|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ligger nog en del i det du säger... Högt vridmoment och sedan ligger ju lockupen och "jobbar" med olika grad av slip och då slits väl lamellerna precis som i vilken koppling som helst, torr eller våt. När jag tänker efter så började nog allt detta med att jag i vissa driftfall (högre moment) upplevde ett "durrande" i transmissionen. Tankarna gick till stödlager eller obalans pga hardyskiva. Efter ett tag (2000 mil?) så försvann detta och ersattes av dagens symptom. Vet inte om det är att uppfatta som ett "problem" eftersom min bil rullat 30000 så egentligen är jag nog förvånad att det fungerat tills nu... Återkommer i denna tråd när momentomvandlaren är bytt så får vi se om det blev bra! MVH Rickard |
|
| Har en polare som hade samma fel skulle kosta multum att laga, han hällde något medel i lådan, tror det hette lubegard eller nått, bilen(535dt -06) hade då gått 25000 nu har den gått 35000 och funkar perfekt. | |
|
Låter man BMW byta momentomvandlare kostar det 29 tusen kan jämföras med att man får en komplett utbyteslåda monterat och klart i tyskland 2800 Euro Fick pris av en automatlådefirma i Sthlm de ville ha 24 för att byta |
|
|
Hej lär ju inte vara så svårt att byta ner med lådan bytat momentomvandlare sen upp igen och byta olja och filter mvh mikael |
|
|
Kan uppdatera tråden jag startade med att berätta att allt fungerar klockrent igen efter byte av converter/momentomvandlare. Förutom att varvtalet nu är stabilt vid alla laster så märker jag att "slippet" i lådan/transmissionen blivit mindre vilket troligen minskar bränsleförbrukningen (för tidigt att säga än) Passade även på att rengöra partikelfiltret när avgassystemet var nere samt byta flexröret mellan katalysatorn och partikelfiltret. /Rickard |
|
|
Härligt att det funka =) vad gick hela kalaset på? roligt att veta lär väl drabba en an också =) Byte du själv ? mvh mikael |
|
|
Ja, jag bytte själv. Lite grisigt men inte svårt. Vanliga hanverktyg, 2pelar och växelådslyft. tog ca 6 timmar att göra. Jag köpte converter på ebay för 4700, returfrakt av gamla convertern 450, oljefilter/tråg på ebay för 800, 10 l orginalolja från bmw i sverige 2500 (kunde tagit annan olja från tyskland för 1000 kr "som vi alltid använder" men vågade inte... Om lådan rasar så vet jag iallafall att det inte berodde på att jag sparade 1500 på oljan :) Så kostnaden blev ca 8500 kr MVH Rickard |
|
|
Härligt att höra blev ju inte dyrt heller köpte du den jag länka till ? Mvh mikael |
|
|
Nä, det blev denhär: Länk Tack ändå för länken tidigare Mikael! |
|
| Rickardg; Hur såg din olja ut var den svart eller var den bra i färg ? Jag ska byta momentomvandlare på min också den har svajat i snart 6000 mil nu. | |
|
Hej, jo den var ganska mörk, men den luktade inte bränt så det kändes ändå ok eftersom den gått 15000 mil sedan oljebyte och det är ju i princip bytesintervallet på oljan. Tror nog att om man byter converter så byter man olja och filter också... |
|
| Rickardg;Har sänt powerpost till dig har haft en konversation med en tysk firma ang att ordna till detta problem när jag ändå ska på genomresa. | |
| Frågan är: Converterbyte eller växellådsbyte? Kanske har man olika förklaringsmodeller beroende på om man renoverar växellådor eller säljer convertrar? :) Min växellåda blev i alla fall happy med ny converter , olja, filter och reset av växellådsadaption. | |
| Jo jag har väl också fått tanken att de hellre vill sälja komplett,men det dom varnar för är ju att om det är spån i oljan så skjuter man problemet framför sig och får göra om det. | |
| byter man alltid olja i lådan när man byter momentomvandlaren? | |
|
svarar själv: JA det gör man men ägaren bör även byta tråget där filtret sitter i samma veva. additional 1500:- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.