AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.350

Köpråd: E46 318i - något särskilt med motorn?

Sida 2 av 2
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
@trucker: vidareutveckla gärna varför du tycker N42 är så dålig.

Om det nu är en dålig kedjesträckare som är boven så finns det fler exempel på "skräpmotorer"; s38 tex. Eller?

För att balansera alla negativa kommentarer om N42 måste jag bara tillägga att motorn i min 318 fortfarande spinner fin-fint efter snart 22000 mil och inget annat än rekommenderad service.

Jr
18
Jrocket
318ti Compact-02
Länk

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
grizzly: Vad är problemet med S38?
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
@Kane: S38 är ju en kanonmotor egentligen, men eftersom jag läst på forumet att några fått uppgradera kedjespännaren till en från S50 så måste det ju vara en skräpmotor enligt logiken här?

Det hade varit intressant med en djupare analys om varför N42 kuggar över om det skulle bero på något annat än en svag kedjespännare istället för att avfärda hela motorn som skräp.
En korrekt analys kan istället hjälpa till att förebygga problemen. Att tex lyssna efter kedjerassel och byta spännare innan det kuggar över. Det är ju lika intressant oavsett om man har N42 eller S38 under huven.

Da
6
David-V
318i -03
Min 318i -03 med 15700 mil hoppade på kedjan för någon månad sen. Den gick fint innan men har en övningskörare som gjorde en hel del motorstopp och sen var det kört. Bilen gick sämre men inga motorlampor lös och jag tyckte först den lät från avgassystemet och tänkte att det var nåt med lambdan som gjorde att den var slö.. Sen insåg jag säkert 100 mil senare att oj.. det här var inte bra.

Gjorde först komptest på bmw med avgaskammen och fick 9,9,7,8 bar. Bmw menade då att det borde varit dåligt men jämnt tryck på alla cylindrarna. Summa sumarium så hade ventilerna fått stryk. Ställde sen själv tillbaka avgaskammen med skruvmejsel och en kompis, den var TRE kugg före. Gjorde komptest och fick 11,5bar rakt över alla fyra och alltså hade Bmw fel. En av de större plastbitarna där vid kedjan hade dock gått av så jag bytte sträckarn, plastgrejerna, kedjan, sträckbultar och sen lite packningar och en packbox. Inget lätt jobb och det tog en del tid men motorn funkar fint nu.

Men byt kamkedjesträckaren ni som har de här motorerna. 333:- på bmw och det tar ju bara någon minut o byta. Den nya sträckaren var nog 3-4mm längre än min gamla och mycket hårdare i fjädern redan innan oljan kom till. BYT!
Da
6
David-V
318i -03
Ja det blev lite fel där ovan. När jag gjorde första komptestet i samband med felsökning på bmw så stod alltså avgaskammen fel.
Gy
1
Gyllen03
318i -03
Hej,
Jag har en 318i -03 som nu gått 27500 mil och den rullar på som en klocka i ur och skur året runt. Servar bilen en gång/år. Således upp emot 3000 mil mellan oljebytena. Har haft bilen snart 5 år och i stort sett bara bytt slitdelar såsom bromsar, däck, framruta pga stenskott, 2 tändspolar, bussningar och stag fram, generator och bromsrör och kanske några smågrejer till.

Håller inte på och byter olja stup i kvarten. Det enda jag gör är att täcka för innanför gälarna med svarta pappskivor på vintern för att undvika vevhushaveri.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.