|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Ligger just nu en M5:a e39 på blocket med tveksam historik. Länk till annonsen: Länk Reg. nr. är CFF675 med chassinummer WBSDE92000BJ11505 - importerad till Sverige -10. Enligt chassinummret är bilen högerstyrd och ursprungligen från UK. Med tanke på säljarens försök att dölja reg nr, telefonnummer och satt annonsen på fel ort väcks det en del frågetecken kring både miltal och chassits ursprung. | |
| Hoppsan, tack för varningen -- helt rätt i din observation att frågor kring lögnaktighet väcks. | |
| Inte mycket till bilder att utvärdera utrustningen från heller men någon som håller med om det inte sitter en taklucka på bilen i annonsen? Ska nämligen finnas enligt utrustningslistan och isåfall kan vi nog utesluta en regelrätt konvertering från högerstyrt. | |
| Varifrån har du fått reg.numret? Ser inget på bilderna. | |
|
Skicka en ägarförfrågan till transportstyrelsen på CFF675. Knappa in adressen till ägaren på Google Maps och använd streetview. Jämför med bilderna i annonsen så ser du att de är tagna på samma plats. Besiktningsdatum och miltal stämmer överrens med uppgifterna i annonsen. Bilen är även omnämnd en bit ner i följande tråd: Länk |
|
|
@Marin De var inte riktigt svar på din fråga. Jag kom över reg numret av en slump när jag mötte ägaren och bilen på en parkering. Fördomsfull som jag är så sa jag på skoj till min kompis att jag kan slå vad om att de är nåt fuffens med den M5:an så jag skrev ner reg. numret och gjorde en koll hemifrån och mycket riktigt! Tyckte mig känna igen bilen i annonsen så efter ovanstående procedur bekräftades mina misstankar. |
|
|
Mystiken tätnar! Utdrag från BMW's centraldata visar ett registrerat miltal på 205 851 km. Detta borde ju i praktiken inte spela någon roll då det med största sannolikhet inte är rätt chassinummer på bilen ifråga så den kan mycket väl ha rullat 12 000 mil. Som användaren HD91 nämner i den ovan länkade tråden så är den första ägaren i Sverige en privatperson med lettiskt namn som inte hade bilen i trafik. Är väl ingen högoddsare att bilen är stulen/krockad och har fått ny identitet ifrån en långmilad och ev. krockad UK-bil vid sin mellanlandning i Lettland(obekräftad uppgift). Såhär långt sträcker sig mina möjligheter att bakgrundskontrollera en bil men det finns väl ett par användare här inne som har möjlighet att kontrollera var bilen har mellanlandat i sin tur från UK till Sverige. |
|
|
En löjlig detalj kanske men det ser ut som det sitter individual inredningslister och mittkonsoll i "Birch anthrazit" inte pianolister som det står i annonsen. |
|
|
Mer uppgifter från m5portal.com Länk utdrag från inlägget av HD91 "Den här bilen såldes till Storbritannien, alltså högerstyrd (det ser man på 2:an istället för 1:an i chassinumrets modellkod). Togs i trafik 8 januari 2001. Spec nedan. Bilens sista brittiska reg-nr var M5XSX (privat skylt). Förutom att den är ombyggd så har jag fått bekräftade uppgifter från England som visar att den varit krockad. Bilen såldes vidare av försäkringsbolaget. Senare exporterad till Litauen! Troligen är mätaren backad även, men jag väntar på fullständig bekräftelse där så det får vara med reservation för stunden. Uppgift vid registreringsbesiktningen var: Vägmätarställning, km: 104817 (2010-05-10) Ett rimligt pris torde vara vad den är värd i delar, inte mer. Fullt regnr kan stå här tills bilen annonseras som vad den är: CFF675" Som vanligt kolla chassinummer om det sjunde tecknet är en 2:a ska BMWn ha ratten till höger. Mvh Stephan |
|
|
Bilen gick till Litauen från Storbritannien. Även varit krockad i UK. Mer info i tråd jag skrev när annonsen kom ut: Länk Det finns två såna här ombyggda M5 E39 i Sverige. Den andra är omnämnd både här och på M5portal. M5 E39 i Sverige Länk |
|
|
Oops, Stephan hade visst redan skrivit det =) M5 E39 i Sverige Länk |
|
|
HD91; Sorry. Ett tips till de som bygger om, BMW är fel märke att hålla på med i och med att det är så enkelt att kontrollera och så många har koll. Att dessutom välja en high end modell är ännu dummare. Mvh Stephan |
|
|
Grymt jobb HD91! Tyvärr verkar inte Google hitta till m5portal.com så bra då jag har svårt att få en träff på vanliga sökfraser gällande den här bilen så de är bra att dessa trådar nu knutits ihop! |
|
|
Stephan: mitt fel. Jag skulle ha kollat status innan jag postade. Det här forumet lämnar ingen notis om nya inlägg som en del andra gör. Anders: Tackar. Får hoppas att ingen går på det här iaf. Nu finns ju info om bilen ute på två sajter. Mätarställningen 205.000 var alltså omräknat av dig till km? För det som står i BMWs databas är lokalt, alltså miles i den här bilens fall. Visst kan man köpa den ändå, men det ska vara till mycket billigt pris. Larmtjänst känner till bilen, så blir den "stulen" (vilket jag lärt mig inte är helt ovanligt när nån inser att de sitter på ett lik) finns det en notis även där att den ska ersättas som ombyggd, skruvad och krockad. M5 E39 i Sverige Länk |
|
|
Miltalet är i kilometer enligt protokollet. Eftersom du har hittat uppgifter på 10 500 mil vid inreggningen i Sverige så kan man bortse från de datum som uppdaterats under 2012 i protokollet eftersom BMW inte skriver över ett högre kilometertal. De verkar således som 20 585 mil blev noterat 2008-01-15. Länk till utdraget på bilen: Länk Modellbeteckning DE92 anger europeisk RHD. |
|
|
Det sitter taklucka på annonsbilen, det står även med i regbeviset så det är säkert rätt bil. Mvh Stephan |
|
|
Det låter osannolikt att bilen skulle ha byggts om från RHD till LHD, alldeles för mycket jobb och kostsamt. Det är förmodligen en stulen bil som fått ny identitet från en gammal krockad billig RHD från UK. |
|
| Vad betyder centraldata? Vilket datum är mätarställningen från? | |
|
Lasse; Den stämmer på alla punkter så nej det är säkert rätt bil. HD91 kan svara på hur många vänsterstyrda som har just den utrustningen. Mvh Stephan |
|
|
Centraldata är de som ligger lagrat i BMW's centrala server och uppdateras varje gång bilen är i kontakt med BMW's egna servicesystem. På de protokoll jag fått som är länkat i tråden så kan jag se högsta noterade kilometertal hos BMW. Längre ner på protokollet finns de olika styrmodulerna listade och vid vilken tidpunkt dessa fått ny programvara. Eftersom BMW inte skriver över senast loggade kilometer utan sparar den högsta noterade så kan man bortse från modulerna som uppdaterats 2012-09-28 eftersom HD91 bekräftat att bilen har registreringsbesiktats med 10 500mil på mätaren vid ankomst till Sverige 2010. Den slutsatsen man kan dra från protokollet är därför att 20 500 mil antagligen är sparat i samband med när bilen fick ny programvara tidigast 2008-01-15. Ev. nån gång mellan 2008-2010 ifall den varit i kontakt med någon modul som nu är listad som uppdaterad 2012-09-28. Tar man kontakt med BMW själva så kan dom ta fram alla datum dom fått uppgift på kilometerställningen. |
|
|
En M5 e39 som är carbonsvart med taklucka måste ju vara en dom vanligaste specarna och jag tycker inte vi ska stryka möjligheten att det är en stulen kaross som fått ny identitet. Det är nog lättare att flytta resten av utrustningen ur den krockade bilen än de är att laga krockskadan och konvertera till LHD. Hade jag lagat och byggt om en krockskadad bil hade jag dokumenterat allting för det ligger ju i alla framtida ägares intresse att veta att de är gjort på lagligt vis om jag nu hade för avsikt att sälja bilen ärligt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.