AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.151

Modifiering värmeventil vid tillval "Kupévärmare med fjärrkontroll"

Sida 1 av 2
Fr
5
Frelle77
520D F11 -11
Har sökt här på forumet en stund nu men hittar ingen djupare info om detta. Skapar därför en ny diskussion. Köper idag en 520d 2011 med tillvalet enl rubrik. Pratade med BMW Umeå och de bekräftar att denna inte värmer motor men att de kan göra en modifiering av en värmeventil. Detta ska då vara ett ganska enkelt ingrepp och bör inte kosta mer än 4-5 tusen.... Min tanke då är att det var ganska dyrt för ett "ganska enkelt ingrepp" jag tänkte att jag vill kolla detta lite mer innan jag beställer denna modifiering...Är det också någon som har effektuppgift på diselvärmaren. Är den i paritet med en Vabasto? Alltså kring 5kw? Är ju intressant med tanke på att den kanske inte är dimensionerad för att värma både motor och kupé! Tacksam för svar! //Fredrik

T-
82
T-pwr
520d f10 -12
900 Aero -88
Håller också på att kika lite på det här. Det måste vara nr.12 på denna bilden som man modifierar: Länk
Jag antar att det är en elektrisk ventil som är stängd när motorn är avstängd och då cirkulerar bara kylvätskan genom kupéelementet och sen när man startar motorn så öppnar ventilen kretsen ut till motorn.

Någon som har gjort denna modifieringen som vet nåt mer? På de bilar som jag har monterat värmare på så har man ju inte använt någon sån här ventil.

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Det vore även bra om man kunde hindra den från att alltid gå igång samtidigt som man startar motorn. Det lär inte vara gynnsamt för livslängden precis.
Fr
5
Frelle77
520D F11 -11
Jhellström, hur menar du? Går diselvärmaren igång varje gång du startar motorn? Det har jag inte hört. Är det inte tillsatsvärmen du menar?

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Exakt vad menar du med tillsatsvärmare?

Alltså, på bilar utan bränsledriven kupevärmare så har man ett tillsatselement som värmer kupen vid kallstart. Det drivs på el som jag förstår det.
På bilar med kupevärmare så finns inte detta utan kupevärmaren används istället antar jag. Om inte annat låter det exakt lika vilket stängs av med motorn och susar och viner en stund efteråt.
Ve
107
VecTor
320 dT -10
Hej
Läs den här tråden:

Länk

Ve
107
VecTor
320 dT -10
Även den här:

Länk

Fr
5
Frelle77
520D F11 -11
Tack Vector. Det känns som att värmaren har lite mindre kapacitet än tex wabasto. Någon som har effektuppgift?

T-
82
T-pwr
520d f10 -12
900 Aero -88
Det är en Webasto som sitter där, jag vet dock inte effekten.
T-
82
T-pwr
520d f10 -12
900 Aero -88
Har funderat lite till på det här, och det borde ju faktiskt gå att skifta placering på de 2 utgående slangarna på omkopplingsventilen och sedan rycka kontaktstycket till den så bör det ju fungera. Ska kika lite mer på detta en dag när jag har tid.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
5kw sitter det i min som har standheizung från fabrik.
T-
82
T-pwr
520d f10 -12
900 Aero -88
Har kollat lite på detta idag och ventilen är placerad bakom vänster galler jämte dimljuset. Testade att bara koppla ur kontaktstycket men då ville inte värmaren starta.
Och det stämmer som Sim skrev att den är på 5kw.
[img]Länk
T-
82
T-pwr
520d f10 -12
900 Aero -88
Hmm, bilden funkade visst inte. Provar igen:

Länk
Fr
5
Frelle77
520D F11 -11
Jag körde värmaren i går morse ca 25-30 min. Utetemperatur var väl ca minus 7. Jag upplevde att kupén var ljummen. Jag tycker att det borde vara ordentligt varmt med 5 kW, speciellt eftersom den inte värmer motorn!

Mo
89
Mossbo
i3s
MB GLC
Intressant, har haft samma funderingar, men leverans blir inte förarens v20 så jag är nyfiken på hur det går för Er. Webaston är samma som i vår Multivan å den värmer både baddar-kupén och motorn på 15min ca.
Fr
5
Frelle77
520D F11 -11
Jag har läst om fler som upplever att det blir ljummet. Därför tycker jag att det är konstigt att den är på hela 5kw. Visst pratar vi alla om samma tillval?

Mo
89
Mossbo
i3s
MB GLC
Ja, enligt uppgift fanns det bara denna variant, man bönade å bad om en som inkluderade motorn, men tack vara den extrema tyska flexibiliteten så fanns inga val möjligheter.
Mo
89
Mossbo
i3s
MB GLC
Vinter!?!
Är det nån som fått ordning på att cirkulera till motorn på F11a ännu?
Enligt min handlare går det inte att fixa.
Klart det går att fixa. Om du har en skruvmejsel (eller ännu hellre en slangklämmemejsel) och 200 kr.

Kör en slangskarv för hydraulik (ett rör gjort i metall som passar slangar med 19 mm invändig diameter) på Swedol, lossa de två slangarna från stoppventilen och sätt dit din metallskarv i stället.

Klart. Ville de ha 4000 - 5000 för det?
Mossbo: se mitt svar ovan. Det är nog bara det att din handlare antingen inte vet hur värmaren fungerar (det är enkelt), eller inte vill göra några ingrepp pga garantier.

Frelle: jag tror problemet är kupéfläkten. Värmaren med 5kW gör vattnet hett som sjutton snabbt, men det gäller att kupéfläkten vädrar in värmen i kupén. Ofta går den på så låg hastighet (för att inte fresta på batteriet) så att den inte får in värmen i kupén.

P.S: slangkopplingen kostar nog bara ca 100 på Swedol, men om du behöver kopplingar för att få till ngn speciell vinkel är det 100 kr till.

Undvik plaströr, de håller inte tätt när det blir tryck (vilket det blir), och är lätta att råka deformera när man drar åt slangklämman.
T-
82
T-pwr
520d f10 -12
900 Aero -88
Det sitter ju 3 slangar på värmeväxlingsventilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.