AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
13.671

3.0s går dåligt!

Sida 1 av 2
wh
61
whazzer
523i E39 -98
Hej! Har en gammal trenolla som går som en påse nötter.

Har bytt:

Bränsleslangar
Tändstift
Tändkablar
Brytare
Rotor
Soppafilter

Så vet nu inte riktigt vad som återstår att göra. För hur jag än vrider och vänder på fördelaren så går bilen inte bra. Däremot när man gasar upp den över tretusen varv så går den bra.

Är det någon som känner igen problemet?

Tack för svar!

John
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Hej
Här är lite om inställning.
Förgasarmodell: Brytare 0.35-0.40 mm. Inställning av tändning med stroboscop vid varmkörd motor, med ett förhöjt varvtal ställt på 1700 v/min. Ställs mot den ipressade kulan i startkransen. Motor växellåda förarsida. Hade nog bytt kondingen på fördelaren, om den är gammal.

Mvh Kalopps
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Har du inte rört förgasarna än så är det nog dags att göra det! I varje fall är det inte bortkastat arbete.
Det finns bara ett sätt att få dom att fungera bra och det är att ställa in dom EXAKT så som BMW beskriver i sin verkstadshandbok.

Har man inte original BMW verkstadshandbok så borde denna handbok fungera bra också Länk

Här finns säkert en del att hämta också
Länk
Länk
Länk

Föreslår att du gör följande:
1. Kollar att den elektromagnetiska tomgångsventilen får ström när tändningen är på (en på varje förgasare)
2. Kollar att alla gummimembran är hela och smidiga
3. Skruvar isär förgasarna och blåser rent alla utrymmen och kanaler
4. Kollar att flottörnålen är tät
5. Ställer in alla mått (är 5-10 mått per förg)
6. Byter alla dåliga packningar
7. Monterar ett litet bränslefilter före varje förgasare (typ BILTEMA 52-295)
8. Justerar in så att båda förgasarna synkroniserar

På detta sätt fick jag mina förgasare att fungera i 45.000 mil men sedan blev det svårare och svårare att få dom att fungera bra. Då installerade jag insprutningssystemet från en BMW 528i -77 och körde ytterligare 30.000 mil i stort sett helt utan att jag behövde göra något åt bränsleförsörjningen.
Är man inte ute efter absolut original så rekommenderar jag definitivt att montera insprutning på bilen. Den går mycket bättre med ett sådant.

Per L
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Glömde skriva, att vacumslangen till fördelaren ska va losskopplad från fördelaren, vid tändinställning.
Håller med Per L
Kalopps
wh
61
whazzer
523i E39 -98
Hej!

Nu har lite tid gått och jag har bestämt mig för att riva ner förgasarna!

Jag har alltså kommit ner ett par "lager" i förgasaren, precis enligt verkstadshandboken. Alla delar får sedan ligga någon dag i ett avfettningsbad till de sedan ska blåsas rena med tryckluft.

Frågan är bara: Vart får jag tag på nya packningar och membran till ett vettigt pris?

Någon som gått igenom detta förut?

MVH John
Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Finns på BMW

/Otto
wh
61
whazzer
523i E39 -98
Men jag ringde till BMW, och de hade bara en massa lösa packningar och inga packningssatser...
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
En bekant till mig i Tyskland gör iordning Zenithförgasare till M30, de blir både optiskt och mekanikst i nyskick. Hör av dig om du vill ha kontaktinformation.

Mvh Johan
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Observera. att det sitter bensinfilter på ingångarna till förgasarna. Det vill säga, där man ansluter bensinslangen till förgasaren (na). Se figur 7. Länk
Har sett satser på ebay, men hade köpt på BMW, Mercedes.

Kalopps
Pe
2.342
Per L
Genom åren verkar förgasarna ha skiljt sig litet åt i konstruktion. Vissa förgasare hade tex något som heter TN-startanordning.

Min 3.0S från -72 hade inga filter som bilden visar. Det är jag helt säker på. Dom kan ju i och för sig ha tagits bort innan jag köpte bilen. Fast jag mekade med ytterligare 4 förgasare (2500 -72 och 3.0 -74) och jag kan inte påminna mig att det fanns några filter i dessa förgasare heller!

Per L
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Whazzer,
det finns repsatser för dessa förgasare, inte packningssatser. Lite dyra men kompletta.

Bosse J.
BMW CS 185 H
To
44
Tony_V
3.0 csa -74 Polaris
En E9 renoverare som verkligen bjuder på vad han lärt sig.
Finns en hel del på forumet.
Länk

Även på YouTube på spanska.
Länk

Mina erfarenheter är att leta efter läckor med startgas och byta ut packningar och även spetsarna mot elektroniska.

wh
61
whazzer
523i E39 -98
Nockarna på fördelaren är väldigt slitna, spelar det stor roll i att få den att gå bra?
Pe
2.342
Per L
Fördelaren kan ha stor betydelse för hur motorn går.

Har du så synliga fel som slitna nockar så har fördelaren alldeles säkert också osynliga fel som också kan påverka motorns gång.
Det vanligaste är väl att glapp som gör att tändningen varierar. Förtändningsvikterna och dess fjädrar kan vara andra bovar. För att inte tala om dålig kondensator och dåliga och/eller fel inställda brytarspetsar. Ett ovanligt fel jag haft är kabelbrott i brytarnas korta kabel, Det syntes dock inte utanpå för plasten var hel.

Behöver du en annan fördelare kan du höra av dig. Möjligen har jag någon kvar!

Per L
wh
61
whazzer
523i E39 -98
Jag har nya brytare, rotor, kablar, stift. Så en ny kondensator kanske är att införskaffa?
Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Hej, jag har drivor med fördelare :D

Jag kan även gå igenom förgasarna för en rimlig ersättning.

/Otto
wh
61
whazzer
523i E39 -98
Hej! Vad är en drivor?

Jag har rengjort förgasarna och bytt packningen mellan delen där munstyckena sitter och bottnen på förgasaren.

Ska testa själv att synka dem, men om jag inte lyckas, vad skulle du ha för att ställa in och synka dem? :)

MVH John
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Drivor= många !

Micke
Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Du får nog till det. annars är det bara att höra av sig.

/Otto
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Hur har det gått whazzer?
Kalopps
wh
61
whazzer
523i E39 -98
Har kollat över motorn och insett att det inte finns en enda vacuumslang. Har hittat ett schema över det i verkstadshandboken men fattar ingenting av det.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.