AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
13.162

M Performace Power Kit

Sida 2 av 2
sb
67
sbozic
330e Touring M-sport -2021 - G21
Nu så är bilen uppgraderad. Men jag kan inte se att dom bytt ut fläkten på bilen, är det någon annan som vet något om detta? I den länk med videon där man ser en uppgradering som jag bifogat tidigare så byts ju fläkten ut och jag har en identisk bil bortsätt från att jag har en 3 dörrars variant. I den dokumentation jag fått så är det bara luftkylaren och grundstyrenheten som bytts ut. Innan jag resetade min färddator igår så hade jag en genomsnittlig hastiget på 38.9 med en förbrukning på 0.91, det kan ju bara inte stämma. Har kört 120d i 4 år och har en toppnotering på 0,78 tror jag det var, men det var på Nürburgring, och en genomsnitts hastighet under 50km/h har jag nog aldrig lyckats med innan. Ska köra en bit idag för att se vad jag får för värden.
Någon som känner igen sig?

0,91? Men hur länge hade den kört då, och hur länge har den stått på tomgång hos dem? Låter lite som att du var nojig, är det bättre nu?

Kanske de slutat med nya fläkten, den var lite större undertill och lite kraftigare motor men kanske de kom på att laddluftkylaren är viktigast? Förr (E87/81) kostade kittet ju 18000 eller så - lite väl mkt...

Förresten, min toppnotering var 1,7l/mil när jag hade min trimmade 123d... som var ungefär hälften av bensinbilarna som snurrade lika snabbt på banan...
Vi
42
Vildagnu
120dA 13
Sbozic: berätta nu.. Märks det någon skillnad före å efter?
sb
67
sbozic
Hej på er!

Allt som allt gick på 10800 kr med registreringsbesiktningen. Som jag läst i något annat inlägg så saknades det något papper som besiktningsmannen behövde för att släppa bilen. Jag träffade aldrig besiktningsmannen men han menade på att de flesta andra märken löser detta per automatik från tillverkaren. Men inte BMW verkar det som. Så påpeka detta när ni lämnar in bilen, så slipper ni vänta 2 dagar extra.

Hur kändes bilen nu da. Tyvärr så var min lånebil en X1 118d, så bilen kändes riktigt bra när jag bytte. Vill dock lägga några mil till i bilen för ett bättre utlåtande. Just nu så är mitt största huvudbry konsumtionen. Körde igår en sträcka på ca 6 mil riktigt sakta, ofta 10-20km/h under hastighetsbegränsningen och inga snabba accelerationer men kom ändå inte under 0,62 och allt var landsvägskörning. Men jag vill påstå att det lilla jag testat så känns den piggare utan tvekan, det går väldigt enkelt lite för fort och den accelererar bättre och längre upp i farterna. Har inte varit uppe över 180km/h ännu, men jag kan tycka att bilen går jämt och fint upp dit utan några större tecken på att den börjar tappa orken. Vet inte om den är snabbare än med mitt gamla KCR chip som jag hade i min E87:a, men den är betydligt jämnare och finare i gången, det är något som jag inte tyckte om med KCR. Vridmomentet känner jag att det har ökat och 235:or bak är nog i det minsta lagret. Jag kör med fina Continental däck med treadwere 240 eller hur det nu stavas, så det är inga hockeypuckar men jag kan känna i kroppen att dom får jobba, inga lampor blinkar men det måste vara nära.
Får jag bara i ordning på bränsleförbrukningen så känner jag mig nöjd, mycket pengar men det kan det vara värt med fulla garantier och den fina gången. Enligt Transportstyrelsen så ska blandad körning ligga på 4,6 och topphastighet på 233 km/h.

st
5
stephenj
120d Coupe
Känner inte alls igen det många pratar om...?

Jag uppgraderade min E82 hos Bavaria Danderyd redan i slutet av Mars och var första bilen där som gjorde det.

Allt gick jättesmidigt och personalen (Fabian) var bra och gav ordentligt med information innan. Alla papper var i ordning och registreringsbesiktningen tog 10 min på Carspect i Arninge!

Mina reflektioner av PP-kittet som jag nu provat med både med vinter och sommardäck är bra. På etta och tvåans växel märker man inte så mycket mer än att gasresponsen känns snabbare, tar lite tidigare på pedalen upplever jag det som. Låter man varven gå ner under 1500 på tvåan så får man mycket bättre skjuts nu än innan.

När man lägger i treans växel börjar det hända saker! Framför allt har draget planat ut redan efter 2500 varv tidigare, men nu så fortsätter draget hela registret!. Detta gör bla att en omkörning från 80km/h känns otroligt mycket bättre! Slutar inte att accelerera förrän man själv släpper på gasen!

Angående förbrukningen, jag har provat och åka landsväg (max 90) längre sträckor och då hamnar jag på 0.42 på färddatorn. Normalt när jag kör, för det är så att det gasas mer nu för att det är så kul, så ligger jag på 0.48. På vintern med fler kallstarter låg jag på 0.54. Och nu till 10000:- frågan, stämmer färddatorn?! Efter att jag kontrollerat ca 5 tankar så tycker jag att den gör det, i alla fall lika bra som tidigare.

Jag är mycket nöjd med PP-kittet!

Känns helt rätt med denna uppgradering!

Med vänlig hälsning Stephenj
Nu er PPK klart for F20 125i også.

Länk
sb
67
sbozic
Nu så har jag kört med mitt Performance-kit ca 120 mil, och bilen går fin fint. Sämre är det med förbrukningen. Innan kunde man ju köra "hur långt som helst", dessvärre är fallet inte så längre. Jag kommer ungefär 70 mil på en tank blandad körning, och jag kör med 235/35 19" runt om.

Uf
5
UffeE86
320DA M-Sport 2013
Någon som vet/hört varför sportljuddämparen är borttagen för 320d?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.