|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har märkat att det är väldigt olika priser på de flesta BMW. Tittar man på 530D 2011 så varierar priserna mellan 320 000 - 470 000. Förstår givetvis att det beror på utrustning osv men är det inte lite väl mycket skillnad? Jag brukar alltid ha koll på blocket/bytbil samt bilpriser för att bilda mig en uppfattning av värdet på bilen. Men när det gäller BMW så är det inte lätt. Jag som är redo att köpa en bil vill ju inte ge säljarna ett skambud. Har själv sålt bilar och man blir ju inte glad när man får skambud. Det slutar oftast i att jag hittar en bil men ringer inte då den i mitt tycke är fel prissatt. Mitt tänk är enligt nedan. Om jag utgår från bilpriser.se och en 530D med 5000 mil på mätaren Comfort, läder, aut, navi så bör denna ligga runt 398 000 i firma. + Komfortstolar + 11 000 M-Paket + 36 000 Adaptive Drive + 17 000 - Privatperson - 30 000 - 50 000 Import - 35 000 - 40 000 Mil - 5 000 / 1 000 mil Är bilpriser.se helt fel ute? Eller är det säljarna som prissätter bilarna fel? Finns ju många som varit ute länge, speciellt firmor, som sänker och sänker. Till slut får dem bilarna sålda, men då säljs dem för strax under bilpriser.se priset. | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Priset beror nog på att det finns stor variation på utrustning. En tok ren 530d kostar ju från ca 450 000. Och sedan med alla extra utrustning som är det ju det dubbla. och det är klart att det speglar andrahands priset. Sedan privatperson vs bilhandlare. Jag har min 530d på annons just nu (ring så fixar vi Autopower pris), då får 11 månaders garanti på den av mig. BMW Premium bil. Köper du på en MHR bilhandlaren får du 3 mån. Vad är värt 50 000 att köpa hos bilhandlaren ? |
|
Jag hade köpt Jörgens om jag var ute efter en F11 med 4a eller 6a. Den är motsatsen till tomhylsa. Bilpriser klarar inte av att värdera bilar med mer än normal utrustning. Mvh Stephan |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Tack Stephan Bilpriser ger en bra indikation inte mer. Tex på en F10/F11, hjulen. Är det 17" eller 19" M-Hjul, Gör också några tusen. Eller 20" Orginalhjul (V-eker 464 M) som jag hade på min förra. De kostade beggat ca 30 000. Gör också några tusen. Vinterdäck har man en kryssrutan för. +4000 om det är med vinterdäck. ska man ha orginal 18" vinterhjul kostar det minst det tredubbla, om inte mer beggat. Inte 4000. Jag lovar. Det finns en Vit sv.Såld F11-2011 (499 Ksek) ute med Fond-Ent system, ny pris drygt 30 000 för det. Tror det är värt en del för vissa, men vad ser jag det på Bilpriser? eller: Andra Dyra saker som inte finns med på bilpriser: Integral Aktiv styrning, kostar 17900 kr Panorama Tacklucka, kostar 18100 kr Aktivfarthållare med stop and go, 16300 kr Så visst, det rinner iväg, och det gör nog att prisbilden skiljer rätt mycket från billigaste till dyraste. Vilket är vanligt idag. Jmf tex ett helt annat bilmärke. VW Touareg. 2011, V6 disel. Länk Från 339 till 489, dvs ungefär samma spread. |
|
Bilpriser går på statistik från slupriser hos bl.a. KVD. Eftersom 530d är ganska ovanliga så är underlaget dåligt för träffsäker värdering. På en bil som 530d är förväntningarna höga på utrustning - ju mer desto bättre men man får knappast igen vartenda öre som nybilskunden betalat extra. Grovt sett är de saker som jag TROR de flesta är beredda att betala extra för: - M-sport - komfortpaketet - Navi Professional och blåtand - komfortstolar - skinn - automat - vinterdäck - dragkrok Resten är mer eller mindre "nice to have" och som inte betingar ett särskilt högre mervärde Som du själv är inne på - flera av bilarna har stått osålda länge. Då finns det vanligtvis en väldigt enkel anledning till det... |
|
![]() 2.226 530d G31
Håller med dig Kristoffer_L. Sedan blir man bortskämd med saker som underlättar. Något som jag bara älskar är ju S0322-Komfortöppning. Att kunna öppna och stänga bilen utan jaga nyckel.. Grymt. Samt blåtand som du också nämner. Man kliver i bilen ,och den dra igång Iphonen och forsätter spelar där den var sist. Och jag har bara satt mig och behöver köra :) Blåtand kostade bara 5600 sek, men värt mycket anser jag. Men när man tittar på priset man får för bilen, så blir sådan hör Nicetohave saker bara en bonus, och lättare sälja den dagen man ska göra det. |
|
Givetvis stämmer inte bilpriser till 100%. Finns ju inte en chans att dem kan ta upp all utrustning som finns. Men jag tycker ändå att dem ger en bra fingervisning om var priset bör ligga. Jag tror även att det går mer och mer åt privatpersons-priset. Tycker att de bilar jag har haft lite koll på har stämt ganska bra. T ex: 530, -11, 3900 mil, navi, komfortstolar, aut osv. Begärt pris 399 000, stod i 2 månader. Priset sänktes till 359 000 och bilen såldes på 1 vecka. 530, -11, 3700 mil, navi, komfortstolar, aut, panorama osv. Begärt pris 419 000, stod i 2 månader. Priset sänktes till 379 000. En bekant till mig köpte denna och han fick den för 365 000. I dagens ekonomiska oro så är det nog inte så lätt att sälja bil. Verkar även vara någon magisk gräns runt 200 000?! Audi, BMW och Mercedes handlarna i trakten har stort antal begagnade bilar. Deras park består ju då även av lite dyrare bilar. Bra ruljans på de billigare bilarna men de dyrare står kvar länge. Håller även jag med dig Kristoffer_L i din lilla lista. Däremot så väredar JAG inte M-paketet så högt. Tycker att bilen blir mycket snygg men inget JAG tycker är värt 30 000 extra. @Jörgen Gillar din spec på bilen ;) |
|
|
Som jag skrev så är det ingen exakt vetenskap men ändå saker som historiskt höjer andrahandsvärdet även om de i många fall naturligtvis kostade mer som nytt... Även om jag tycker den vanliga visningsbilen på bmws hemsida (imperialblå med 20-tummare, chrome och oysterskinn) hör till bland de läckraste F11 som finns hade jag ändå gärna haft M-sport på en 530d. Kan även tänka mig att man får igen en hel del av x-drive tillägget numera och automat är väl standard på 530d? |
|
![]() 2.226 530d G31
@Kristoffer_L: Rädd för att man kan köpa en 530d med manuell, kanske inte man gör men.. Men det är +23 000 för en automat på en ny bil, och lite till för sportlådan. @SpeedyGT: M-Paket är för många ett krav. Sedan är det väl så att även om man själv kanske inte tycker det är värt det, så kanske det är bättre ha det den dagen man ska avyttra den. Jo, specen är nice. Finns i denna tråden allt: Länk Bara passa på, finns inte för många. 2 ringde idag, när solen kommer från kommer köparna :) |
Verdi |
"2 ringde idag"... Säljarsnack! ;-) När man kommer in hos en handlare och ska kolla på begagnat är det alltid "ja, det är ju bra pris på den här och många ringer. ska du ha den får du skynda dig." Hehe... :-) |
![]() 2.226 530d G31
Hörru grannen, jag drar till Barca, bilen lär bli kvar ett tag ännu. Jag hade tom sålt den men killen fick sparken dagen innan han skulle hämtade bilen, å bakade ur. Sjukt surt. |
|
"Fått sparken dagen innan leverans" låter som en sista-minuten utväg ur en dyr bilaffär. Faktum är att just påskhelgen brukar innebära full snurr i bilhandeln, har själv tittat en del på 997:or och det är en helt annan omsättning de senaste veckorna jmf med tidigare. |
|
![]() 2.226 530d G31
Jag trodde det också, men ringde växeln en vecka efter och frågade efter honom,och då var han ej kvar.. Jag blev ju rätt lack, och vi hade ett avtal. Men det var en strulputte, när vi var överens, så ringde han typ 2h senare och sa att jag måste stämma av hemma också :) Så jag förstå att han fick sparken, genomsyrade väl jobbet också. Mm, det är ju 997 och panamera jag kollar på :) |
|
"Givetvis stämmer inte bilpriser till 100%. Finns ju inte en chans att dem kan ta upp all utrustning som finns. Men jag tycker ändå att dem ger en bra fingervisning om var priset bör ligga. Jag tror även att det går mer och mer åt privatpersons-priset. Tycker att de bilar jag har haft lite koll på har stämt ganska bra." Schwacke.de klarar av att lista alla tillval till alla märken tillverkade 2001 och framåt så varför skulle inte bilpriser inte klara det? Om man kan marknadsföra utrustning går det att ta betalt för den, självklart inte som vid nybilsköp men parkeringsvärmare, uppvärmdratt, panorama/taklucka, aktiv farthållare, bättre ljudpaket, parkassist är saker som de som har nytta av utrustningen skulle kunna tänka sig betala extra för. Mvh Stephan |
|
|
bilpriser.se fungerar väldigt dåligt på en "dyrare" välutrustad BMW. Deras kryssalternativ passar bättre på en Passat Variant, V70, Focus, Saab 9-3 och de volymbilar som KVD säljer. En välutrustad 530d, 535d eller liknande har ju ofta extrautrustning från fabrik på +200 tkr eller mera. Denna välutrustade bil vänder sig ju ofta till en mer begränsad kundkrets som är villiga att betala för denna utrustning, men helt klart finns de. Det gäller att ha en bra och tydlig annons, med bra bilder och sen att ge ett seriöst och trovärdigt intryck när man har kontakt. Sen underlättar det ofta i de lite högre prisklasserna om man är villig att ta en bil i byte och om de kan få hjälp med finansieringen. 530d X-drive Touring F11 är ju en fantastiskt fin bil och det är absolut en av mina favoritbilar bland alla BMW som jag haft. /Anders |
|
Verdi |
Ha det så kul i Barcelona Jörgen. Såg förresten en Panamera i "mitt" garage igår. Är ju inte så snygg egentligen, men det är säkert en grym bil att köra och att åka i... Dock en aning över min budget. :-) |
![]() 2.226 530d G31
Det kan ju vara så att Bilpriser Pro kanske kan ge mer info. Någon som har testat den ? Har tillgång ? Men som Stephan säger. Schwake har ju lite bättre val möjligheter. Tur att jag erbjuder hjälp att lösa pengarna då i min annons :) Länk Men det är rätt kul ang Finans Fick detta mail, (verdi inge Säljarsnack, välkommen över får du läsa mailen ;) Hej Är bilen köpt via finans? Mvh Fabian Var på man svarar snällt att nej, den är betald men att jag kan hjälpa dig med Finans då en kompis har bilfirma (ja, de får ju kickback för den som inte hänger med på det). Varför fråga man det ? Men det är väl som vanligt, de som mailar bli det sällan affär för. |
Verdi |
Haha... Han är orolig för att du bara eventuellt kan tänka dig att lösa din finansiering. Otroligt roligt. Nej, han kommer nog inte att köpa bilen. |
råbban |
Nu tror jag jag vet varför ingen än så länge har köpt Jörgens bil ... Den är ju ej kockad :-) |
![]() 2.226 530d G31
haha, ej kockad, bara ollad... |
|
När folk frågar om bilen ligger på finans eller avbetalning så tror jag att en del tänker att "aha då måste han sälja för han har inte råd att betala månadskostnaden" och så chansar man på att lägga ett skambud. Tror inte heller han köper bilen... Man råkar dessutom ibland ut för en del mer eller mindre väldigt konstiga typer. Att man säger att man bryter avtalet (muntligt avtal antagligen) för att man precis blev av med jobbet köper jag inte. Då har man ångrat sig av ett eller annat skäl och hittar på något. Det är ju få som blir av med jobbet utan någon som helst förvarning på något sätt. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.