AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.349

Köpråd: E46 318i - något särskilt med motorn?

Sida 1 av 2
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Min gamla arbetshäst 328 E36 är redo för pension, för mycket att fixa helt enkelt. Bor i storstad och vill egentligen inte lägga pengar på bil alls då vi använder den så sällan. Men det behövs ibland och vill inte heller överge BMW och 3 serien. Så tänkte mig en liten blygsam uppdatering till E46.

Hur står sig en 318i från, säg 02-03 runt 15.000 mil? Något särskilt med den motorn att tänka på? Annat än den blir väsentligt slöare än en 328 förstås men det bryr jag mig inte så mycket om...huvudsaken är att den funkar :-)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
En hel del folk som haft otur med den motorn (N42). Är med säkerhet inte BMW's mest skottsäkra....
Sök på nätet, bl.a. här på forumet, så finns en del info.
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Ajdå, är det ett säkrare kort att satsa på 320i då kanske?
Ka
5.697
Kane
Ja, M54-motorn är stabilare.
Visa användare
86
Mavri
X3 2.0 -08
Är det inte överdrivet att folk som inte ens själva har en 318i e46 med n42 motorn. Skriver så mycket skit om den?

Jag har en 318i e46 -05. passerat 16 000 mil precis. Gått klockrent i motor och växellåda. Vanlig service under åren . det enda som jag bytt är en Sensor matta till airbagen i passagerarstolen. Ska dock tillägas att jag är extremt nogrann med byte utav olja/filter/tändstift/brömsvätska. Jag byter olja Höst och Vår oavsett vad bilen gått och vad bilen själv säger. Bilen drar i snitt 0.75 blandad körning under vintertid något mindre sommartid. Billig i drift skatt och försäkring.
Jag rekomenderar denna bil om den är rätt skött precis som alla andra bilar.

Mvh Patrik
Ka
5.697
Kane
Hörru Mavri, vad vet du om det??
Jag har haft en 318i-02, svensksåld, fullservad, där kamkedjan kuggade över före 10k mil.
En annan finns här (vet dock inte miltalet), Länk
Visa användare
86
Mavri
X3 2.0 -08
Okej Hade du bilen sen den var ny ?
Min har gått 16 000 och det har inte varit några som helst problem. Går fint mjukt och tyst. Tycker inte att det känns rätt att avråda någon att köpa den modellen för att man själv haft något problem. Vad fick du betala för det med kamkedjan?
Ka
5.697
Kane
Nej, andra ägare. Bytte motor mot en "bättre begagnad", toppen mådde inte bra efter den överkuggningen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag håller på att byta motor i en sådan osså pga överkuggning.
Dock så har polaren en kund som har en som snurrat över 40.000 mil men enbart en toppackningsbyte vid 35000, jag hade den inne på felsökning vid 27.000 mil.
Det finns en uppgraderar kedjespännare som det rekomenderas att byta till.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
86
Mavri
X3 2.0 -08
Okej men Bmw:s otroligt låånga oljebytes intervaller är inte bra. Tyvär så måste man göra byten emellan om man vill ha en fin motor.
Jag räknar med att ha kvar min bill till över 25 000 mil. Dock har jag en nära vän som har jobbat som bilmek i 20 år så kommer inte ha några kostnader för arbete endast material så jag är inte orolig för den delen heller.
Som sagt jag tycker att bilen är toppen och skulle inte byta mot en 320 även om jag fick.

Kedjespännare kostar väl inte så mycket?

Mvh
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Är det en generell / global uppfattning alltså, att N42 motorn är känslig och det finns risk för överkuggning? Annars är det ju inte helt ovanligt att endast missnöje brukar sprida sig på nätet och det är svårt att få en rättvis statistik då den tysta massan som är nöjda aldrig hörs?
Visa användare
86
Mavri
X3 2.0 -08
M54 motorn är nog samma klass som n42. Finns problem med alla bilar läs bara i forumet. Folk har problem till höger och vänster oavsett motor och bil. Rekommenderar 318i år -02 - 05.
Om det nu är extra problem med kedjespännare så byt den i förebyggande syfte kostar en liten summa.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag håller M54 högt när det kommer till driftsäkerhet och bortsett från frusen vevhusventilation verkar den solid, och även det tror jag hänger ihop med hur man kör och hur ofta man byter olja. Min far har haft två stycken under en längre tid och sträcka, en var import utan kallt klimatpaket men visade inga tendenser på att frysa trots det.

Det är en härlig sexa och jag är väldigt glad i den motorn, men BMW´s fyror gjorde stora framsteg i och med Valvetronic och är långt ifrån den lite trötta (men fortfarande trevliga) motor tidigare fyror var. N42 och framåt har ett gott bottendrag för att vara en fyrcylindrig sugmotor, trevlig karaktär till vardags och är mycket bränslesnåla.

Vill du ha en ekonomisk bil som ändå har helt lagom med kraft är 318i ett bra val, sedan tillför en sexa förstås lite extra men ett par fall av kuggade kedjor på en så vanlig motor som BMW´s fyra hade inte skrämt mig. Det finns ingen modell eller motor som är helt skottsäker.

Fortsätt sikta mot 318i (Årsmodell 02-->) och kontrollera kedjespännaren om du vill känna dig 100% säker är mitt tips. Lycka till med bytet!

//Bjersér
Jag kan hålla med Kane.Hade också en 318-03 10k på mätaren, andra ägaren. Tidigare ägare ett äldre par med service hos Bmw regelbundet. Massa diverse saker fick jag byta gällande motor och dessutom fanns det kvitton på vad tidigare ägarna hade bytt. Så skarpt nej, till den motorn!

Mavri: fattar inte varför man ska behöva serva en bil mellan intervallerna. När man köper en bil så följer man rekommendationerna.
Man förlitar sig på att tillverkarna gjort en motor som sa hålla normalt.eller?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Instämmer. M54 är en bra motor. Byt vevhusventilationen till isolerad (inkl oljesticksröret) och byt olja varje år bara.
Men en N42 är betydligt snålare, särskilt när man inte kör landsväg!

Om det nu finns en uppgraderingsspännare till kedjan på N42 är det ju som med vevhusvent på m54? Dvs byt INNAN något händer.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Hur kan man ens göra en jämförelse med M54 och N42?
Har man öppnat en N42 och sett eländet så förstår man att denna hör till bmws bottenliga.
Jag vågar påstå att skräpmotorn M40 är bättre än N42.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
86
Mavri
X3 2.0 -08
Carlsson77: Eftet 1000 mil är oljan lika lättflytande som vatten. Hur bra smörjer den då?? Sen så tror du att Bmw vill att din bil ska hålla hur länge som helst? De vill så klart att du ska köpa en ny bil efter ett par år. Ingen bil kan må bra av att åka 2500 mil med samma olja! Så om banken rekomenderar dig vissa fonder där du ska placera dina pengar så gör du det? Tänk efter. Ta hand om bilen extra om Du vill att den ska hålla så enkelt är det. .
Härlig metafor banken, fonder. Den biten lärde man sig i skolan. Däremot vet jag inte exakt hur Bmw tekniker konstruerar motorerna och konsekvenserna av oljebyten före och efter intervaller. Svårt men däremot är man inte plöjd att att hänga med fonder.

Visa användare
86
Mavri
X3 2.0 -08
Visst var det? Den personen som i framtiden kommer köpa min bil kommer få ett väldigt fint exemplar. Hur äter man en Elefant? Jo bit för bit.
Vårdar man sin bil och är extra nogrann med underhåll så får man en bil som kommer rulla i många fler mil. Och vad Bmw rekomenderar hur ofta man ska byta olja skiter jag fullständigt i.
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Nåja, "Carlsson77" får gärna följa tillverkarens rekommendationer och det finns säkert många (oväsentliga) metaforer men att t.ex. Audi rekommenderar ett visst serviceintervall har ju orsakat en massa havererade motorer. Dock vill ingen ta ansvar för problemet med katastrofala kostnader för brukaren som följd.

Så sensmoralen blir; använd sunt förnuft och byt olja (billigt) lite oftare så slipper du förmodligen en del (dyrare) problem.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Märkligt, vare gång vi har utbildning om oljor på jobbet ligger utbildarna och skrattar på golvet när frågan "jag behöver bara byta olja efter 3000mil på min bil, bra va?" kommer upp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.