AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.565

Konstigaste bromsfelet någonsin, oljud som en färja.

Sida 1 av 2
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Bytte bromsar på min E39:a i fredags och efter att ha kört 30 mil har det börjat dåna vänster fram vid lätt bromsning, oljudet kan liknas vid en mindre passagerar-färja som tutar. När jag tittar på bromsskivan kan man se att denna inte slits något alls de 2-3 första centimetrarna av slitytan.

Bromsbeläggen verkar alltså bara nypa åt längre ut på bromsskivan.

Jag har tagit bort all rost på oket, all rost på bromssadeln.....smörjt upp alla ytor där beläggen ligger ann och jag har smörjt upp glidpinnarna. Kolven i oket glider perfekt. Det var inte några fel alls på bromsarna innan jag bytte skivor och belägg.

Vad kan det vara för fel....? Kom gärna med tankar och funderingar.

//Johan

Har du råd att INTE köra Tyskt?
Har du råd att INTE köra 6-cyl?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Gör om gör rätt!

Nej vars, men det är väl inte så mycket att spekulera om. Plocka ner igen och gå igenom allt igen. En vild gissning är att du glömde dra åt en glidpinne eller två. Alt att du fått skit emellan fästet och navet så något spänner snett.
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Tog isär bromsen vänster fram igen och allt verkar vara som det ska.....dock plockade jag inte bort bromssadeln som du pratade om (skit mellan fästet och navet).

Ska plocka ner bromssadeln och kolla imorgon om jag råkat få något skräp emellan.

//Johan

Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Hittade inget fel på bilen så den är inlämnad på verkstad.
Domen kommer senare idag......

//Johan

Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Biltema belägg?
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Orginal bromsskivor och belägg köpt på Bmw i Segeltorp

//Johan

Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Uppdatering från verkstan:
Broms vänster fram ligger ann och sliter snett på bromsskiva.

Det förklarar ju varför bilen konstant lät som en båttuta halva vägen till verkstan i morse (utan att jag bromsade)

//Johan

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Men om allt är rengjort och glider fint förstår jag inte varför bromsen ligger an?
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Har bromvätske byten gjort när de ska? kanske blivit fukt vid kolven och det har ärjat fast/tjärvar.

Vänligen
Mattias
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, kärvande kolv kan det vara. Eller att bromsslangen är slut.
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Kolven går lätt i oket....kan trycka in den hela vägen med bara händerna.

Nu har jag fått tillbaka bilen från verkstan.....de kunde inte heller de hitta något fel. De har plockat ned bromsen vänster fram och konstaterat att det var inget som satt fast.
De var samtidigt inne på att det kan vara bromsslangen som gör att det ligger på, vilket de har rätt i...precis som du sa Anders. Det kan bli fel på bromsslangen så att trycket inte släpper inne i oket.
Det förklarar dock inte varför det sliter snett.

Ska boka tid på Bmw Segeltorp istället....så att det blir fixat...jag måste ju kunna köra.

//Johan

Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Bromsvätska är bytt

//Johan

Kan vara en kant kvar längst ut på bromsskivan som ställer till det när du bytt till nya bromsklossar.
Sliten bromsskiva och nya bromsklossar kan ställa till det.
Föregående klossar som slitits ner skapar en kant på bromsskivans ytter kant och när man byter till nya bromsklossar så tar dom i den yttre kanten och oljud samt vibrationer uppstår.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, jag var lite inne på det som Alex84 talar om, men kanske att hela skivan är ojämnt sliten så att den är tunnare närmre navet.
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Det intressanta är att både skivor och belägg är nya från Bmw.

Hmm....kan det vara att navet som bromsskivan sitter på är skevt???
Sitter navet lite snett så skulle ju beläggen bara slita längst ut på skivan???

//Johan

Pe
85
Periodare
V70 D3 -12
Såld - BMW 520d -08 Touring Man N47 E61
Jag har haft liknande problem. Dock inte på en Bmw.

Men iallafall.

Mitt problem var att bromsarna låg ann. Men när man kollade var allt lätt och fint. Efter lite forskande så upptäckte jag att glidpinnarna var lite slitna och att det fanns ett glapp vilket gjorde att oket fastnade.

Okbyte.... Och byte glipinnar.
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Hmm ok....
Kanske borde satsa på att byta glidpinnar och styrningar till glidpinnarna då. Finns tydligen en rep.sats

//Johan

gO
1.407
gOry
335i Touring
Uppgradera till mässingstyrningar när du ändå håller på de gjorde jag! Finns på millway, ebay osv..
Säker på att du gjorde rent schakten för beläggen ordentligt, dvs där "ankarna" på beläggen går i. Viktigt att de är rent från rostflagor och annat skit och att man kollar efter förslitningar, gropar osv som beläggen kan fastna i. Bifogar en bild på vad jag menar Länk
Jag blästrade mina ok, och jag vet att de finns verkstäder som blästrar just schakten vid service för de är så viktigt att de är rent där.
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Uppdatering:

Bilen har varit hos Bmw....de säger att bromsoket är trasigt.....= 6000kr inkl felsökning.
Min vana trogen höll jag mig tveksam till det och tog hem bilen i stället.

Ställde upp bilen på pallbockar och spännde ögonen i frambromsen några minuter.
Plockade isär bromsarna på både vänster och höger sida och började jämföra.....
Det yttre belägget på vänster broms sitter inte alls som det ska i bromsokshållaren....men flyttar
jag över belägget till högra bromsen så sitter det perfekt.

Tror därför på trasig bromssadel/bromsokhållare.... Beställde ett beg. för 300 kr.....En viss prisskillnad
ma
358
majtii
F36 4-serie
Hur då trasig? På vilket sätt sitter inte belägget som det ska.

Startade precis en annan tråd ang oljud från bromsarna. Inte riktigt samma symptom men kan vara något liknande.
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
När man satt in det yttre belägget i bromsokshållaren så hamnar inte belägget tillräckligt långt in på skivan, man kan säga att en del av beläggets slityta hamnar utanför skivan.

Ska hämta reservdelen idag....återkommer med mer info....

//Johan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.