|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Dom alfor jag har haft har kostat ungefär som motsvarande BMW att försäkra, inte billigt men ingen katastrof heller. | |
|
Kollade på LF:s hemsida. Fick vettig premien på en 159 2.4. Då måste premierna på Alforna ha gått ner de senaste åren. Kollade på 156/159:or för en del år sedan och fick hicka på riktigt. Ca 50% dyrare än min 523:a jag hade då. Riktiga män kör en sedan med ringar i grillen och V8. Fjollorna åker Bayersk lastvagn. |
|
|
Precis - De senaste årens Alfor är helt ok driftsmässigt, och det har naturligtvis även försäkringsbolagen tagit fasta på. Kolla gärna på ams beg-bilstester där både 147:an och 159:an klarar sig bra. Rent konstruktions- och driftsmässigt finns det inte någon anledning att springa iväg om någon erbjuder dig en Alfa. Som alla beg-bilar måste man kolla skicket på just det exemplaret dock, och det kan alltid vara svårt när en bil tilltalar ens hjärta så tydligt som en Alfa gör. Och som OT var inne på från början - Jezza har rätt, du kan inte kalla dig en Petrolhead förrän du ägt en Alfa. Punkt! ;) (även om den gode Jeremy kanske inte tänkte på dieseldrivna varianter...) ---- BMW CS #6212 |
|
|
Haha ja tror inte heller den gode Jezza tänkte på dieselmodellen (även om han lovordade E60 535d). Kan starkt rekommendera den nya säsongens avsnitt i Afrika med bl.a. en 850R. Riktigt bra avsnitt och äventyr......lite off-topic där =) Kollade lite på försäkringar och hamnade runt 6 500 - 7 000kr/år för en helförsäkring, dock valde jag lite högre självrisker. Lite dyrare än min nuvarande E90 men helt ok. Funderade lite motorn. Är ju en 5 -cylindrig diesel men tycker den har ett avsevärt större dieselknatter än t.ex. min grannes 530d från 2008. Är det så på dessa dieslar från Alfa? |
|
|
Ja, de dieslarna låter så. Vänta bara tills du hör fyran i 1,9 JTD... :( men de mekaniskt bra - bara lite... rustika. ---- BMW CS #6212 |
|
| Hur går det? B-) | |
|
Jo det går bra, lånade hem bilen idag vid 16,00 =) Fruktansvärt snygg måste jag säga. Bra drag i bilen med 210 dieselhästar, går dock ut över förbrukningen haha snittar väl 0,85 - 0,90 vid något mer inspirerande körning. Går nog att få ner till 0,65 om man tar det lite lugnare. Blir ingen mer körning idag då fotbollen börjar snart.... Har fått mer info och kamremsbyte + service ska göras innan 12 000mil samt att två st nya 19" däck behövs. Är nog inne på sista versen. Blir nog lätt 15 000kr till för storservice + 2st däck. |
|
| Serva får man ju göra förr eller senare oavsett så... Men med det priset har du inga problem att slänga ut det som behövs och ändå kunna känna dig nöjd med affären. | |
|
Pratade med ägaren till en 159 2,4. Han är inte nöjd med förbrukningen på sin, snittar 0,62 l/mil vid motorväg och snäll körning. Kolla att bakfjädrarna är hela, pajar ofta. Riktiga män kör en sedan med ringar i grillen och V8. Fjollorna åker Bayersk lastvagn. |
|
| Håller helt med GE. Kan vara en fördel att köpa oservad, så är du säker på att det görs samt i detta fall kan du välja däck efter eget tycke. Köp! | |
|
Alfa Romeo gör underbara bilar. Jag är inne på min andra 156a nu. Kvaliten är inte lika bra som bmw, men de är mycket billigare i inköp så det gör inte så mycket om det kostar lite mer i delar. Sen så verkar det som att 159an är bättre än 156. Jag tycker diesel är ett vettigt val, 2,4 dieseln i 156an hade iaf inga direkta kända problem. Sen så är ju bensinarna 2.0 och 3.2 i 159 baserade på någon opelmotor har jag för mig medans dieslarna fortfarande är Alfa/Fiat. Jag är också sugen på att skaffa 159, eller kanske en Brera. Snygga bilar! |
|
| Diesel motorn på 1,9 är väl från Saab/Opel som sitter i 159an | |
| 1.9 diesel i bla Saab är inte den motorn är från Fiat? | |
| Dom är snygga, synd att de inte är RWD. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.