|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag tycker du gott ska köpa den här om du vill ha en bra bil ;) Länk |
|
|
FredrikNacka, Nej. Mars/April 2007. Har redan beskrivit vad facelift innebär i mitt inlägg ovan :) Se även följande pdf: Länk |
|
| Tycker fortfarande Länk är bästa valet. Även jämfört med "Alpinan" ovan :) | |
|
Bra synpunkter från alla. Tror absolut att 520d räcker för mig som sagt. Kommer inte ihåg vem av inläggen som hade bytt baklucka på garanti men vid vilka miltal var detta och var det svårt att få igenom detta byte hos BMW = fick du tjata för att få den bytt? Sen undrar man ju om de nya luckorna är bättre behandlade mot rost eller kommer dom uppvisa samma problem? Den där BMW alpinan var ju snygg men jag är lite allergisk mot import, i så fall kan man väl lika gärna köpa något i Tyskland själv. Snygg färg på läderklädel dock. Ser nästan ut att vara på gränsen till "too much" så att det inte längre blir smakfullt. Ja ja det är ju en smaksak. Den där på BMW Gbg är jag klart intresserad av. Ser dock att dom har en -10 med drag och utan rökarpaket (vem f-n behöver det?)som jag är mer intresserad av. Känns bara lite tungt för min plånbok just nu, hade som sagt gärna landat på rätt sida av 150´. Förresten både den 520d från -09 samt -10 som BMW GBG säljer står reggade som BMW 560I när man söker på transportstyrelsen. Detta fick även försäkringsbolaget upp i sina sökningar. Vad innebär det? Fick ner försäkringen på en 520d årsmodell 2010 till 8900:- på Lf där jag har alla mina andra försäkringar. Inte helt nöjd med den siffran kan jag säga. Funderar allvarligt på att regga den på farsan istället då han bor i en mindre stad och givetvis är äldre än mig. Fortsätt gärna med kommentarer och tips. /B |
|
| Hej, jag är som du i e61 funderingar. Det jag tycker du ska ta dig en riktig funderare på är om du verkligen vill ha manuell på en 520d. Jag har själv provat och det är riktigt svårt att få till bra växlingar för ettan och tvåan, vill gärna bli hoppigt och hackigt. Min sambo skulle helt klart ha stora problem. Med automagi så är motorn helt perfekt, funkar i 99% av alla fall. Men en sexa är alltid en sexa, känns lite mer godståg istället för sparkcykel :-) | |
|
Tyckte också att läderklädseln såg lite konstig ut på bild, men däremot var den perfekt irl, bryter liksom av mot det svarta på ett snyggt sett. Har själv haft manuel låda och håller klart med ovanstående om att automat är jäkligt skönt. Är för övrigt 23 år boende i täby utanför Stockholm. Min premie ligger på ca 13 000 kr/år. Så du borde ju få billigare kan man tycka, i alla fall om du är äldre än mig. |
|
|
Ja det där med hoppande växlingar på ettan och tvåan känner jag igen från andra bilar och det är jävligt oskönt. Känns oproffsigt när man kör. Hur sakta kan man köra på tvåan utan att motorn börjar skorra allt för mycket. Jag menar det är ju en diesel så den borde ju ha bra bottendrag. Nämnde automat för frugan igår och då gubbförklarade hon mig direkt. Själv är jag 35 år och bor utanför Gbg. Tycker ju att 35 år borde ge någon form av pensionärsrabatt på försäkringen. Ingen som vet mer om varför några av de 520d som jag hittat står registrerade som 560I på transportstyrlelsen. Kan missänka att detta gör försäkringen lite dyrare då jag var tvungen att ringa till försäkringsbolaget för att få prisuppgift. De gick alltså inte att räkna fram direkt på nätet. /B |
|
|
Kanske om man funderar på en E61 för 200tkr så kunde man även börja snegla lite på en F11, tror det vore en bättre investering. Tror att F11:an står sig bättre i pris ett tag. Länk Länk Länk |
|
|
560 är BMWs modellnamn för en 5-serie av typ E60. Inget konstigt och har inget med motor eller liknande att göra. ------- //Lövet |
|
|
Om du kollar "handelsbeteckning" så står det antagligen 520 på bilen ------- //Lövet |
|
|
Ja en F11 hade varit riktigt nice som någon tipsade om men... då sticker pengarna iväg och jag vill som sagt gärna ner mot 150000:- Men om jag höjer budgeten upp mot 200-220 ja då ska man nog kanske titta på en F11. Dock hade dom ju gått rätt långt som någon länkade till runt 11-12000 mil om jag inte minns fel. Känns mentalt riktigt svår att köpa en bil som har gått 12000 mil för 240000:-. Men det kanske inte är så mkt att oroa sig för. /B |
|
| Vad är handelsbeteckning? | |
|
Det står hos Transportstyrelsen och är ofta en mer "begriplig" översättning av bilmodellen. Det som står som Modell hos Transportstyrelsen kan vara ganska tekniskt och svårt att läsa. Det är ofta uttryckt i någon form av kod. ------- //Lövet |
|
| Ja det var det jag ville komma till att om man köper en 520 E61 skall nog priset ligga runt 150tkr alt. under. Om man är beredd att ge kring 200tkr och lite över tycker jag personligen att man kan börja kolla på F11. | |
|
Ursäkta det sena svaret. Jag köpte från www.tunefact.at _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Lennart, ok. Tack! |
|
|
Jag nämnde tidigare att bakluckan bytts på garanti och det var runt 11.000mil vill jag minnas, problemet beror på att glasluckan skaver mot lacken och åtgärdas på lite olika vis. Allt från att hela luckan byts och rutan justeras till att endast den övre delen lagas och lackas om varefter rutan justeras. På en del bilar monterades även en tunn film i hörnen som skyddar lacken. BMW protesterade inte det minsta utan monterade en helt ny baklucka på eget initiativ i det här fallet men BMW Sverige kan även bråka ibland när de är på det humöret. //Bjersér |
|
|
Det är 12 års rostskyddsgaranti oavsett miltal. Jag hade i alla fall valt en lågmilad 520d -09/10 E61 under 200tkr framför en F11 för 240-270tkr som gått 2-3 ggr mer. Har kört en del manuell E61 520d och tycker lådan harmoniserar riktigt bra med motorn. Det är bara vid kökörning det är skönt med automat, men så är det ju oavsett motoralternativ. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.