AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
15.211

Hur många har vågat sätta på sommar snoddarna?

Sida 3 av 5
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det var -11 när jag gick upp i morse och is både på bil och väg. Hur de som satt på sommardäck i Mälardalen vågar chansa kan jag inte förstå.

-------
//Lövet
Inte jag heller, varför hra bråttom?
Ja, sommardäcken på men så bor jag också i Malmö.

Verkligen en dramatisk skillnad från de obalanserade, slitna och otroligt halkiga friktionssulorna till riktigt greppiga Bridgestone Potenza. Men jag kommer vänta tills temperaturen stigit lite mer innan jag laddar fullt.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Mina åkte på idag! Nog lite tidigt men jag chansade, inte värre än att byta tillbaka!

Alpina B8 Länk
Vi
42
Vildagnu
120dA 13
Bytte i fredags, min första bmw, jäklar vilka skit däck bmw har original, rft däcken bullrar ju som fan, värre än bubblade vinterdäcken. Måste byta bort dom..
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Lär man få böter ifall man kör med dubbdäck fortfarande efter 15:e april då det är sista dagen man får ratta runt med dubbar?

Är fortfarande blankis på sina ställen på nätterna efter all snö som smälter på dagtid.

BMW M-POWER
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Det är tillåt att köra med dubbdäck om väglaget kräver det!

Alpina B8 Länk
Man får aldrig böter om vinterväglag råder.
och det baseras på temperatur inte om det är snö eller ej.
Det är det som folk tokar lagen fel.
Man har fortfarande en skyldighet att anpassa bilen på samma sätt som man måste tex anpassa hastigheten för att ta ett exempel.

Lagen kom till för att tvingafolk att byta till vinterdäck som aldrig gjorde det annars.
GI
2.196
GINO
Ok, så om det är +6 på dagen samt torr asfalt och man blir stoppad kan man hänvisa till då att det blir -grader och isigt kommande dagar eller natten tom?

BMW M-POWER
Det där med att det baseras på temperatur var en nyhet...
Du måste väl mena väglaget...

Saxat från Transportstyrelsen:

Dubbdäck får användas 1 oktober–15 april, men även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.

FP
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Intressant fråga!

"Antas bli" måste ju då kunna tolkas som att om det är minusgrader på natten så kan man köra med vinterdäck? Man ska ju inte behöva byta däck 2ggr/dygn om man exv. jobbar skift?

Någon som VET hur polisen tolkar lagen? Ska till stugan nästa helg och där är det isgata hela grusvägen lång, det fryser ju på varje natt :(
va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
Jag hade för mig att definitionen är snö, is eller frost på/vid vägbanan. Det stämmer också med denna artikels ref till polisens definition. Där står det också om vinterväglag är/förväntas vara.

Länk
GI
2.196
GINO
folke:

Jag syftar egentligen på hr polisen tolkar lagen ifall man skulle bli stoppad efter 15:april med dubbdäck.

Har 9 bilar på mitt ansvar som åker runt med dubbdäck och måste skiftas om till sommarsulorna, tänkte låta bilarna åka runt med dubbar april ut med tanke på kylan som tydligen kommer att vara kvar april ut enligt senaste rapporter.

Onödigt att åka på böter stup i kvarten ifall man skulle kunna hävda " befaras bli vinterväglag" argumentet.

BMW M-POWER
Saxat från Polisens hemsida:
Dubbdäck får användas 1 oktober- 15 april, men även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.

Det vore olyckligt om polis och transportstyrelse har olika regler och olika tolkning. Men som väl är skriver de samma sak...

FP
GI
2.196
GINO
Låter bra det folke!

BMW M-POWER
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Att det är temperaturen som någon/några skrivit längre upp är fel.. det är inte den avgörande faktorn vid bedömning på vinterväglag eller ej.
Många som tror att så fort det går under +5 så är det vinterväglag..

Citerar polisen och transportstyrelsen:
"Med "vinterväglag" menas att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Vägrenen räknas".
Sen finns det en rekomendation att byta till vinterdäck vid temperaturer under +5 eftersom sommardäck hårdnar vid lägre temperaturer och kan ge ett försämrat väggrepp."

Rekomendation är inte det samma som att du ska/måste.

Born by GOD, used by the DEVIL
Åker på idag. Vill inte åka runt och våldta vägarna med dubbdäcken längre.
Li
90
Lidmalm
Polestar 4 LRDM Performance -25
Idag händer det!!
Man läser om snö och att det ska bli minusgrader hela tiden, men det är sol och många plusgrader varenda dag jag vaknar....
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Nu åker jag med sommarsuler underbart tyst .
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Blev påställning i tisdags,och bes i fre...Nu jäklar !!!:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.