AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
8.619

Köpråd / värde Bmw 130 -06

Sida 1 av 2
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Har fått ett inbytesförslag på min 520da M -10 begär 256.000:- för min bil som är pedantskött, kombi med komfortstolar i övrigt med rätt utrustning och endast 6700 mil svensksåld.

Inbytesförslagetr är en 130i M Sport - 2006 som närmar sig 13.000 mil välvårdad och skött enligt bok. Vad är denna bilen värd ungefär? / vad är en rimlig mellanskillnad? Tycker bilen har ett relativt högt miltal, de flesta andra 130 som ligger på blocket har gått betydligt lägre. Värdeminskningen på 130 måste vara rätt ordentlig under kommande säg 2000 mil jämfört med min 520?

Min tanke är inte att behålla bilen någon längre tid utan kanske ha den som bruksbil under sommaren när jag har min sommarbil ute.

Rent spontant så är ju min 520d en mer ekonomisk bil att äga och i alla avseenden en bättre och mer praktisk bil och således betydligt mer lättsåld vill jag påstå. En liten tjejbil som 1 serien är med en stor bensinare kanske är stendöd på marknaden?

Något att tänka på när det gäller just 130 som är så gammal?
el
81
elfving1
Seat Leon ST Cupra -15
Hur tänker du när du tror att värdeminskningen på din 520d är mindre än på 130:n? Din bil är värd ungefär dubbelt så mycket, och värdeminskningen blir därefter.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
+1

Dyra bilar kostar alltid mera även om de är snåla vid pumpen. Du betalar i kronor, inte %.

-------
//Lövet
Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
130i är en lite speciell bil tror jag... snackat med andra ägare och bilens "litenhet" tillsammans med den underbara motorn gör att det finns en lite speciell spekulant grupp för modellen. Du köper den inte för att det är en liten småbil att ha och pysa runt med i stan... du köper den för att köra den och ha jävligt kul när du kör den... ingen GTI bil jag ngnsin provat är i samma klass... den är steget över helt enkelt... så ngn tjejbil vill ju inte jag kalla det...

Nu har E8x tappat lite iom nya modellen men så är det alltid... -06:a skulle jag nog värdera runt 130-140k med de milen, det är en pre-facelift och lite mer mil än genomsnittet....

men jag tror värdeminskningen på din 520d är mkt större procentuellt sett... för den är en dussinbil... rullar väldigt många på vägarna iaf här eftersom den ligger precis rätt för firmabilar... 130i är som sagt lite speciell

Men jag är kanske inte direkt objektiv :-) men 130i är en underbar bil
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Att min 520 med den specen är en dussinbil vill jag inte säga, finns en eller två till på blocket med motsvarande utrustning och de ligger i nästan 290.000:- Men jag förstår helt hur du tänker om man ser på en "vanlig" 520 är ju en mycket vanlig förmånsbil vilket jag märkte när jag kämpade för att hitta min bil.

Jag menar att jag bör kunna köra min till 9000 mil utan att den tappar nämnvärt i värde medans en 130 med 15.000 mil på mätaren är ganska långt och kanske mest tilltalar en ungdom som vill ha just en GTI bil för pengar under 100.000:- Är runt 100.000:- som jag själv tänkt värdera inbytesbilen i för att vara säker på att kunna vända hem pengarna igen. Annars kan jag ju ist sänka priset på min 520 med 20.000:- och få den lätt såld :)
Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
Nu har du ju inte angett vilken spec du har men faktum kvarstår... det är en 520d... inte en M5a som står sig bra i värde...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Gör inte misstaget att tro att någon enstaka utrustningsdetalj kommer göra att folk inte jämför med billigare exemplar. Framförallt för 520d tror jag pris kommer spela stor roll för framtida försäljningar. Entusiastbilar har annan logik.

-------
//Lövet
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Nej det misstaget gör jag inte, eller jo jag kanske gör misstag. Utrustningen jag fick på min bil var ett krav då jag tycker en vanlig tjänstebils spec är svintråkig rent ut sagt. Min bil är specad för ca 580.000:- typiska tjänsebilen brukar ju ligga runt ca 380.000:- för att hamna inom ramarna för basbeloppen. Borde nog behålla bilen jag har ju trotts allt köpt den till rätt pengar. Sen kan man såklart inte stå med för många bilar heller men ja vi får se hur det slutar :) Jag tycker denna modellen är helt perfekt något jag väldigt sällan säger om en bil. Om jag hade fått göra en ändring på bilen så skulle det vara att plocka i två cylindrar till ;)
Daniel Fagersten; Är detta din bil?

Länk

Tyvärr är det inte tillräckligt speciell utrustning, ser enbart komfortstolar och M-Paket som mer än normalt;

Utrustning

Fordonsuppgifter

Typ Wert
Chassinummer WBAPX31070C357875
Typkod PX31
Typ 520D OL (EUR)
E-modellserie E61 (MUE)
Serie 5
Typ TOUR
Styrning LL
Dörrar 5
Motor N47
Cylindervolym 2.00
Motoreffekt 130
Motor HECK
Växellåda AUT
Färg ALPINWEISS 3 (300)
Stoldynor LEDER DAKOTA/SCHWARZ (LCSW)
Produktionsdatum 2009-07-23

Extrautrustning

Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC)
S1CAA SELEKTION COP RELEVANTER FAHRZEUGE Urval COP-relevanta fordon
S1CBA CO2 UMFANG Koldioxid-omfång
S205A AUTOMATIC GETRIEBE Automatväxel
S230A EU SPEZIFISCHE ZUSATZUMFAENGE Extrapaket specifik för EU
S235A ANHAENGERKUPPLUNG,KOPF ABNEHMBAR Släpvagnsanordning, avtagbar
S2NPA M LM R. DOPPELSPEICHE 135 M NOTLAUF BMW LM Fälg M dubbeleker 135
S2PAA RADSCHRAUBENSICHERUNG Hjulbultsäkring
S302A ALARMANLAGE Stöldskyddsanläggning
P337A M SPORTPAKET M Sportpaket
S386A DACHRELING Takreling
S428A WARNDREIECK Varntriangel och förbandspaket
S442A GETRAENKEHALTER Burkhållare
S456A KOMFORTSITZE ELEKTRISCH VERSTELLBAR Komfortsaete med minne
S464A SKISACK Skidsaeck
S470A KINDERSITZBEFESTIGUNG ISOFIX Isofix-System
S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Stoluppvärmning förarsida/passagerar
S4MSA INTERIEURLEISTEN ALUMINIUM PENTAN Interiörlister Alu Pentan
S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Stralkastarspolare
S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Parkeringsavståndskontroll (PDC)
S522A XENON-LICHT Xenon-Ljus
S534A KLIMAAUTOMATIK Klimatautomatik
S544A GESCHWINDIGKEITSREGEL. MIT BREMSF. Farthållning med bromsfunkt.
S661A RADIO BMW BUSINESS Radio BMW Business (C43)
S698A AREA-CODE 2 Area-Code 2 för DVD
S704A M SPORTFAHRWERK M sportchassi
S710A M LEDERLENKRAD M läderratt
S715A M AERODYNAMIKPAKET M aerodynamik-paket
S760A INDIVIDUAL HOCHGLANZ SHADOW LINE Högglans shadow line
S761A INDIVIDUAL SONNENSCHUTZVERGLASUNG Individual glasering solskydd
S775A INDIVIDUAL DACHHIMMEL ANTHRAZIT Takhimmel antracit
S842A KALTLAND-AUSFUEHRUNG Utförande för kallt klimat
S850A ZUSAETZL. TANKFUELLUNG EXPORT Extra-Export tankning
S853A SPRACHVERSION ENGLISCH Språkversion engelska
S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Aterförsäljarslista Europa
S877A UEBERKREUZBEDIENUNG ENTFALL Korsvis manövrering utgår
S885A SCHWEDISCH / BORDLITERATUR Fordonsdokumentation svenska
S8S8A LAENDERSPEZ. NAVI ZUST. (FUER ACC) Landsspecifik navigation målstyrning
S8SAA LAENDERSPEZ. NAVI.-FREISCHALTUNG Navigation access request,country-spec.
S8SPA COP STEUERUNG Styrning COP

Serieutrustning

S548A KILOMETERTACHO Kilometerräknare

Det finns drivor med 520d medan 130i är ovanlig så på det sättet är det bättre med 130i. Är det denna?
Länk

Mvh Stephan

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kan knappast vara den bilen om den ska vara specad för 580'.

___
//Ulf
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
M-sportpaketet på 130in är GULD värt... du säljer den utan problem för 120kkr trots milen om den är fin och välvårdad.

Tar du 130kkr imellan på din bil så gör du en bra affär utan så mkt "prut".

Sen finns det förstås alltid problem med att sälja vidare en bil man just bytt in, men om du brukar den över sommaren är det säkert lugnt.

/Jonas
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har sålt två bilar jag ägt bara några veckor efter jag köpt dem (ångrat mig). Det har faktiskt gått ganska bra. Så länge man är ärlig varför man säljer reagerade inte spekulanterna negativt.

-------
//Lövet
Ne
81
NewUser
E350 CDI 4-matic -11
A3 2.0 tdi -10
Inte tillräckligt speciell är väl upp till betraktaren. Nog är väl en 520 med M-paket och komfortstolar betydligt mer utrustad än den typiska bilen med minsta motorn. Alltså välutrustad - även om det säkert går att hitta en 520d någonstans med även drag, HUD och navigator.
Med tanke på hur många 520d det finns med tygklädsel och manuell växelåda får jag nog ändå säga att bilen ovan är välutrustad för att vara en 520d.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Visst är den välutrustad och en del köpare kommer säkert att lockas. Men skillnaden mot mindre utrustade bilar får inte bli för stor. Då kan nog en del tänka sig att sitta i vanliga sportstolarna ;)

-------
//Lövet
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Stämmer bra är bilen i länken
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

d.fagersten: om det är din 520d som den länkade annonsen visar så är jag lite nyfiken på hur du kommer fram till 580' i bruttopris.

___
//Ulf
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Googla fram prislistan för E61, och räkna ihop bilen. Utrustningslistan var någon välnig och la in här. Diffen mellan det du får fram och ca 580.000:- täcker kostnaden för bla de vinterhjul och tillbehör som första ägaren valde att köpa till i efterhand från Bmw i samband med att bilen levererades.

580.000:- är ju inte svårt att komma upp i på en 5 serie, vår F31 som vi för övrigt får på Fredag slutade på 445.900:- och det är ju inte direkt något häftigt med en 320 Diesel automat med lite lulull :)
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
130'n är en sanslöst kul bil och samtidigt ganska rå i sin karaktär trots att den ser ganska snäll ut. Har både tråkdiesel som tjänstebil samt en V12:a i garaget och ingen av dom kommer i närheten :)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag har inte 09:ans prislista (för det är väl en 09:a trots allt?) men väl 08:ans och när jag kollade lite hastigt så hade jag svårt att komma över 500'.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Men det är ju så att mycket av utrustningen ingår i Advantage-, Comfort- och M-sportpaketen och skulle man räkna alla detaljerna vad dom kostar individuellt så kanske man hamnar uppåt 580'.

Förutom dessa tre paket så är det ju bara automat, drag, komfortstol (rabatterad pga M-sport), tonade rutor och Isofix som är extra tillval.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.