|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag ska köpa nya däck, förr har jag kört på michelin pilot ps2, men dom tillverkas inte längre. De som finns är... 1. "Michelin pilot sport cup" vilket ju är ett race/ bandäck, så det går bort för mig. 2. "Michelin pilot super sport" Det jag undrar är om någon vet om det är ett sportigare däck än ps2, dvs. Bör jag räkna med sämre slitage-egenskaper/ livslängd jämfört med ps2? Jag är ute efter ett "standarddäck" som håller sina mil, likt ps2. Gäller det för pilot super sport? | |
| PSS skall vara ersättaren för PS2 och ha samma eller bättre egenskaper. Sedan har du PS3 och Pilot sport som är lite "sämre däck". | |
| Ofta håller faktiskt billigare däck med sämre grepp längre då de kan använda hårdare gummiblandningar. Inget att rekommendera dock. | |
|
Ja det vet jag, men jag vill inte ha några trädäck ;-) typ ling-long-ploj. Det jag egentligen undrar är väl om pilot super sport är ett sport/race däck som då antagligen är mjukare och har sämre livslängd. Jag tycker att det låter så på namnet "pilot super sport" men det kanske bara är ett dåligt antgande av mig??? |
|
| Nej då. Det är en High performance däck motsvarande PS2! | |
| Förlåt UHP ultra High performance däck. Men vill du ha hållbarhet före grepp skulle jag tagit PS3. Detta däck skall ha något bättre grepp än PS2 och gjort helt för gata. | |
| Ok, då låter det som jag får slå till =) | |
| Länk | |
| Aha, jag hittar dock inte ps3 i min dimension i bak 255/30-19. | |
|
Jag diskuterade dessa däck med michelin förra månaden... PS2 ersätts av 2 däck, PS3 och Supersport. PS3 är något lite mer snällt än PS2 och med bättre grepp i regn. Supersport är ett rent racedäck och rekommenderas inte som vardagsdäck, utan marknadsförs till rena sportbilar. Jag valde PS3 till min 130. Använder du bilen även till vardags, typ jobbpendling så är nog PS3 däcket för dej också. Finsn det inet i din dimension så kolla på Conti sportcontact, det vore mitt andrahandsval. /Jonas |
|
|
azkikr, menar du att supersport är ett rent racedäck?? Sport cup är ju ett rent racedäck eller bandäck rent av... Och ps3 finns inte i min dimension. |
|
|
Bytte ut RFT-däcken på min gamla e90 för ett år sedan och hade just den dimensionen på bakdäcken (modell 199), efter en liten marknadsundersökning kom jag fram till att Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 (obs. 2) var rätt köp. Riktigt nöjd med dom, helt klart värt att kolla upp. -Tihe Suryoye- |
|
|
Däck är ju alltid kompromisser mellan olika egenskaper. PS2 var ju testvinnare under många år och det enda område det ofta fick lite sämre betyg i var våtegenskaperna. Med PS3 har våtegenskaperna blivit bättre men det till bekostnad av något sämre torregenskaper. Med PSS gick man åt andra hållet och förfinade PS2's torregenskaper ytterligare vilket också ledde till än sämre våtegenskaper. PS3 har ju inte gjort samma fina resultat i de olika däcktesterna utan hamnar oftast strax under pallplatserna. Dom finns inte heller i lika extrema dimensioner som PS2. Så kör man men breda/låga däck men ändå vill ha ett mer vardagligt däck så finns det nog bättre alternativ hos andra tillverkare. ___ //Ulf |
|
| Programmer, bra sammanfattning! | |
| Precis som Uffe säger och det var därför jag valde Goodyear; väldigt bra egenskaper all-round. | |
|
Pjotor1: Hum... menade nog "renodlat sportdäck" inte "racedäck"... /Jonas |
|
|
Då tycker vi likadant Vitoco! Funderade mellan PS3 och asimetric 2 och efter lite googlande kom jag fram att goodyear däck stor högre på pall. Jag skiftade däck idag efter jobbet så kan inte lämna nån bedömning än. |
|
| Eftersom Michelin Super Sport sitter på alla M-bilar som standardmonterat däck är det hur lugnt som helst att köra med det till vardags. Det har även kortare bromssträcka på vått underlag mot PS2. | |
|
Jag har beställt Super sport på mina nya 19" fälgar. Med 255/30 ibak. Har pratat med 2 av mina bekanta som har dom och varit väldigt nöjda. Speciellt när man har så mycket vrid så passar det väldigt bra fick jag höra. Får min uppsättning 17 april. Så får väl se och bedöma själv sen :-) |
|
|
jag har tidigare hatt PS2 , men slog till på PSS förra sommaren, och det ångrar jag inte. Körde ca 2000 mil på dem innan vintern, och jag har inget negativt att säga om dem. Tysta, bra grepp och med sjyst livslängd. Det var nämligen bra med mönster kvar på dem nu. Enligt info jag fick så ska de tom hälla bättre än PS2. Komforten på mina 265/30/19 blev klart bättre än RFT däcken som satt original. |
|
|
Craile => Ska du ha PSS till din 320d? Isf. har du tagit i så att du spricker om du tror att vridet i din maskin måste ha PSS för att få ner fästet. Speciellt med 255 breda sulor ;) Mvh/ Niclas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.