1 bil som råkat ut för detta -som det har skrivits om? -Hur kan du veta det? -I så fall är det ju lugnt, om man håller sig till svensksålda bilar med känd historik ! |
|
|
spelepojk, sök själv så ser du väl hur många bilar du hittar på forumet som råkat ut för detta. Ibland kan det ju stå om ett problem i flera trådar men hänvisas tillbaka till en enda. Sen är en importbil med känd historik lika säker som en svensksåld med känd historik. Inget direkt magiskt med att en bil har rullat sina mil i Sverige, så länge man jämför motsvarande bilar. |
|
|
Precis, just kostnaden 64000kr rör ETT fall där det sannolikt berodde på en feltankning då en tidigare ägare tankat bensin i dieselbilen...det blir så otroligt lött en höna av en fjäder ibland :-) Det finns en del problem även med de nyare direktinsprutade bensinarna om man söker lite på forumet så de är inte heller skottsäkra. Om du är spekulant på en diesel skulle jag snarare kika efter huggande koppling eller trimmning som verkar betydligt mer vanligt... |
|
|
Har kört dieselbilar i 14 år nu (VAG, Volvo och BMW). Kör typ 4000 mil/år Finns bara positiva erfarenheter, motorerna har gått många problemfria mil. Inte en chans att jag skulle återgå till en trist bensinare igen, dieseln har överlägsna egenskaper. Den senaste dieseln är min nuvarande F31:a, den absolut bästa dieseln jag någonsin kört. BMW:s dieslar måste vara typ världens bästa persondiesel. Enorm kraft från superlåga varv till höga varvtal, detta utan någon turbokick. Typ som en V8, fast mycket bättre :-) |
|
|
-Det är gôtt att höra! -Då ska jag nog fortsätta med diesel jag med! -Jag tycker att mina 197 dieselhästar och 400nm är mycket kraftfullare än 231hk och 300nm som jag hade i min förra bil = 530i |
|
| Fakta är ju att den motor som sitter i 530i är kraftfullare än den som sitter i 325d, men man kan missta sig på grund av turbolag, märklig effektkurva hos dieseln och utväxlingar i lådan. | |
|
-Jo, det är säkert så att bensinaren är starkare -om man "tokvarvar" motorn, -då kommer alla hästarna på en gång, -men det är ju mer praktiskt att ha "V8-vrid" redan vid 1500 varv! |
|
| Tycker du ska provköra och välja själv ,säger som Sjöblom fast ja tror inte ja någonsin kommer köra diesel igen iaf ingen fyra!! har averkat 3st e90 dieslar och att sätta sig i en bensinare igen de var ren njutning, tyst,ljämn gång och den sportiga körkänslan på vardagsbilen kom tillbaka, räcker gott med en 320i idag ,gott om kraft och låg förbrukning. som sagt provkör ,ang kvalite så är dieslarna 100! . | |
| spelepojk, man behöver absolut inte "tokvarva" 3-liters bensinaren för att få den att prestera bättre än dieseln. | |
|
Jag håller med sjOblom till 100% , jag skulle aldrig gå över till bensin igen. Karaktären i dagens dieslar är underbar jämfört med bensinarna tycker jag men det är ju upp till var och en att inse. //Strandsro |
|
|
-Ja, bensinarna har ju en mycket tystare o jämnare gång och "motorsång" än en diesel..... -men jag upplevde ändå ändå när jag provkörde en 325 coupe -08:a bensinare att det inte hände mycket förrän jag varvade ordentligt,- precis som min gamla 530i 02:a. -Men om man har en 335:a som du, nockenwelle -då har man ju både vrid och hästar! |
|
| Instämmer ang diesel. Dock är dieselsexan klart skönare att köra än de dieselfyror från VAG vi har haft innan. Har inte haft en dieselfyra från BMW så kan tyvärr inte jämföra där. | |
|
Vad menar du med att varva ordentligt? Jag hade en 330i E90 förut, den behövde aldrig tokvarvas för att accelerera bra. Vid t ex 4000 rpm drog gav den rejäl skjuts och har man problem med att låta varvräknaren peka på 4000-5000 rpm så säger det nog mer om en själv en om bilen. |
|
|
Ok, det är nog lite bättre drag i 330 e90 än 325 e90 och 530 e39 också! |
|
|
För min del finns det inget att jämföra mot bmw:s bensinsexor dom är helt underbara att köra,har själv en 320d och den hör hör hemma på åkern bland andra traktorer,så den är med andra ord till salu,blir attt satsa på en bensinsexa igen trist att man måste gå så höht i effekt bara för att få en sexa,eller rättare sagt så mycket pengar,det är ju trots allt en förbrukningsvara. |
|
| Jag hade en 320d F31 som hyrbil tre dagar och kontrasten på alla plan var stor mot min 335i F30. Dieseln lät både högt och illa, vilket gjorde att premiumkänslan gick förlorad. Förvånande nog var den inte heller så väldigt mycket snålare. Två deciliter per mil är en fjuttig skillnad för att få den gångkultur, den flexibilitet och de prestanda som den stora bensinsexan ger. Tyvärr skiljer det en hel del i inköpspris mellan bilarna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.