|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Om det är rätt ventil du tittar på: kolla var de tre slangarna tar vägen. Du måste följa slangarna så du förstår hur vattnet cirkulerar i din egen bil för att förstå var du ska koppla förbi. På min E38 med BMW original webasto sitter det en elektromagnetisk ventil för att hindra returvattnet att ta sig tillbaks till motorn, så att det cirkulerar mellan webston och värmepaketet. Variationer kan finnas i hur slangarna är dragna men principen är exakt densamma i alla bilar. Det är ett ganska enkelt system: glykolvatten cirkulererar i tre eller fyra slingor: 1: inuti motorn 2: ut till värmepaketet. för att ge värme 3: ut till kylaren när termostaten öppnar 4: (om man har webasto) till webaston och tillbaks, på ett sånt sätt att önskad del värms You can do it! |
|
|
Kommer förmodligen beställa en f11:a och är van med bränsledriven kupé & motorvärmare. Detta är ett av mina tillval men ärligt talat vad f-n gör den för nytta? 17 000 för att värma bort lite rimfrost på rutorna. Jag vill ju ha värme på motorn så att den är go o gla länge Har man ingen värmare så är det väl elektrisk värmare på alla dieslar. Jag tittar på en 530d Lönt eller inte? |
|
|
Ja inte ångra man valet, men klart att motorn skulle gilla att bli varm;) Fast jag upplever att den blir snabbare arbets varm om man har på kupevärmaren ändå, den förb-nade ventilen öppnar väl när man väl slagit fart på maskin. Speciell som jag som har skinn tyvärr (måste pga komfort stol) så är det gott med varm bil. |
|
|
Om jag skulle köpa nytt skulle jag INTE betala 17000 för något som bara resulterar i världens dyraste kupevärmare! Jag skulle i så fall förhandla in en modifiering av värmaren i bilpriset, så den börjar fungera som vi förväntar oss. 5 kw räcker gott och väl till för både motor och kupe´. |
|
|
Jag hade inte ändrat ngt som BMW fabriksbyggd. Om värmaren går i 30 min i -10 grader har jag en kylvattentemp på 30 grader i motorn vid start. Ventilen öppnas vid 75 grader i bypass systemet vilket det är efter 30 min. Alltså kommer kommer motorn mycket snabbt upp i temp när det förvärmda vattnet cirkulerar. Man har byggt bypass funktionen för att skona batteriet och få en varm Kupé snabbare. Skönt tillval. |
|
|
Värmaren är det bästa tillvalet jag har på min bil. Oftast räcker det att starta värmaren 5-10 minuter innan man ska åka iväg så är kupén varm. Det hade varit bra om man kunde välja om värmaren skulle värma motorn också. |
|
| Enig med jhellstrom, ett av de bästa tillvalen på min bil. Dyrt ja, men komforten och nyttan av detta tillval jämfört med många andra tillval är överlägsen. Alltid varm och skön bil är suveräntoch den tar bort lite mer än rimfrost på rutorna. Köper aldrig bil utan detta tillbehör igen... | |
| Min kupévärmare för 700kr gör samma sak.. får dock skatta 5kr om dagen för uttaget på jobbet :) | |
| Jag har haft bränslevärmare i 15 år. Säger som vissa andra. Aldrig att jag skulle vilja vara utan. Nu har jag tyvärr inte i denna BMW vilket stör mig rejält. Ska dock montera en lite bättre elektrisk värmare. Det kan tyckas störigt med BMW funktion. Jag har aldrig haft den funktionen på mina andra bilar. Men tanken är nog mest att få varmt fort och isfria rutor med så lite belastning så möjligt på batteriet. För det drar ganska mycket ström. Dom värmans jag haft har legat på mellan 8-10 A. Har man inte lite längre körstund till jobb förstör man batteriet fort. Mina har hållit Max 3 -4 år. Men jag tycker att tempen i borde komma upp i 75 grader hyfsat fort. Och sen värmer den ju motorn ändå. Möjligt man kunde bytt den ventilen till något som öppnar vid 60 grader. Tror dock det handlar om mindre än fem minuter från att gå från 60-75 grader. | |
|
Jag är ägare av en e61 med original dieselvärmare o den är på 5kw. jag tror oxå att problemet med att få riktigt varm i kupen beror på kupe fläktens hastighet den snurrar med relativt låg fart för att spara batteri. |
|
|
Säger som många andra: det är ett av de bästa tillvalen jag vet : bränslevärmare. Varm och isfri kupé när man ska hem från jobbet på vintern, det är guld!! Är på olika p-platser men har aldrig tillgång till elektricitet på jobbet, då är bränslevärmare det enda som gäller. Har dock även elektrisk värmare och defa-urtag att köra när jag är hemma. Med permanent monterad batteriladdare så batteriet laddas när man kör elektriska värmen -- har funkat kanon. Gillar BMWs funktion att värma kupén först, räcker för mig att motorn blir 25 grader vid -10, samma som att starta på sommaren. |
|
|
Jag har nu modifierat min värmare så att den värmer motorn också och det verkar fungera riktigt bra. Häromdagen så körde jag värmaren i ca 20 min med 4 graders utetemperatur och hade då en temperatur på runt 50 grader på både oljan och kylvätskan. Jag ska testa några dager till så återkommer jag med en guide sen. // Mathias |
|
|
Kalase, Hur gör du när du parkerar på andra ställen än jobbet och hemma ;-) Dessutom har de elektriska mycket lägre effekt, så det blir inte riktigt samma sak... :-) |
|
|
Återkommer till detta ämne, skumt. Har nu testat lite med och utan att köra värmaren på morgonen. Använder jag den inte så förglöder den motorn från runt 0 grader. I morse tex var det -5 och med värmaren igång ca 15 min så glödde den inte, och har inte gjort det nån gång i höst. Är det så ändå att den ventilen öppnar, för motorn måste ju bli varm på nåt vis?? |
|
| Enklast är ju om du går in i den dolda menyn och läser av kylvätske/oljetemperatur. I min bil så steg inte temperaturen någonting när jag körde med värmaren innan jag gjorde ombyggnationen. | |
|
Beställde idag till min f31 320xd kupévärmaren som finns i tillbehörskonfiguratorn. Antar att det är samma som till 5-serien. Säljaren sa samma att den bara värmer kupén men dom fixar det för 3000:- totalt med värmare samt batteriladdare och jobbet skulle det gå på 30.000 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.