|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har idag en Bmw 325i 2006 sedan som ska kompletteras med en kombi. Helst en diesel med drag som ser ok ut. Har chansen att köpa en Alfa Romeo 159 2.4 JTD Sportswagon 2009 av en bekant..... Vågar man? Man är väl ingen riktig "Petrolhead" förräns man ägt en Alfa =) Bilen är av det lilla jag sett den i fint skick. Lite info som jag fått: TI-modell (turismo internazionale med lite mer lull-lull), 1 brukare, sv-såld, drygt 11 000mil, stora 2,4 liter dieselmotor på 209hk, 6 vxl, komplett stämplad servicebok på Alfaverkstad, avtagbart drag, 19" sommarhjul & 17 vinterhjul, skinnsäten, usb-ingång, sportchassi mm köppris ca 95 000kr. Vad tycker ni på forumet? Är priset rimligt? Hur står sig Alfa på beg.marknaden den dag man ev vill sälja den? Tänkte lämna besked efter påskhelgen till min bekant... | |
| Alvedon 5000000mg är bra att ha till hands!!! | |
|
Låter spontant som en utmärkt deal och är det också efter koll utomlands. Är den i ordning har du gjort årets deal. Snygg och trevlig Alfa, perfekt! Mvh Stephan |
|
|
Bra val. Jag kan ta den och du får min V70 annars;) En av sönerna fick ärva min gamla 156:a nu 29000mil men fortfarande lika underhållande att köra. |
|
|
Alfa håller samma kvalité som de flesta andra europeiska märken. Det var länge sedan det var dåliga bilar. ------- //Lövet |
|
|
Skulle nog nästan kalla det för ett rent fyndpris. 159 håller generellt en hög kvalitet och har inga värre svagheter än andra liknande bilar. Sen så är den ju brutalt snygg med bilvärldens tuffaste front! =) Kamremsbytet på 2.4 kan dock vara halvdyrt på auktoriserad alfaverkstad. Kan vara värt att kolla, går dock att lösa billigare på annat håll. Den gårt självklart att sälja till rätt peng men räkna med att ett uddamärke har lite dåligt med spekulanter, dvs det kanske tar ett tag att finna köparen. |
|
|
Om jag minns rätt är det 2.4 JTD vars kamrem är allt annat än billig att byta. Trångt som attan med en femma på tvären. Fyrorna är bättre i det avseendet. Alforna verka rosta mindre än underverken från Bayern.......... Riktiga män kör en sedan med ringar i grillen och V8. Fjollorna åker Bayersk lastvagn. |
|
|
Tackar för svar. Känns som man fått lite mer att gå på. Ett riktigt bra forum =) har aldrig haft en Alfa därav osäkerheten. Ska givetvis kolla upp det här med kamrem. Läste någonstans att det är 5 år/8 000mil vilket borde innebära att den bör vara bytt men glömde kolla upp det. Får kontakta han och se. Man får nog, som GE skrivit, räkna med att den dagen man ev vill sälja den så finns det inte lika många spekulanter som på t.ex. en 320d av samma årsmodell. |
|
|
Är inte säker på intervallen för rembyte på 2.4 men tror inte den intervall du skriver stämmer riktigt. Det finns ju några bra alfaforum att läsa på. T.ex alfaklubbens www.alfaromeo.org och alfapower www.alfapower.nu eller det engelska alfaowner www.alfaowner.com |
|
|
Brutalt snygg bil som jag själv varit sugen på i omgångar.Stora dieseln verkade till en början vara rätt modell men just kamremsbytet avskräckte mig. De siffror jag sett är 15-18000kr, detta då motorn behöver lyftas ur. Sett någon som klarat det utan det momentet men normalt gör verkstäderna detta om jag förstått rätt. 2.2l bensinaren verkar ur den synvinkeln vara ett bättre val då den har kedja. Finns inget stort utbud och d e ligger generellt ganska högt i pris. De springer väl inte iväg direkt men under de två månader jag kollat in den så har några objekt i den lägre prisskalan försvunnit. Generellt tjänar man ganska mycket att ta hem en från tex Tyskland. Du har fått ett bra pris, även jämfört utomlands. Får man fråga vilken färg det är? Röd eller svart tycker jag är helrätt. |
|
| Köp. Ring och lämna besked omgående. | |
|
Ok, det verkar som priset är helt ok =) Ska kolla upp det här med kamremen och ev låna hem den en dag. Keiser: Den är svart. Vad har de objekten som varit i den lägre prisskalan annonserats för? Har det varit likvärdiga? Har bara kollat blocket idag och lite snabbt igår och det kryllar ju inte direkt av 2,4 Jtd, dock finns det ett par 1,9 jtd. Tänkte kolla med dig i och med att du scannat marknaden en lite längre tid... |
|
|
Alfa Romeo! Ursäkta om jag blir lite fjollig, men bilnamnet stämmer och jag får postromantiska känslor när jag minns tillbaka på min första bil, en 75TS -88. Denna underbara bil lärde mig allt en bakhjulsdriven bil har att erbjuda. Hade den från ny och under 15 år/19500 mil/2 fortkörningsböter. Svek mig aldrig och övertogs sedan av en entusiast. Ser tyvärr att den är skrotad nu :,( Egentligen skulle jag råda dig till att köpa en Alfa från guldåren runt 70-90-talet om det är petrolhead-epitetet du är ute efter. Men de är tyvärr nästan helt utrotade i vårt land och kan bara hittas bortglömda i lador eller inlåsta i entusiasters garage. Skumt nog såg jag en livs levande (och skitig!) Sud i Malmö igår! 8-0 Men även om en 159:a inte är lika "levande" som gammelalforna så är mitt råd att köpa. Får erkänna att även jag blir lite sugen på en 159:a, fast en Q4. Mer bil för pengarna går inte att få. |
|
|
Yeddheng: Vad roligt! Du ska inte köpa en till 75a? En flickrbekant har en 1990års 75 Turbo America med 10800mil Länk Länk Det går nog att skaka fram en fin 75a i Italien. Mvh Stephan |
|
| Jag kollar dagligen alfamarknaden och kan väl säga att mig veterligen har det inte varit med nån bil som någorlunda motsvarar den du beskriver för i närheten av den pengen, dom har varit rejält dyrare. | |
| Har inte kollat 2.4 jtd specifikt men generellt har jag tittat på priser mellan 70-100' och då har det handlat om 06-08or. Har inte sett någon 09 för det priset. Många av de billiga har varit importerade, ofta från Italien (och finns nog kvar en från Frankrike), vilket ju drar ner priset. De tidigare 2.4 hade ju 200 hk, så lite bonus med 10 hk extra. :) Det är ett bra pris, ångrar du dig så får du gärna förmedla kontakten. :) Enda brasklappen är kamremmen som sagt... | |
|
Jisses va billiga 159:orna är! Och 95' för en 09:a är ju rena lotterivinsten. Är din polare, Stephan735i, lika givmild så borde man ju få 75:an gratis. |
|
|
Givetvis gör jag det Keiser:) Han hämtade ut sin nya tjänstebil igår så Alfa:n ska bort.... |
|
| Återkom gärna med synpunkter om du lånar hem den (eller köper den). Som sagt, ska man ha en kombi så är det svårt att hitta något läckrare än en svart 159a! | |
|
Fortfarande inte köpt den?!? 159:an är en bra bil, kolla gärna i Dekras svenska app ( finns gratis på App store) - de har också mkt gott att säga om bilen. Dieseln är lite traktorlik i karaktären och inte direkt snål, men du får marknadens vackraste bil och en sjutusan till landsvägslok som dessutom kör ifrån det mesta på kurviga vägar. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Kolla vad försäkringen kostar. Kollade på Alfor en gång i iden och fick hicka när jag kollade premien. Riktiga män kör en sedan med ringar i grillen och V8. Fjollorna åker Bayersk lastvagn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.