AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
13.163

M Performace Power Kit

Sida 1 av 2
g.
26
g.o
Bmw 120 d
Någon som har uppgraderat sin 1-serie bil till BMW M Performace Power Kit om ja gör det stor skillnad mot original ?

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det gör ju 21 eller 16 hkr extra, beroende på årsmodell och det är ju rätt trevligt på en bil med 177 eller 184 hkr.

Jag har faktiskt frågat Originalförsäkringen, och de klassar inte om bilen även om effekten höjs.
g.
26
g.o
Bmw 120 d
Låter ju bra att försäkringen blir oförändrad
Vi
42
Vildagnu
120dA 13
Såg att bmw kör en kampanj nu på power kit, har oxå en 120d. Är det någon som har gjort uppdateringen och kan beskriva skilnaden? Menar wow det vart en ny bil!!eller mer moderat: ja det vart skilnad men inte värt pengarna. Uppgraderingen nu med kampanj pris på ca9000kr är ju en del pengar för ögat ynka effekt ökning!
Dock en ökning som borde höja värdet på bilen isf minska den då den är helt fabriksmässigt med bl.a. ny laddluftkylare och större fläkt...
Vi
42
Vildagnu
120dA 13
Det är ju sant.. Kollade på 3 seriens tråd om detta på x20d vilket som jag förstår det är samma motor.. Men ettan är ju lättare mm.. Så vore kul om någon kunde berätta deras upplevelse.. Sorry Ts om jag kapar tråden, men behöver veta innan jag beställer,, :)
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Är det verkligen ny kylare och fläkt? Eller är det bara vad dom vill att man ska tro? För när jag trimmade min 120d så kollade jag om det gick att köpa den där extra stora kylaren, men det fanns ingen att köpa separat utöver standard.
Om man skulle krocka innebär det då att fb måste köpa ett helt nytt trimmpaket till dig då?
sb
67
sbozic
330e Touring M-sport -2021 - G21
Jag har beställt ett kit idag så vi får se hur det blir. Här är en länk till en video på vad dom byter ut.

Länk

Är precis på väg att beställa tid, kampanjen är månaden ut. Men hur mycket ger det i effekt och vrid egentligen ? Är det någon som kollat ordentligt hur mycket mer det ger på en 120d 07 177kh e87 ? Bmw brukar ju ta till i underkant vad gäller prestandan. Hittar ingen på forumet som testat före versus efter Power kitet, någon som vet ?
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Hej,
Är det dieselbilar ni talar om? 16 hk låter lite klent, knappt värt att lägga några pengar på.

BSR har ju sitt steg 1 som lyfter en 120 från 177 till 223 HK samt ökar vridet avsevärt. Jag tror nog inte det är nån fara att installera detta förutsatt att man inte kör runt som en idiot sedan, då spelar det nog ingen roll om den är trimmad eller ej bilen pajar nog ändå. Eller så köper man en ppc box och lägger i och ur uppgraderingen som man vill.
Finns som sagt en uppsjö utav firmor. Bluefine, V-tech, Bsr osv osv. Men lite kul med ett trim ifrån Bmw, helst när det är på kampanj och hamnar på samma pris som tex Bsr. Finns det ingen som har provat prestandan före och efter ?
Finns iaf några ägare på bäbisbmw som har kittet på sina E81/87 och dem säger sig vara nöjda. Jag tror att kittet är den smartaste investering om man redan har bilen med motiveringen jag skrev tidigare. Annars är det ännu bättre att köpa en 123d/125d om man redan vet att man vill ha mer.

Visst det går alltid att få mer på eftermarknaden, men ju mer man pushar, så sticker riskerna iväg medan vinsten blir allt mindre... och man vänjer sig ändå vid effekten.

Och det där att man "inte ska köra som en idiot" .... det ska man aldrig men förstår inte vad det har med trimmet att göra, man vill ju kunna köra fullt utan oroa sig, såklart efter motorn är varm, men ändå...
sb
67
sbozic
Nu så har jag lämnat in min 120d F21 för en uppgradering. Jag hoppas på att Power-kittet gör skillnad. Har hittat en tråd på Youtube där en 320d testar med och utan. Ingen vetenskap men det skiljer ca 22 sek upp till 234 km/h.

Länk

Sen vill jag tro att det ger mer än vad dom uppger, men det är mest en inre önskan och som någon redan nämnt så upplever jag som om effekten hos BMW sen turbobilarna kommit legat i underkant.

Jag tror absolut man kan skaffa billigare och mer effektökande plugg-in etc, men nackdelen förutom försäkringsbiten/garanti är ju att bilen får för lite kylning.

Kör man en bil med hög belastning så tar värmen ut sin rätt och vips så är effekten borta, kanske till och med under original effekten då bilen inte kyls som den ska. Jag har inga konkreta bevis för detta men det är mina tolkningar och "erfarenheter".

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
80-140 skiljer under 1s, vilket är mycket viktigare för oss i SWE. Skillnad om man ska bränna autobahn.
sb
67
sbozic
Marin: Vi kör alla olika, men det var väl också på 5:ans växel vill jag minnas. Jag upplever som om nålen rör sig bra mycket fortare hela vägen. Vilket fall som helst så får vi se på torsdag. Allt kommer nog bli högst subjektivt då jag inte har någon standard bil att jämföra med.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
10' för +16hk som knappt märks. Skillnad med +40-50hk för samma pengar.
Men det är upp till var och en att bestämma.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det är ju upp till var och en vad man vill lägga pengarna på - själv har jag väldigt lite erfarenhet av att trimma dieselmotorer (eller några motorer alls för den delen) så jag skulle ju inte tveka mellan original-trim eller eftermarknadstrim.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Körde tidigare en +340hk 335d. Jävlar vad den gick gött:-)
sb
67
sbozic
Inte helt otippat så kan jag inte få ut min bil idag för att det sakans något jävla papper, samma papper som alltid verkar saknas enligt det jag läst. Det mest fantastiska är att ingen gör något åt det här. Mina dialoger med BMW Sverige har inte gått så bra tidigare så jag orkar inte engagera mig. BMW är en fantastisk bil enligt mig, men allt runt omkring är enligt mig allt annat än premium.

Vi
42
Vildagnu
120dA 13
Sbozic: är lika förbannad som du. Hade väntat mig en lång och utförlig första upplevelse av uppdateringen. Är i valet å kvalet att uppgradera min.. Håller med dig att bmw är en underbar bil men girigheten och likgiltigt bemötande så fort man hämtat ut nya bilen är inte premium, när man pyntat 400k för en bil.. Kommer inte beställa nästa nya tjänstebil på bavaria Solna iallafall..
sb
67
sbozic
Vildagnu: Det är surt att det är så. Tycker det är synd att man som säljare på BMW inte håller måttet. Nu är ju inte alla lika passionerade som många av oss här på forumet, men dom borde ha större intresse av det dom säljer. Det verkar gälla generellt i BMW Sverige. Har läst på andra delar av forumet där vissa återförsäljare inte ens visste om att det var en kampanj.
Det pinsamma slutar inte där. På det utskicket dom gjorde reklam för så vände dom till de nyare 184 hk motorn, men grafen dom använde sig av var till den äldre 177 hk siffrorna. Min återförsäljare var tvungen att dubbelkolla så att allt stämde och funkade på min bil....... Jag har ju för fan alla kriterier med modell låda och reklamen var ju riktad till dem som har 184 hk motorn.
Jag har fler saker att ta upp som hänt tidigare vilket gör denna händelse extra irriterande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.