AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
42.046

Från A8 till 123d

Sida 2 av 3
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
C-Tek, som i bilbatteriladdare?
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Citat, "Tack för turen, diesel behöver tydligen inte vara tråkigt hehe..."

Bra väghållning, bra acc, lagom köra på ställ, ger en rolig sportig dieselbil!? -Blanda in i mixen 8,1 l/100km, under gladkörning !!! Ger en "affordable performance car"? Ok, där tog jag i, lite... Ivilket fall skoj bil, med hög glädjefaktor och låga driftkostnader.

Skål!
Skål. Snart ångrar jag att jag sålde min ;)
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Så, bilen känns bra, fin motor och precis lagom stadsbil.

Verkar bli en bil jag vill behålla ett tag!

MEN, dags att uppgradera stötdämpare!

Vilka? Var? Hela fjäderpaketet med? Jag söker en stram sportig fjädring, men inte stötig. Typ Alpina.

Kom med förslag vad som finns. Gärna länkar och priser och egna erfarenheter.
Jag hade ställbara KW v2. Rostfria. Med dem insåg jag hur underdämpad originalbilen var. Fjädrarna är hårdare och progressiva, och det kändes i låga farter, men i högre farter var det mycket bättre kontroll på karossrörelsena, så mycket att jag trodde man hade lagt ny asfalt på mina favoritsmåvägar, men icke.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Pris och var köper man dem? Vem kan smidigt installera? Jag i Göteborgsområdet.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Hej,

Har kikat runt - det finns kw v1 v2 v3 gewindefahrwerk på tyska ebay, från 1000 eur till 2000. Skillnader?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
V1 är galvaniserat stål, v2 i rostfritt. Fjädrarna som vara dom samma.
För mig att de är lite bättre dämpare bak i v2?

V3 är enligt mig bara vettigt att köpa om man kör bana etc då dom har lite mer avancerade inställningar som man inte behöver på en bruksbil.

Fråga bara. Hade du tänkt lämna in för att göra bytet?
V1 går att få rostfritt också. Den har ingen inställbarhet. På V2 kan man ställa in returdämpning själv men jag slutade på den rekommenderade inställningen ändå efter en del experiment. En enda fördel jag kan tänka mig är att man kan skruva upp den lite när stötdämpare slits lite med tiden, men då gäller det att du är såpass vass i dina iakttagelser att man märker den långsamma försämringen (de flesta gör inte det)...
Om jag minns rätt betalade jag 12k för mina v2 vid tunershop.de Länk

Installation: det är bara att fråga runt vid några (oberoende) verkstäder, det är det bästa sättet att få ett bra pris, det är inte svårt för en verkstad att göra. Är du händig och har rätt verktyg så kan man göra själv...
Obs: du behöver såklart en hjulinställning efteråt också...
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Tack för tipsen - mycket informativt.

Jag har kikat runt, mest på Bilstein och KW. Lutar nu helt åt KW 1 Inox (rostfria). Racingvarianten sitter ju i Alpina B3 GT3. Så jag kan känna mig som en Alpina-racer.

Återkommer om vad det blev.

/Skål!
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Det blev KW v1. Får se vilka som kan montera nu i sommar. Återkommer med Fahrbericht om dessa Gewindefahrwerk. 1066 EUR på Ebay.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
groggyfroggy: Grattis till riktigt kul bilval. Åk förbi och prata med Jocke på Göteborgs Bilservice i Partille efter semestrarna så kan han säkert hjälpa dig att montera dom samt rekommendera någon som kan göra en vettig 4-hjulsinställning. Att ringa honom är däremot bara att glömma, han har så mycket att göra hela dagarna p.g.a. hans BMW-kunnande, prisnivå och renomme:))

Mvh
Asken
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Asken: *gilla*

(saknar den "knappen" här.

Tack!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
groggyfroggy: Det här är inte FB eller något sånt där annat socialt trams, det är en högkvalitativ BMWentusiast-site med tillhörande mycket väl genomtänt funktionalitet, ungefär som våra kära bilar:))

Med tanke på hur du verkar nyttja bilen(GASA följd av en och annan minimal bromsning för att inte slita på dom dyra bromsbeläggen:)) och att den dessutom är ökad effekt på så är det nog inte fel att kosta på ett extra olje- och filterbyte medans du ändå är hos Jocke på en gång, mest i tanke på förebyggande syfte.

Mvh
Asken
Våga vägra FB:)
Asken,

Jag hoppas du var ironisk med din kommentar om högkvalitativ site och genomtänkt funktionalitet?
För forumet måste ju vara bland det sämsta som fortfarande är i bruk nu rent tekniskt och funktionsmässigt. Siten är kvar på 90-talet....

groggyfroggy,

Hoppas du har bättre tur än mig. Alla mina KW-coilovers har börjat låta/gnissla efter ett par månader.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
På onsdag installeras de nya dämparna / fjäderpaketen.

Av snålhet: finns det en begmarknad för de gamla? Passar de alla 1-serie med M-paket?

//Grogg
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Då var de monterade, och jag har provkört lite lagom idag i regnet.

Komforten - lite bättre. Fartguppen mjukare, spårvagnsspår lika illa som alltid.
Sänkning - lite till, men inte mycket. Ser nu att man "behöver" spacers.
Räjsighet - mycket goare, direktare fjädring. Hård, men inte åt det stötiga hållet som med M-Sport.
Styrning - kanske lite märkligt, men här är största skillnaden! Mycket direktare, de små snabba svängarna är markant "distinktare".

KW v1 blev det, som sagt. Ebay.de 1066 EUR, 9300 SEK (fri frakt till Sverige). (Länk

Installerades på en oberoende verkstad, 8900 SEK, inkl fyrhjulsinställning. Tog honom nästan 12h att fixa allt!) De tyckte att mina bakdäck var slitna...

Summa typ 18.000 SEK. Var det värt det? Njae, dyrt, men allt lite bättre - men visst är det roligt!

(en iakttagelse - vänster fram knakar vid större rattutslag, men detta skulle ge med sig med tiden, enligt meken).

Nu bayerskt öl! Skål!

//Dr Hefe Weizen
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Förresten, ingen som har fälgar att sälja? 17", helst 5-ekrade M-paketsfälgen (dubbeleker, lite som M6). Har inga vinterfälgar.
Skål!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.