AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.544

Sommardäcket: Michelin pilot super sport

Sida 2 av 2
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Craile: Lol @ vridet. Iaf, har du en F30 så ska det vara 255/35 på 19". Det har jag på mina original 403M. 255/30 hade jag på E90n..
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Nej det handlar inte om att få ner fästet!
Det handlar om att det sliter grymt mycket däck med vridet i dieslarna så dom rekommenderade ett bra däck som tål lite påfrestning.
Och 255 ska man ju bara ha på 9,5" breda 19" ;-)

nu
63
nuser
325i aut. E90 (N53) -09
Motormännen har gjort två tester av sommardäck i år. En för 15" och en för 17" däck. De testar väghållning, spårning broms, ljudnivå inuti och utanför bilen. Alla tester utförs både vått och torrt. Se om du kan få tag i den. De har testat 16 olika 17" däck.

.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Däcktestlänkar Motor:

Länk

Länk

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
BMW OEM för F3x är 255/35-19 på 8,5" bred fälg, att du nu kör 255/30-19 på 9,5" är så fel som det kan bli; för det första är profilen för redan låg och för det andra så är din fälg för bred för däcket vilket gör att det stretchas och du tappar ytterligare lite i profilhöjd. 265/30 hade funkat bättre. Inte ett rätt med andra ord.

Dom har lyckats tuta i dig fel profil och ett prestanda däck du hade klarat dig utan men som du köpt bara för att du trott att du måste ha det till din monsterstarka 320d. Däcket är bra, men profilen som rekommenderats är fel så jag tycker du borde gå dit och klaga. Din trippmätare och allt relaterat till den såsom servicebehov, bensinförbrukning, miltal kommer vara felaktigt.

-Tihe Suryoye-
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Instämmer med Vitoco. Du behöver knappast PSS till 320d pga vridmomentet och ang. bredden på däcket och fälgen så är det också galet. Jag har 265 är det rekomenderade till 9,5", mindre är inget vidare. Personligen har jag PSS 275 bak till mina 9,5".
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
edit (efterfrågar fortf. denna funktion): ta bort "jag har" före "265" i mitt inlägg..
Cr
1.095
Craile
Har inte i huvudet den exakta profilen. Men har för mig att det var 255/30 men kan vart 255/35 eller nåt annat. Var ju inte det det gällde!!! Så sluta häng upp dig på detaljer. Euromaster valde en dimension som passar till min bil för den fälgen. Så det ska nog bli rätt. Sen lägger jag inte på minnet den exakta profilen då det inte intresserar mig ett skit. Bara det passar och blir snyggt. :-)

Och monsterstark.... Ja tyvärr så räcker det med en 118d med sina hästar och vrid för att ÄTA bakdäck. Tyvärr gör BMW dieslarna det.
SÅ därför jag ville ha däck som klara påfrestningarna bättre iaf.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Din däckhandlare har pratat i nattmössan. Om du jämför en 320d F31 med en 328i F31 så har dieseln något högre vridmoment, men det är på vevaxeln och när momentet passerar genom växellåda och slutväxel förändras det kraftigt. Hos båda bilarna blir maximala hjulmomentet ganska exakt 5000 Nm på drivhjulen, när man kör ettans växel. Skillnaden mellan dem är så liten att det skiljer mer mellan två exemplar av samma modell. Använder man högre växel sjunker momentet påtagligt. På treans växel blir det maximala drivhjulsmomentet ungefär 1700 Nm för 320d och 1800 Nm för 328i, vilket i bägge fallen bara är drygt en tredjedel av drivhjulsmomentet vid körning på ettans växel. Siffrorna jag här beräknat bygger på manuell växellåda.
Således spelar det mycket större roll vilken växel man kör på än motorns maximala vridmoment. Nu kan man i och för sig tänka sig att dieseln oftare måste köras på låg växel, eftersom den har kortare register. Därtill har den lynnigare respons på gaspådrag, vilket kan göra att föraren belastar däcken mer än avsätt (men det är en följd av dieselns usla vrid på låga varv, inte dess höga vrid på mellanvarv).
Hur snabbt däcken slits handlar mycket mer om förarens körstil än om motorns vridmoment. Dessutom vore lösningen knappast Michelin Pilot Super Sport, som är ett däck som optimerats för grepp och köregenskaper. Att Michelin är duktiga att göra däck som är hållbara är ingen nyhet, men om hållbarhet är prioriterat finns det andra däck i deras sortiment som är bättre val.
För övrigt har vi en 118d i familjen och den har fortfarande kvar de originalmonterade däcken, som inte uppvisat något anmärkningsvärt slitage efter snart fyra år.
Cr
1.095
Craile
Då har inte den 118d rullat långt. Eller så körs den grymt lugnt.
Morsans 118 d bytte dom däck på ibak efter 1,5 säsong. Då var däckena nere på klacken. Men kan varit dåliga däck oxå...

Och självklart så spelar vridet roll. Det är ju vridet som ger dom korta snabba accelerationerna som således gör att det slits däck.
En 328 har ju inte alls det draget som en 320d i tex stadstrafik. 328 måste man ju varva på lite mer för att få draget. Och det gör man ju knappast i stan.
Draget kommer ju mycket fortare i en diesel oxå vilket frestar på däcken en hel del. E ju lite ketchup effekt på dieslarna.
No
5.161
Nockenwelle
Nej, det är inte vridet som ger dom korta snabba accelerationerna. Var har du fått det ifrån?
En 328i har lika bra eller bättre drag än en 320d i alla lägen, även i stadstrafik. Kör du på samma växel i båda bilarna ger 328i lika mycket eller mer kraft än 320d.
Cr
1.095
Craile
Nu har jag inte kört dagens 328. Men en E90 330 hänger inte med i acc i början mot min 320dA iaf.
Men det kan ju vara annat i nya motorerna.
Draget tvivlar jag inte på.

Då får du gärna förklara vad som gör dom snabba accen på lägre varv i bilen?
För det är inte antalet hästar iaf. För 320i har samma hästar med står still jämfört med dieseln!
No
5.161
Nockenwelle
Hur har du testat 320d mot 330i?

Vad som gör acc på lägre varv? Det är alltid effekten som ger accelerationen, men självklart den effekt som kan utvecklas på de varvtal man för ögonblicket kör på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.